Dåligt att köra ”små-deffar”?

Home Forums Deff och fettminskning Dåligt att köra ”små-deffar”?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej

Jag har deffat ner från 92 till 82 kg iår, från april och ska börja bygga men har väl lite fett kvar längst ner på magen som döljer de nedersta 2 rutorna när jag spänner magen i badrumsljuset. är 185 cm.
    Jag hade nu tänkt att börja bygga, vill ha mer massa. Men med massa kommer ju också fett, eftersom jag vägde 92 och behövt deffa bort 10 kg fett så kommer jag ju nu denna gång att mer av viktuppgången bestå av fett än innan pga fettcellerna o de är jag införstådd med, men om det skulle gå lite väl fort i början är jag rädd för.

Har som mål att väga samma vikt. dvs 92, kanske lite mindre 90-92 i mars för att sedan deffa ner mig till stenhård på kanske 85 eller nått sånt till juni.

Men om jag skulle få lite för mycket fett redan i oktober-december nångång, då är det ju flera månader kvar till planerad deffstart, vore det smart att köra en mindre deff på 3-4 kg då?
    Fördelarna är ju att jag kommer kunna bygga mer massa eftersom jag då får lägre bf, jag förkortar nästa deff lite, och slipper få allt för dålig form o riskera att vara smällfet i februari. Finns de nackdelar o inte bara köra 1 stor deff? Va tycker ni jag ska göra? Råkar jag väga 90 redan i december kommer jag ju bara gå o vänta på att deffen ska börja känns det som, o inte kunna lägga på mig särskilt mycket mer massa heller då.. Nackdelen måste ju va att jag blir tvungen o spendera nån vecka på balans efter deffen eller?

Är lite förvirrad. Är det inte bra för kroppen o köra flera små deffar istället för en större? O dela upp det, så kommer man aldrig i nån förfärlig form med högt bf där det knappt går att bygga på ändå.?

Jag vet inte om det är dåligt eller bra med smådeffar,men det jag tycker är varför ens behöva gå upp så mycket i vikt?

Jag hade gått upp 5kg som mest.

tänk också på att ju mer du går upp i vikt längre får du deffa , risken blir större för muskelförlust.
    Och om du är ung så är det lättare å bygga å ändå inte lägga på sig för mycket fett.

Lycka till.

Jag tycker att du ska göra antingen det ena eller det andra ordentligt, inget mellanting. Under ”bulkperioden” så behöver du inte grisa i dig allt vad du har, det duger alldeles fint med att gå upp långsamt i vikt och då behöver du inte deffa lika länge sen.

Jag kör nästan året runt en något mildare version av ABCDE-dieten (sök på ABCDE här på forumet eller googla). Den handlar om att ligga på ett överskott i ett antal veckor och sedan ligga på ett underskott i ett antal veckor. Från grunden är det nog tänkt att det ska vara 4 veckor +1000kcal följt av 4 veckor -1000kcal, om jag minns rätt. Jag brukar dock köra med ett betydligt mindre överskott och anpassa veckorna efter det nuvarande huvudmålet. Inför sommaren kanske man deffar 4 veckor och ligger på överskott i 2 veckor. Vid bulk på hösten t.ex. så är det snarare överskott i 4 veckor och underskott i 1 vecka. Det verkar faktiskt finnas en hel del hormonella fördelar med en sådan cyklisk diet.

Tyskn har du fått bra resultat av att träna och käka så? :)

Jag har inte kunnat köra det så jätteihärdigt pga min vistelse i St.Anton den här skidsäsongen, där jag fick kämpa hårt för att ens täcka mitt dagliga kaloribehov. Men nu inför beach-2009 tycker jag att jag kom i form hyffsat snabbt och lätt. Jag gick ner från 12,2% till 9,5% BF (självutförd 3-punkts kalippermätning) på ca. en månad. Kör man den dieten någorlunda kontrollerad så kommer man slippa stora monsterdeffar och kan peak’a sin form på ganska kort förberedelsetid.

Tyskn wrote:
    Det verkar faktiskt finnas en hel del hormonella fördelar med en sådan cyklisk diet.

Vilka då?

Snake wrote:
    Vilka då?

