Deff! LCHF! inga kolhydrater, mycke fett! FUNKAR

Home Forums Deff och fettminskning Deff! LCHF! inga kolhydrater, mycke fett! FUNKAR

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 110 total)
  • Author
    totteman wrote:
    Jo, Jag har väll tankar om att tävla i BB, om jag blir tillräckligt bra…
    Sen kanske man vill se ut som BB, utan att behöva tävla i det? just enbart att man tycker att det är snyggt när man är stor och ha bra muskelutveckling….Så jo, både tryck och pump är väldigt viktigt psykiskt för mig, inte för att det ger någon mer muskelutveckling, utan endast för det psykiska delen…:D

Med andra ord föredrar du att ägna dig åt kalleanka-träning istället för riktig träning. Träna för att bli stark så blir du också muskulös. Punkt slut.

Jag kan garantera att du dessutom får bättre resultat om ditt fokus ligger på styrka och inte ”tryck och pump”. Har fortfarande inte träffat dessa styrkefenomen utan muskler som alltid omnämns i dessa diskussioner.

Omen wrote:
    ok, vad har du för förslag då? Hur ska jag lägga upp en dag med måltiden? Tider osv

Misstolka oss inte som att vi anser ditt upplägg vara ”fel”. Det är det inte alls, trivs du bäst så ska du ju fortsätta.

Men det du skriver om att det krävs för blodsockerreglering och att det skulle vara fördelaktigt ur muskelbyggarsynpunkt jämfört med färre intag är helt enkelt påståenden som inte är bevisade alls.

Så oavsett om ditt teoretiska resonemang faller ska du inte inte ändra för ändrandets skull.:)

Haha, men snälla… hur vet du hur jag tränar? Jag kör så tungt jag bara kan, tro mig.. och jag är INTE svag…. Men jag bryr mig inte om jag tar 170 eller 300kg i knäböj. Jag kör så tungt jag bara kan i alla Övningar, men jag prioriterar Kontakt före vikt i många övningar… Huvudsaken är att det är tungt för MIG, och att det gör att mina muskler växer… Men att ha nån K*K mätartävling om vem som tar mest i bänk skiter jag fullständigt i…Volym kommer före styrka för mig, sen om du vill kalla det kalle-anka träning…Do it!.. Punkt.

ok sweet, jag ska testa att börja äta en måltid efter träning, har hittils bara druckit en protein drink. Tack för tipsen

totteman wrote:
    Haha, men snälla… hur vet du hur jag tränar? Jag kör så tungt jag bara kan, tro mig.. och jag är INTE svag…. Men jag bryr mig inte om jag tar 170 eller 300kg i knäböj. Jag kör så tungt jag bara kan i alla Övningar, men jag prioriterar Kontakt före vikt i många övningar… Huvudsaken är att det är tungt för MIG, och att det gör att mina muskler växer… Men att ha nån K*K mätartävling om vem som tar mest i bänk skiter jag fullständigt i…Volym kommer före styrka för mig, sen om du vill kalla det kalle-anka träning…Do it!.. Punkt.

Du läste inte vad han skrev va?

Jo men att kalla det för kalle-anka träning, bara för att man tycker om att få pump/bra tryck tycker jag var lite fel… tyckte det lät lite som att Grandmaster ville få det i sitt inlägg att jag inte lyfter tunga vikter… det vet Han inte nånting om… Och jag ville bara förklara för han att jag inte bryr mig om hur många kilo det är på stången, huvudsaken det är tungt och att jag har bra kontakt….

totteman wrote:
    Jo men att kalla det för kalle-anka träning, bara för att man tycker om att få pump/bra tryck tycker jag var lite fel… tyckte det lät lite som att Grandmaster ville få det i sitt inlägg att jag inte lyfter tunga vikter… det vet Han inte nånting om… Och jag ville bara förklara för han att jag inte bryr mig om hur många kilo det är på stången, huvudsaken det är tungt och att jag har bra kontakt….

Nu blev jag nyfiken. Vad för intensitet i %RM räknat utför du när du tränar, och hur många set?

Att han kallade det för Kalle Anka-träning beror på att det inte är bättre att försöka lyfta så tunga vikter som möjligt än att att sträva efter ”kontakt” och ”pump” (= högrep).
    Det enda som i praktiken spelar någon roll är att lyfta tyngre och tyngre.

Nu vet jag inte om jag förstår exakt vad du frågade efter, kom precis hem från träningen och är helt slut i huvudet.

intensiteten: Jag vilar ca 1min mellan varje set. så jag kör väldigt intensivt.
    Jag varierar repsen väldigt mycket, alltifrån 3 till 20 reps.
    Och jag kör mellan 6 upp till 15 set per musklergrupp beroende på hur stora muskelgrupperna är.. Stora muskelgrupper = mer set.

