Home › Forums › Deff och fettminskning › Deff frågor
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 april, 2008 at 21:06 #777493Anonym anvandareMember
Hej!
Jag ska nu köra min första deff, jag vet att många redan tjatat om detta men har nån fråga som jag inte lyckats få ngt svar på.Först och främst vet jag inte riktigt vilken aktivitets nivå jag ska använda mig av när jag ska räkna ut kcal per dag.
En vanlig deffar dag ser ut som så att jag styrketränar ca 60-75min och går en promenad på ungefär samma tidsintervall. Är i skolan på dagarna så rör väl inte allt för mkt på sig, är 1,6 en bra siffra??Sedan undrar jag över hur det funkar med att direkt efter ett styrke tränings pass köra kondition. Hur ska jag äta?
Ska jag ta samma mängd gainer som alltid efter styrketräningen och sedan en till efter konditionspasset?I vanliga fall om jag skulle springa/cykla osv. På en annan tidpunkt av dagen och inte direkt efter styrketräningen ska jag fortfarande hälla i mig kollisar efter konditions passet?
Och om jag promenerar skall jag även där äta kolhydrater efter avslutat pass?1 april, 2008 at 21:06 #82541Anonym anvandareMember1 april, 2008 at 21:54 #777494Anonym anvandareMemberSka man verkligen skrota gainern? ÄR inte den bra för återhämtningen under deffen? Kör själv med gainer och jag har gått ner bra. Men jag vet faktist inte om den ska skrotas eller inte.
1 april, 2008 at 22:03 #777495Anonym anvandareMemberFörst och främst: Vad är ett ”styrke tränings pass”? Jag har sett många särstavningar på det här forumet, men den här tar nog titeln.
Till frågorna:
Jag tycker du ska sära på kondition och styrka så mycket som möjligt så att du får mest utav båda träningsformerna. Få i dig kolhydrater även efter konditionspassen.
Efter promenaderna behöver du inte vara så nogran med kolhydrater, eftersom du inte bör ha använt dig av några glykogenföråd där.
1 april, 2008 at 22:38 #777496Anonym anvandareMemberluleahockey wrote:Hej!
Jag ska nu köra min första deff, jag vet att många redan tjatat om detta men har nån fråga som jag inte lyckats få ngt svar på.Först och främst vet jag inte riktigt vilken aktivitets nivå jag ska använda mig av när jag ska räkna ut kcal per dag.
En vanlig deffar dag ser ut som så att jag styrketränar ca 60-75min och går en promenad på ungefär samma tidsintervall. Är i skolan på dagarna så rör väl inte allt för mkt på sig, är 1,6 en bra siffra??Om du noga bokför ditt energiintag så får du reda på hur väl din uträkning stämmer. Minskar du i vikt långsammare än vad du teoretiskt sett skulle göra ligger din aktivitetsnivå under det du baserat uträkningen på.
2 april, 2008 at 07:35 #777497Anonym anvandareMemberBallPythoN wrote:Ska man verkligen skrota gainern? ÄR inte den bra för återhämtningen under deffen? Kör själv med gainer och jag har gått ner bra. Men jag vet faktist inte om den ska skrotas eller inte.Ät mat istället. Mättar bättre och ger garanterat lika bra resultat.
Den som säger annorlunda får gärna posta en studie som visar på detta.
2 april, 2008 at 12:14 #777498Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Ät mat istället. Mättar bättre och ger garanterat lika bra resultat.Den som säger annorlunda får gärna posta en studie som visar på detta.
Jag säger inte emot dig Jon, utan jag ställer några följefrågor:
1. Finns det studier som visar att malto (eller andra snabba kolhydrater i flytande form) når ut till musklerna snabbare än t.ex. pasta eller annan mer mättande föda?2. Det brukar väl sägas att inom de första ca. 45min efter ett pass är kroppen som mest mottaglig för att lagra in glykogen i musklerna. Borde det då inte tas upp mer kolhydrater av snabba kolhydrater i flytande än av fast föda?
2 april, 2008 at 12:51 #777499Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Jag säger inte emot dig Jon, utan jag ställer några följefrågor:
1. Finns det studier som visar att malto (eller andra snabba kolhydrater i flytande form) når ut till musklerna snabbare än t.ex. pasta eller annan mer mättande föda?2. Det brukar väl sägas att inom de första ca. 45min efter ett pass är kroppen som mest mottaglig för att lagra in glykogen i musklerna. Borde det då inte tas upp mer kolhydrater av snabba kolhydrater i flytande än av fast föda?
Jag tänker inte säga emot dig heller, Tyskn, utan fortsätter även jag med ett par följdfrågor:
* Har detta någon praktisk betydelse på ett kaloriunderskott, och i så fall:
* Exakt hur stor betydelse då? Går den att mäta? Har man mätt den överhuvudtaget?
* Kan den eventuella nackdelen med fast föda uppvägas av det faktum att dieten är mer mättande och lättare går att hålla under en längre tid, något som är nödvändigt för att få resultat av även den mest effektiva av dieter?
2 april, 2008 at 13:04 #777500Anonym anvandareMemberDin andra fråga summerar ju mina två första frågor, så det vore ju väldigt intressant om nån som är lirare på att leta upp studier *host* Grub *host* skulle framföra nått sånt, men vem vet, det kanske inte finns.