Tanken med parantesen ”(sök på ABCDE här på forumet eller googla)” var egentligen att jag skille slippa frågor som dessa, men eftersom jag ändå inte har något bättre för mig just nu så kan jag väl leta upp det åt dig. :)

Här har du en bra länk: [http://musclemedia.com/training/abcde/v58_abc1.asp http://musclemedia.com/training/abcde/v58_abc1.asp%5D

Kort sagt så handlar det om att nivåerna av IGF-1, testosteron och insulin ökar stadigt till den 14:e dagen om man ligger på ett överskott, efter det dalar hormonnivåerna och man tjänar inte lika mycket på att ligga på överskott längre. Kroppen har då vant sig vid att få in väldigt mycket kalorier hela tiden och går därför på högvarv. Under överskottsperioden höjs även nivåerna av bl.a. leptin, adrenalin and noradrenalin, som är viktiga för fettförbränningen. Om man just då plötsligt slår om till ett underskott så kommer det ta ett tag för kroppen att anpassa sig till det. Det är därför deffen oftast går som bäst de allra första veckorna. Efter några veckors underskott kommer nivåerna på sjunka drastiskt igen. Kroppen har nu byggt upp ett ”sug” efter näring. Om man nu, återigen, skiftar till ett överskott så triggar det igång en starka anabola processer. Kroppen måste ”passa på” att bygga upp så mycket som möjligt när den väl får chansen till det.

(Det här var min sammanfattning/översättning av intervjun i länken ovan.)

Nu krävs det ju å andra sidan endast en liten bit över fastenivåer av insulin för att få den antikatabola effekten (dvs, insulin != anabolt).

ABCDE är en ganska förlegad metod som bara får folk att bli feta. Kroppen kan bara nybilda muskelmassa med en viss hastighet, så allt överflöd kommer således att lagras in som kroppsfett och 1Mcal i överskott är är för mycket – ffa för icke nybörjare.

Jahaa, du frågade bara för att börja bråka. :D

Det enda jag gjorde var att beskriva vad tanken med dieten går ut på. Jag förtydligade i början av mitt första inlägg att jag själv körd en mildare variant av den. ;)

Varför börjar du snacka om insulin och katabolism nu då? Jag har inte ens skrivit någonting om det. :what:
    Sen har väl king grub nämnt att insulin inte är något anabolt hormon, hos människor.

Tyskn wrote:
    Jahaa, du frågade bara för att börja bråka. :D

Så klart :-)

Quote:
    Det enda jag gjorde var att beskriva vad tanken med dieten går ut på. Jag förtydligade i början av mitt första inlägg att jag själv körd en mildare variant av den. ;)

Jo, jag såg det också men med tanke på hur många ”bruschan på gymmet sa att det var grymt och han var stor som ett hus!!11”-personer det finns så tåls det att ifrågasätta saker för att se om folk funderat på vad de sysslar med, eller om de går efter något som någon annan kläckt ur sig.

Quote:
    Varför börjar du snacka om insulin och katabolism nu då? Jag har inte ens skrivit någonting om det. :what:
    Sen har väl king grub nämnt att insulin inte är något anabolt hormon, hos människor.

Därför att den stora poängen med ABCDE-dieten var att insulinet var anabolt och således skulle överätingen i sig generera muskelmassa-ökningar – men istället blev folk bara feta.

Justerar man kaloriintaget under deff/tillväxtfasen på ABCDE-dieten, så att det inte blir så extrema svängningar, är det ett helt ok upplägg. Handlar bara om att bygga/deffa i mer regelbundna och korta intervaller. Lämpligt (av rent beteendemässiga anledningar) för folk som annars har en tendens att bli feta på traditionella bulk/deff cykler.

Det är lite vad min approach till konceptet går ut på. Hos mig är de olika perioder snarare ”lideralt” och ”restriktion” istället för just +1000kcal och -1000kcal.
    Under min ”liberala” fas så är det inte direkt att jag verkligen tänker på att få i mig ett si och så högt överskott. Jag äter egentligen ”som vanligt”, kanske något större portioner, men lägger framförallt inte ner någon vidare omtanke om man det slinker ner fler än en pizza i veckan eller att man ta för sig om godisskålen står framme hos kompisarna osv. osv. På den restriktiva fasen ser jag helt enkelt till att hålla mig till protein- och näringsrik, fast och mättande föda.

Jag antar att GM syftar lite på den mentala biten när han nämnde ”beteendemässiga anledningar”. Det är betydligt lättare att deffa om man vet att man får äta fritt om lite mer än en vecka igen, istället för att ha flera månaders diet framför sig.