Det har funkat väldigt bra för mig. Och jag växer bra av det.
    Har tränat i 9år, så jag har provat att satsa enbart på styrka också, men jag har tyvärr inte växt lika bra på det, förmodligen pga att om jag hela tiden strävar efter att lyfta tyngre (mer vikt) varje pass så blir det lätt att jag slarvar med utförandet och tappar kontakt i musklerna.. och risken att man skadar sig är större när utförandet blir lidande…

Intensitet i träningssammanhang betyder vikten på stången. %RM betyder intensitet (= vikt) av ditt absoluta max för ett lyft. Man kan översätta från %RM till repetitioner enl. [http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html]
    Om ditt max i bänk är 100 kg blir alltså 75%1RM = 75 kg, eller ungefär 10RM (= 10 repetitioner).

Så nu när du vet det, hur kan ett typiskt pass se ut för dig vad gäller vikt, repetitioner och set när du gör marklyft, knäböj och bänkpress?

Grejen med var 3e timme är att blodsockret ska hållas i balans.
    Under t ex GI metoden ska man äta var 3e timme, undvika kolhydrater men inte dra ner på fettet.
    Folk som (jag) vill småäta och ”är sugen på nåt” ofta behöver det där tänket med var 3e timme för att motivera sig och stå emot suget mellan måltiderna.
    Går på GI nu, får se hur det går men har gjort det en gång tidigare och då gick det KANON.

Eddie Vedder wrote:
    Finns dock inget vetenskapligt stöd för att så skulle vara fallet. Man har inte kunnat observera bättre resultat på kroppskomposition av fler kontra färre måltider kombinerat med styrketräning i kontrollerade studier.
    GinaC wrote:

Nähä!? Undervisa mig gärna mer om kosten.:D

Skämt åsido, jag vet att det är tanken. Om du läser lite i tråden kan du ju själv se att jag svarat på det. Och det finns inget som tyder på att blodsockerregleringen är så bedrövli att man måste peta i sig mat var tredje timme om man är frisk. Möjligtvis om man lever på sirapslimpa och apelsinjuice.

Den GI-kost du nämner är den man behandlat diabetiker med i många år. Massor av kolhydrater och massor av småmåltider. Men äter man en kost som reglerar blodsockret och håller en mätt länge behövs inga mellanmål jämt jämt.

GinaC wrote:
    Under t ex GI metoden ska man äta var 3e timme, undvika kolhydrater men inte dra ner på fettet.

Hmm.. Jag äter 5-15 gram kolhydrater, 100-130g protein och 150-350g fett om dagen, men äter tyvärr inte var tredje timme. Vad kommer hända nu? Kommer jag att bli sjuk? :-(

GinaC wrote:

Mitt blodsocker kl. 8 är samma som mitt blodsocker kl. 12 som är samma som mitt blodsocker kl. 19 – 3,8 mmol/L. Då har det gått 22 timmar sedan jag åt sist och dessutom hunnit med ett tungt styrketräningspass efter jobbet. Hur går det ihop?

GinaC wrote:
    Folk som (jag) vill småäta och ”är sugen på nåt” ofta behöver det där tänket med var 3e timme för att motivera sig och stå emot suget mellan måltiderna.

Nej, tvärtom. Hungern bestäms av två faktorer: när blodsockret sjunker från en tidigare högre nivå till en vanlig nivå (= sötsug), dels av hormonet ghrelin. Hormonet insöndras i magsäcken vid de tillfällen du brukar äta, och gör att du blir hungrig. Det är därför det är viktigt att äta på fasta tider; därmed inte sagt något om hur ofta du skall äta.

Faktum är att om du äter för ofta kommer ghrelinnivåerna att vara konstant lite förhöjda, och du går omkring och är småhungrig hela tiden. Istället för att äta 1-3 stadiga måltider och vänja kroppen vid det, och följaktligen bara bli hungrig just då.

Läs särskilt sista paragrafen på den här sidan [http://leangains.blogspot.com/2009/08/ghrelin-and-entrained-meal-patterns.html]

Martin Berkhan wrote:
    And when someone asks you why they’re constantly hungry on their six meal-a-day-foo-foo-meal-regimen, you can refer them to dr Silver –

If you eat all the time, ghrelin secretion will not be well controlled,” said Silver, the paper’s lead author and the principal investigator of the study.”

Hoppsan!

GinaC wrote:
    Går på GI nu, får se hur det går men har gjort det en gång tidigare och då gick det KANON.

Jag tror att du skulle dra stor nytta av att läsa på lite mer. Robert Rönngren har gjort en svensk översättning av Kurt Harris (PaleoNu):s ”tolvstegsprogram”: [http://blogg.passagen.se/robert_ronngren/entry/tillbaka_från_skottland_och_panu]

Robert Rönngren wrote:
    1. Eliminera socker (inklusive fruktjuice och sportdryck) och all mat som innehåller mjöl.