Tredje frågan går väl ut på vad man prioriterar i deffen. Att eventuellt ha mer ork de kommande passen, eller känna sig mätt längre.
2 april, 2008 at 13:32 #777501Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Din andra fråga summerar ju mina två första frågor, så det vore ju väldigt intressant om nån som är lirare på att leta upp studier *host* Grub *host* skulle framföra nått sånt, men vem vet, det kanske inte finns.Tredje frågan går väl ut på vad man prioriterar i deffen. Att eventuellt ha mer ork de kommande passen, eller känna sig mätt längre.
Tänk om alla diskussioner kunde vara lika civiliserade som den vi har nu.
Tyskn: ”Fru talman, jag lämnar härmed ordet till den högt ärade ledamoten Jon Larsson.”
Jon: ”Tack, ledamot Tyskn. Låt mig först och främst komplimentera er för er sakliga framställning av ärendet i fråga, ehuru jag har ett par invändningar som ert skarpsinne kanske kan sprida lite ljus över..”Engelsmännen vet inte ett skit om artighet jämfört med oss, vad det verkar.
2 april, 2008 at 13:36 #777502Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Tredje frågan går väl ut på vad man prioriterar i deffen. Att eventuellt ha mer ork de kommande passen, eller känna sig mätt längre.Den fasta födan kommer nog användas precis som den är tänkt ändå ska du se.
2 april, 2008 at 14:40 #777503Anonym anvandareMemberAtt använda gainer när man deffar, som redan är påpekat är riktigt slöseri med kalorier. Äter så mycket hellre vanlig mat än det, och då tränar jag varje dag och har inte märkt något speciellt med återhämtningen. Sedan mättar ju mat mycket bättre också, vilket är väldigt värdefullt för de flesta på strikt diet. Och det gör ingen praktisk skillnad ifall man äter 1min efter passet eller en halvtimme efter sålänge man inte är elitidrottare och ska träna samma muskelgrupp några timmar senare.
2 april, 2008 at 14:55 #777504Anonym anvandareMemberJag tycker det är konstigt att så många rent kategoriskt dömer ut gainern bara för att det är deff. Visst är det en hel del näringslös energi och inte särskilt mättande men med tanke på hur odetaljerad information vi fått från trådskaparen känns det lite väl ogrundat.
Det nämns ju inget om varken ålder, vikt eller kön (även om jag gissar att det är en kille). Däremot förefaller aktivitesnivån kunna vara ganska hög. Och har man en hög aktivitetsnivå på en relativt stor kropp (något vi inte vet något om) så är ju följaktligen energibehovet rätt högt även om syftet är viktnedgång.
Har man ett energibehov där man kan äta sig hyfsat mätt och tillgodose kroppen med alla essentiella näringsämnen OCH få plats med en gainer ser jag inga som helst fel i det. Det är ju trots allt väldigt bra att försöka få så bra återhämtning som möjligt efter passet. Lite mer information från trådskaparen vore välkommet.
2 april, 2008 at 15:13 #777505Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag tycker det är konstigt att så många rent kategoriskt dömer ut gainern bara för att det är deff. Visst är det en hel del näringslös energi och inte särskilt mättande men med tanke på hur odetaljerad information vi fått från trådskaparen känns det lite väl ogrundat.Det nämns ju inget om varken ålder, vikt eller kön (även om jag gissar att det är en kille). Däremot förefaller aktivitesnivån kunna vara ganska hög. Och har man en hög aktivitetsnivå på en relativt stor kropp (något vi inte vet något om) så är ju följaktligen energibehovet rätt högt även om syftet är viktnedgång.
Har man ett energibehov där man kan äta sig hyfsat mätt och tillgodose kroppen med alla essentiella näringsämnen OCH få plats med en gainer ser jag inga som helst fel i det. Det är ju trots allt väldigt bra att försöka få så bra återhämtning som möjligt efter passet. Lite mer information från trådskaparen vore välkommet
Du har som vanligt en poäng i det du skriver, Herr Vedder.
Självfallet måste ovanstående tas med i beräkningarna.
Vad jag och några till syftar på är nog snarare att generellt så innebär ju en diet en viss hunger för många av oss och att fast föda är av godo av just denna anledning.
Trivs man med att käka gainer under deffen så ska man såklart fortsätta med det. To each his own.
Är man å andra sidan plågad av ständig hunger under deffen så kan det nog vara en god idé att försöka minimera hungerkänslorna. Ett sätt är att ta bort alla flytande kalorier i dieten, vilket var mitt förslag.
Ett annat förslag kan såklart vara att öka på mängden mat och istället fixa underskottet via extra aktivitet, eller en kombination av de båda.
Många vägar bär till Rom och ingen säger att man inte kan åka med Gainerexpressen såväl som med pastatåget, även om jag personligen skulle väja det sistnämnda utifrån personliga förutsättningar.
2 april, 2008 at 15:20 #777506Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag tycker det är konstigt att så många rent kategoriskt dömer ut gainern bara för att det är deff.Det är bara för att vi själva är kategoriska fetton8)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.