Home › Forums › Deff och fettminskning › Coca Cola ZERO?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 oktober, 2007 at 00:37 #830468Anonym anvandareMemberPetter__Jonsson wrote:Kände mig rätt säker när jag skrev det men det var länge sen jag läste på om det och mitt minne har svikit mig förr
Hehe you and me both;)
30 oktober, 2007 at 03:22 #830469Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Tror faktiskt inte koffein har den vätskedrivande effekten. Det är mest +-0 med koffeindrycker så som jag förstått detCoolt, då kan man dricka obegränsade mängder koffeindrycker under fyllningen inför tex. en tävling då? Kan iaf med ganska liten anstränging sudda ut lite streck och nån magruta med hjälp av kolhydrater och cola light/zero under en diet :p kanske bara jag, eller nån annan som håller med?
30 oktober, 2007 at 06:43 #830470Anonym anvandareMemberRobert Lilja wrote:Men visst kan folk behöva pissa mer när de druckit 1-3 koppar kaffe eller 33 cl coca cola, men det är förmodligen en effekt av att man dricker något. Mer vätska in = mer vätska ut!Precis, och det man pissar ut överstiger inte det man druckit. Man dricker och därefter blir man kissnödig helt enkelt, det blir man ju av allt.
Alkohol däremot innebär att man pissar ut mer än man druckit iom att det hämmar ett av dom hormonen som styr vätskebalansen, ADH (anti-diuretiskt hormon) från som insöndras från neurohypofysen. ADH signalerar att vätska bör sparas när vätskenivån är för låg. Men dricker man alkohol hämmas den funktionen som sagt och man kissar trots negativ vätskebalans.
Frågan är om koffein har någon som helst inverkan på ADH, jag har iaf inte läst det.
30 oktober, 2007 at 08:51 #830471Anonym anvandareMemberRobert Lilja wrote:Om det har det så har jag aldrig märkt av det iallafall.Nej ett hormons insöndring är ju knappast något man direkt ”känner”.
Letade litegrann och fann ett abstract där man undersökt ADH-effekt av olika substanser, där koffein var en av dom som inte påverkade, från 1991 dock:
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=2051344&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum]
11 dygn med kontrollerat koffeinintag men inga tecken på diuretisk effekt:
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16131696&ordinalpos=10&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum]
Vanlig Coca-cola och koffeinfri, ingen skillnad:
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15467100&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus]
Man kan nog dra slutsatsen att koffeinet inte är så mycket att oroa sig över sett till vätskebalansen faktiskt. Det känns bra då jag nyss bäljade i mig fyra svarta koppar.😉
30 oktober, 2007 at 10:04 #830472Anonym anvandareMemberPetter__Jonsson wrote:Svårt att isolera en enskild faktor. Men om du tex sänkte/ströp kolhydratsintaget under denna period så är det minskade glykogenförådet en trolig orsak. För varje gram glukos som lagras i muskulaturen följer ca 4 gram vatten med (är lite osäker på dessa siffror då de är tagna från huvdet). Detta leder till att ganska mycket vätska försvinner när glykogenföråden minskar.Tror du jag e en nybörjare? LOL! Hör vad jag säger..ALLA cola light produkter har en kraftig diuretisk effekt på mig när jag dietar…stor synbar skillnad!
ZONE
30 oktober, 2007 at 10:08 #830473Anonym anvandareMemberyobba wrote:6 veckor kvar till tävling och nu är det så att av en slump kollade jag lite extra å innehållsförteckningen på en Coca Cola ZERO.
Den innehåller inga kolhydrater,protein eller fett och endast 0,03Kcal per 100ml.Min fråga är: hur påverkar denna dryck mig om jag dricker den då och då under dieten?
Jag kan inte undvika å känna att deffa och dricka ”läsk” inte går ihop, även om det är utan socker, kolhydrater osv.
Zero är ju i praktiken bara kolsyrat vatten med färgämnen och sötningsmedel, men det är det ju i funlight medDricker ca ½-1 liter Coca Cola Zero/Light eller Fun Light/dag under mina dieter. & blir hård utan problem.
30 oktober, 2007 at 12:34 #830474Anonym anvandareMemberzonecapone wrote:Tror du jag e en nybörjare? LOL! Hör vad jag säger..ALLA cola light produkter har en kraftig diuretisk effekt på mig när jag dietar…stor synbar skillnad!ZONE
Jag vet att du inte är någon nybörjare, det var inte så jag menade. Tycker bara att det är intressant att så många kan peka ut en enskild faktor och dra biokemiska slutsatser från denna. Du vet säkert att det finns en mängd olika biokemiska processer i kroppen som är avgörande för kroppens vätskeballans.
Jag förstår inte hur man kan dra en slutsats att det är just en specifik orsak till att en förändring i kroppen sker utan att med säkerhet veta att inga andra faktorer ändras. Om det vore så enkelt skulle inga vetenskapliga studier någonsin behövas.
Självklart kan du dra slutsatsen att du kan bli hård och torr och hård när du dricker cola light men du kan inte peka ut detta som den avgörande faktorn utan att veta med säkerhet att inga andra varriablar påverkas (yttre temperatur, sömn, vila, aktivitet, övriga näringsintag, kroppstemperatur, hormonnivåer med mera…)
30 oktober, 2007 at 12:58 #830475Anonym anvandareMemberPetter__Jonsson wrote:Självklart kan du dra slutsatsen att du kan bli hård och torr och hård när du dricker cola light men du kan inte peka ut detta som den avgörande faktorn utan att veta med säkerhet att inga andra varriablar påverkas (yttre temperatur, sömn, vila, aktivitet, övriga näringsintag, kroppstemperatur, hormonnivåer med mera…)Jo faktiskt bro! Jag lever VÄLDIGT inrutat & likadant när jag dietar..samma träning, samma, cardio, samma mat etc etc… Tillsätter jag dock en light cola så är det f-n som att ta drivande! Its true men vet ej vad det beror på.. Såg dock att någon hade denna diskution uppe med Dave Paulumbo på hans fråge spalt på MDs forum! Så jag är tydligen inte ensam om att märka denna effekt!
ZONE
30 oktober, 2007 at 14:35 #830476Anonym anvandareMemberMen andra sidan så är du ju superhjälten freaky Capone
zonecapone wrote:Jo faktiskt bro! Jag lever VÄLDIGT inrutat & likadant när jag dietar..samma träning, samma, cardio, samma mat etc etc… Tillsätter jag dock en light cola så är det f-n som att ta drivande! Its true men vet ej vad det beror på.. Såg dock att någon hade denna diskution uppe med Dave Paulumbo på hans fråge spalt på MDs forum! Så jag är tydligen inte ensam om att märka denna effekt!ZONE
30 oktober, 2007 at 14:41 #830477Anonym anvandareMemberMartin.P wrote:Men andra sidan så är du ju superhjälten freaky CaponeSant…LOL!
[img=http://www.zonecapone.com/bilder/zone_oneweekout_07/oneweekout_sincity-mini.jpg]ZONE
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.