Home › Forums › Deff och fettminskning › Då var det dags – igen.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 april, 2008 at 01:34 #73721Anonym anvandareMember14 april, 2008 at 01:34 #584747Anonym anvandareMember
För 10 minuter sen ställde jag mig på vågen, hehe. Ni kan ju ana hur lycklig jag blev när jag märkte att jag gått upp ca 14kg sedan oktober 07, viktökningen är i form av pure fett. Det är bra, visst? :what:
Jag har alltid varit en periodare när det gäller träning, och det stör mig. Efter en onyttig sommar förra året började jag bli äcklad av mig själv. Jag vägde runt 90 kg (172cm lång) vid mitten av Juli, och tog tag i mitt tränande. Jag hade inget strikt matschema men jag åt vad jag anser nyttigt, mycket grönsaker, tonfisk- pastasallad osv.
Träningen bestod av ca 5 morgonpromenader på 50 min innan frukost, 2 mornar spinning 45min och 3-4 pass på gymmet. Jag körde gruppträningar (Core + bodybump) för jag tränar och ger mest när jag har någon som skriker/tittar på en.Jag pendlar ganska mycket i vikt om jag tränar/inte tränar. Men efter 3 veckors träning samt bättre kost hade jag gått ned 4 kg, och och ca 5kg till 1-2 månader efter det. Men sen åkte jag på en influensa, och när jag väl vart frisk hade jag kommit av mig. Suget efter träning och nyttig mat var borta med vinden. Det var mycket på jobbet & plugget och sen dess har tiden rullat på.
När jag vägde mig ikväll visade min våg 95 goa kg. För min självkänslas skull, samt för att underlätta min tid i lumpen som startar 28 Juli, så ska jag träna och äta så hälsosamt och bra som möjligt (för mig) för att gå ned i vikt.
Jag har inte meckat till ett tränings- eller kostschema än, denna post är mer som att kliva ut i ljuset lite. Det är dags att sluta hålla för ögonen när man går förbi en spegel, och det är dags att sluta suga in magen och hålla armarna i kors så man täcker hängtuttarna – när man ser en tjej!
Om denna post inte försvinner så lär jag slänga in hur min träning och kost kommer se ut.
Jag åkte på benhinneinflammation för några år sedan, därför föredrar jag spinning/promenad framför löpning.
Målet är väl att komma så nära 78kg som möjligt…
Har ni tips på framför allt hur man inte ska tröttna eller tappa suget att hålla träningen igång så låt inte colan i tangentborden hindra er!:pop:
Allmänna tips och trix är välkomna!17 april, 2008 at 12:48 #584748Anonym anvandareMemberTycker det är ett bra första steg att du verkar ha bestämt dig att det är dags för en förändring! :up:
Du har ju gått ner förut så du vet ju basen för hur det går till, aktivera dig sjäälv och dra ner på enerrgiintaget! Ju mer vikten sjunker desto hårdare måste du vara mot dig själv.
Ta en bild på hur du ser ut och plocka fram den när det känns motigt,
”- Så här SKA jag INTE behöva se ut och må tänker du då!”Kör hårt!
17 april, 2008 at 13:05 #584749Anonym anvandareMemberÄt fiberrika kolhydratkällor, fullkornspasta osv.
Bra vätskeintag är viktigt, för transport av näring, syre och vätskebalansen.
Läsken är det första du ska hålla dig borta ifrån, det gör jag och efter två månaders frihet från läsk så är jag inte ens sugen på det. Skippa lightläsk!Byt ut godis mot russin till exempel, ostbågar och chips mot nötter.
Sen är det till motionen, träna minst 3ggr vecka, för att hålla igång en jämn balans på ämnesomsättningen, ta promenadrundor. Blir du uttråkad så kan du ta med din mp3 om du har en.
17 april, 2008 at 16:17 #584750Anonym anvandareMemberVad fan menar du med att hålla jämn balans på ämnesomsättningen? Desto högre fettförbränning desto bättre.
17 april, 2008 at 21:30 #584751Anonym anvandareMembernutz wrote:Vad fan menar du med att hålla jämn balans på ämnesomsättningen? Desto högre fettförbränning desto bättre.Om han inte har tid med mer
mSJÖDIN wrote:Varför skippa lightläsk? :pop:Hellre lightläsk än vanlig läsk, ja visst, men när jag dricker lightläsk känner jag ett högre sug efter sött
17 april, 2008 at 23:03 #584752Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Om han inte har tid med mer
Vaddå ”inte har tid med mer”? Vad pratar du om egentligen?
Du pratar om att hålla ämnesomsättningen jämn, varför skulle det vara bättre än att höja den rejält och förbruka mycket energi?
18 april, 2008 at 10:12 #584753Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Byt ut godis mot russin till exempel, ostbågar och chips mot nötter.Nötter och russin är nog det sista han ska äta om han vill gå ner i vikt. Mättar ganska lite och har man inte stenkoll på hur mycket man äter så springer kalorierna snabbt iväg. Nötter och russin är förmodligen bättre ur näringssynpunkt men trådskaparen lider nog inte av näringsbrist. Jag ser hellre att han äter lite godis än slänger i sig stora mängder nötter.
21 april, 2008 at 00:21 #584754Anonym anvandareMemberTack för svaren!
Visst har det varit ett och annat onyttigt sista veckorna. Men faktist är det nedskuret väldigt mycket! Håller mig till Helger osv. Om jag nu skulle vilja äta/dricka något onyttigt.
Promenader går jag varje dag och vågen visar något kilo mindre, men sen vet man inte ifall det är vätskebrist som står för den delen. :ike:
Det har varit lite fullt upp sista veckan, men nu ska jag nog försöka spika ett träningsschema och dra ned på mängderna mat. Så man får se resultat.
27 april, 2008 at 21:53 #584755Anonym anvandareMemberImorse stod det 91kg på vågen. Jag dricker flera glas vatten om dagen, så jag tror inte att det bara är vätska som försvunnit.
Jag kan ana en liten minskning på kroppen, men förmodligen inbillar jag mig bara då jag vet att jag väger lite mindre. Om inte annat så känner jag mig mycket fräschare. Tack vare dagliga promenader (ca 45 min skogspromenad i högt tempo) och en bättre kost. Jag känner mig inte lika uppsvullen längre.Nu kommer jag slänga in styrketräningspass ca 3 ggr/vecka.
På gymmet där jag tränar finns möjlighet att gå på gruppträningar. Jag tycker vissa gruppträningar är skithärliga. Jag ger mycket mer när någon står och skriker!
Den gruppträning jag funderar att gå på är Bodypump. På dem passen tränar man igenom alla muskelgrupper, men man fokuserar på muskelns uthållighet (flera reps).
En fråga:
Är det att föredra att träna själv på friviksgymmet, köra tunga vikter + få reps. Eller är ”Bodypump” lika bra?Jag ligger på kaloriunderskott och mitt syftet är att bli starkare, förlora kroppsfett och bli smidigare.
27 april, 2008 at 22:08 #584756Anonym anvandareMemberVanlig styrketräning kommer att låta dig behålla mer muskelmassa under diet.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.