2. Börja äta bra fett. Använd hälsosamma animaliska fetter och kokosfett för att ersätta de kolhydratkalorier som du förr fick från socker och mjöl med fettkalorier. Drick vispgrädde eller kokosmjölk.

3. Eliminera cerealier med gluten.

4. Eliminera oljor från frön och cerealier. Laga mat med ghee (smörfett), smör, djurfett eller kokosfett.

5. Ät främst kött från idisslare som nöt, lamm och bison (kanske vilt är mer realistiskt i Sverige). Ät en del fisk.

6. Se till att få lite sol mitt på dagen eller ät 4-8000 IU vitamin D dagligen (I Sverige: ta vitamin D då du under större delen av året inte kan få någon betydande mängd vitamin D från solen p.g.a. vinkeln solskenet kommer in mot jorden på).

7. Testa periodisk fasta eller infrekventa måltider (2 mål per dag är bäst). Ät inte konstant som en växtätare.

8. De flesta moderna frukter är inget mindre än godisbitar som hänger från träd. Håll dig till bär och undvik vattenmelon som i princip är ren fruktos. Ingen överdriven konsumtion.

9. Eliminera baljväxter.

10. Justera omega 6 och omega 3-nivåerna. Gräsuppfött nöt och vilt minimerar överdrivet omega 6-intag och är bättre än attt supplementera med omega 3. En tesked eller två med torskleverolja duger som kompensation om du köper vanligt nötkött.

11. Vettig träning – prioritera styrke- och intervallträning över aerob träning.

12. Eliminera alla mjölkprodukter inklusive ost (du är nu en ortodox stenålderätare).

Börja där, och se även gärna [http://kostdoktorn.se/viktnedgang]

mikaelj wrote:
    Hmm.. Jag äter 5-15 gram kolhydrater, 100-130g protein och 150-350g fett om dagen, men äter tyvärr inte var tredje timme. Vad kommer hända nu? Kommer jag att bli sjuk? :-(

Mitt blodsocker kl. 8 är samma som mitt blodsocker kl. 12 som är samma som mitt blodsocker kl. 19 – 3,8 mmol/L. Då har det gått 22 timmar sedan jag åt sist och dessutom hunnit med ett tungt styrketräningspass efter jobbet. Hur går det ihop?

Nej, tvärtom. Hungern bestäms av två faktorer: när blodsockret sjunker från en tidigare högre nivå till en vanlig nivå (= sötsug), dels av hormonet ghrelin. Hormonet insöndras i magsäcken vid de tillfällen du brukar äta, och gör att du blir hungrig. Det är därför det är viktigt att äta på fasta tider; därmed inte sagt något om hur ofta du skall äta.

Faktum är att om du äter för ofta kommer ghrelinnivåerna att vara konstant lite förhöjda, och du går omkring och är småhungrig hela tiden. Istället för att äta 1-3 stadiga måltider och vänja kroppen vid det, och följaktligen bara bli hungrig just då.

Läs särskilt sista paragrafen på den här sidan [http://leangains.blogspot.com/2009/08/ghrelin-and-entrained-meal-patterns.html]

Hoppsan!

Jag tror att du skulle dra stor nytta av att läsa på lite mer. Robert Rönngren har gjort en svensk översättning av Kurt Harris (PaleoNu):s ”tolvstegsprogram”: [http://blogg.passagen.se/robert_ronngren/entry/tillbaka_från_skottland_och_panu]

Börja där, och se även gärna [http://kostdoktorn.se/viktnedgang]

Haha, har nog aldrig sett någon bli slagen på fingrarna så förut!

så hur ska man lägga upp kosten under dagen när man äter en LCHF diet? jag menar jag äter inga carbs , det utesluter frukost flingor. blir ju protein drink istället. Så frukost, lunch, middag är det mest optimala alltså. Om jag äter lunch, och gymmar typ 5 timmar senare känns det ju som att man har en låg energinivå, och det största målet ska man ju äta efter passet, som ni poängterade tididagare. Då får man ju i det mest energi rika målet sist på dagen, annars då? Hur ska man klara sig under dagen, och orka träna? Jag är helt förvirrad nu, snälla säg hur/vad man ska äta nu under min LCHF deff?

Frukost= kl 6.00 mat?

Lunch= kl 11.00 – 12.00 mat?

Träning = 16.30 – 17.00

Middag = kl17.30 -18.00 mat?

Där 3 måltider istället för mina 6 som jag hade tidigare, men jag behöver ändå hjälp med mina nya frågor?

Hur man orkar träna och leva när man bara äter 3 gånger på en LCHF diet, det innebär 3 stora portioner alltså? Men att träna 5 timmar efter lunch, på typ tom mage ..känns ju lite…b

Omen wrote:
    Men att träna 5 timmar efter lunch, på typ tom mage ..känns ju lite…b

Gör inte det då

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 110 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.