För mig personligen har ABCDE fungerat absolut utmärkt.
    Jag mätte noga fett % med kaliper, mat intag osv under dels en period i höstas där jag först körde en bulk på ca 10-12 veckor (har inte tillgång till mina mätningar nu) och sedan en deff på 4-6 veckor dels en period i våras då jag gick igenom (om jag minns rätt) 72 dagar ABCDE. Jag körde då ABCDE med ung samma överskott som under bulken 3-400 kcal / dygn och ett underskott som var ung som under deffen 5-700 kcal / dygn. (Det var ju trots allt vår och jag ville minska i fettvikt).
    Resultatet för mig var att jag ökade nästan lika mycket i arm/bröst mått, samt uppmätt fettfri massa som under hela min bulk/deff fas från hösten samt att jag vid slutet av ABCDE-fasen hade minskat lika mycket procentuellt sett i BF. Eller förenklat att jag fick ung samma resultat på 10 veckor abcde som ca 16 veckor traditionell bulk/deff (jag började båda faserna med nästan lika kaliper-mått).

Jag tror dock inte att det är något magiskt med ABCDE, som teorierna och framförallt musclemedia säger, ökar lika mycket eller mer än någon som tränar traditionellt och går på diverse doping preparat. Däremot tror jag inte heller (åtminstone för min del) att det är mindre fördelaktigt att köra ABCDE än perfekt utförd bulk/deff, vilket jag aldrig lyckas med. Deffar jag många veckor i sträck kommer alltid den där födelsedagen, högtiden, landskampen, dejten eller helt enkelt någon social tillställning som gör att jag fuskar under deffen (dessutom kan dessa tillfällen ibland komma lite väl ofta). Resultatet blir då att deffen blir längre än nödvändigt och muskelförlusten större än nödvändigt vilket ger sämre resultat totalt sett. Under ABCDE kunde jag planera mina deff-cykler och bulk-cykler så att jag kunde få in sociala tillställningar under bulkarna och hålla dieten strikt under deffarna.

Största fördelen var dock att det var så mycket lättare och skönare och trevligare och roligare psykiskt sett att köra ABCDE. Deffen var inga problem, jag hann knappt börja deffa innan den var över kändes det som. Varje bulk-fas var hur rolig som helst. Jag visste att jag skulle vara starkare än förra passet (på grund av mer energi, glykogeninlagring osv) när jag körde mitt första pass under bulken, andra passet under bulken hade jag alltid ökat ganska tydligt från förra bulk-cykeln. Dessutom hade jag oftast ökat ytterligare till nästa pass (första i deffen) vilket gjorde att jag verkligen märkte av ökningarna, blev mer motiverad och tränade förmodligen mer diciplinerat och tyngre. Samtidigt minskade jag ständigt i BF och det kändes hur bra som helst. Jag tror inte jag hade klarat av att köra så tungt som jag gjorde under bulken vecka ut och vecka in en längre period utan att dra på mig skador. Varje set i varje övning visste jag exakt vad jag hade tagit för vikt och hur många reps förra gången och gav mig f*an på att ta lite mer denna gången.

Hur som helst. Vill du testa ABCDE så rekommenderar jag metoden starkt, kanske inte funkar för alla och jag hade aldrig fått för mig att köra +/- 1000 kcal mellan bulk och deff. Och Snake, har du själv kört ABCDE någon gång? Jag var också skeptisk innan jag testade och hade sett och hört att det inte skulle funka alls och att man bara skulle lägga på sig fett. Samtidigt märkte jag att de flesta hade tummat lite på reglerna, tagit någon ätar/fuskdag under deffperioderna, blivit sjuka, allt möjligt, så därför bestämde jag mig för att testa själv och det var det bästa jag gjort i min 7-åriga träningskarriär.

Jag rekommenderar att köra max 500 kcal +, annars är risken att du lägger på dig massor utav fett. Samtidigt tycker jag vanliga deff-riktmärken är bra att följa under deffen. Således – 500 kcal kanske? Du tappar en del fett och bör inte tappa några märkbara mängder muskler, förutsatt att du tränar tungt och rätt under deffen.

Ifall du vill se mina resultat närmare kan du hoppa in och göra en sökning på ABCDE i journaler på systerforumet. Så hittar du min tråd med större delen av mina cm-mått, kalipermätningar, vikter, set, reps, övningar, träningsupplägg, osv.

Mvh,
    Mikael

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.