Deff! LCHF! inga kolhydrater, mycke fett! FUNKAR

Home Forums Deff och fettminskning Deff! LCHF! inga kolhydrater, mycke fett! FUNKAR

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 110 total)
  • Author
    Omen wrote:
    Hur man orkar träna och leva när man bara äter 3 gånger på en LCHF diet, det innebär 3 stora portioner alltså? Men att träna 5 timmar efter lunch, på typ tom mage ..känns ju lite…b

Vanesak. Ät när du är hungrig, sluta äta när du inte är hungrig längre. Repetera.

Jag tränade idag 20 timmar efter senaste måltid… ;-)

mikaelj wrote:
    Vanesak.

Håller med Mikael i det här fallet.
    Tränar så gott som alltid på fastande (18-20 h) mage.
    10 g BCAA, 1 kopp java, lite kreatin och tyrosine sedan är det bara att blåsa på.

vanesak? låter helt f. sjukt, jag har ju alltid strävat efter att när jag e på gymet så ska jag använda min max potentiella kraft som bara möjligen går. Man vill ju gå ifrån gymet, och veta att man har gjort sin bästa ansträngning. Kanske om man inte har ätit på lång tid, så kanske det inte går att lyfta x i vikt som man brukar göra? Men man kanske är starkare med den bästa möjliga energin i kroppen? ( Ny laddad) Om det var flera, flera timmar sedan jag åt, och beroende på vad jag har gjort sen dess, så känns det ju att den mesta av den energin är förbrukad. O sen på det gå o göra dagenshöjdpunkt av kraft ansträningen på ett gym, låter ju helt idiotiskt. Vet inte hur ni pallar det, eller hur ni kan få det att funka. Jag tror fortfarande att kroppen presterar bäst på mat som nyss har blivit konsumerad kanske 1,5 timme innan träning, för att ha någon energi att ta av. Men flera timmar det låter ju som att man är allmänt drained på den tiden. Men jag är ju inte utbildad person i ämnet, utan talar av rent sunt förnuft. So correct me if I am wrong, men det har ni ju gjort hela tiden. Har verkligen svårt att se det från eran synvinkel, och då kommer säkert nån av er påpeka, gör inte det då. Men vi för ju bara en konservation eller hur, just passing the time…orka inte anstränga mig på plugget i dag!

Omen wrote:
    vanesak? låter helt f. sjukt, jag har ju alltid strävat efter att när jag e på gymmet så ska jag använda min max potentiella kraft som bara möjligen går. Man vill ju gå ifrån gymmet, och veta att man har gjort sin bästa ansträngning. Kanske om man inte har ätit på lång tid, så kanske det inte går att lyfta x i vikt som man brukar göra? Men man kanske är starkare med den bästa möjliga energin i kroppen? ( Ny laddad) Om det var flera, flera timmar sedan jag åt, och beroende på vad jag har gjort sen dess, så känns det ju att den mesta av den energin är förbrukad. O sen på det gå o göra dagenshöjdpunkt av kraft ansträningen på ett gym, låter ju helt idiotiskt. Vet inte hur ni pallar det, eller hur ni kan få det att funka. Jag tror fortfarande att kroppen presterar bäst på mat som nyss har blivit konsumerad kanske 1,5 timme innan träning, för att ha någon energi att ta av. Men flera timmar det låter ju som att man är allmänt drained på den tiden. Men jag är ju inte utbildad person i ämnet, utan talar av rent sunt förnuft. So correct me if I am wrong, men det har ni ju gjort hela tiden. Har verkligen svårt att se det från eran synvinkel, och då kommer säkert nån av er påpeka, gör inte det då. Men vi för ju bara en konservation eller hur, just passing the time…orka inte anstränga mig på plugget i dag!

Ja men herregud!!!

Fortsätt då! Jag färstår verkligen inte problemet:frust:

mikaelj: Helt ärligt är det extremt sällan jag räknar reps, utan kör tills att jag inte kan köra strikt längre. Vikt räknar jag inte så himla noga heller, men ett marklyftpass kan se ut så här:
    1set: uppvärmning typ 80kg
    andra set: två kakor till på varje sida: ca 120
    tredje: två kakor till: 140
    fjärde: 160/170
    Femte: känner jag mig stark så lägger jag till mer vikt och kör en tung 3reppare, annars så fortsätter jag som på fjärde setet.

Kör efter känsla och dagsformen, försöker alltid köra så tungt jag bara kan, utan att mista kontakt i de muskler som är menat att jag ska träna.

Och ibland tycker jag att det är skönt att köra vissa isolationsövningar osv med superkontakt (tex hantellyft åt sidan), lite högre reps och pressa in så mycket blod som möjligt i muskeln… Sen att det kanske inte gör någonting för muskelutvecklingen… Men det är kanonskönt, både Psykiskt och fysiskt tycker jag :emo-thumb… Och jag tränar mycket för mitt psykiska välmående, så då tycker jag att jag borde få göra det utan att bli toksågad. För du tycker ju om att lyfta tungt och känna att du ökar vikten på stången, för du mår ju bra av det. Eller hur?

Jo herregud! Jag försöker förstå det som ni hävdar är det bästa, eller hur? Du/Ni kan ju inte komma med massor med kommentarer/förklarningar att det här är mycket bättre tillväga gångsätt än det jag gör. O sen när jag vill ha förståelse/fakta om varför eller hur det är? Bli nertystad, eller inte få synpunkter/föklarningar om varför? Du ska inte äta så många mål, ät 2 eller max 3. Du kan vänta många x timmar innan du tränar. Ok, då vill jag gärna ha feedback och synpunkter. Eller hur? whats the freaking problem?

Omen wrote:
    Jo herregud! Jag försöker förstå det som ni hävdar är det bästa, eller hur?

Nej det gör du inte. Ingen har nämnt något om ”det bästa”.

Ok, men herregud. Måste vi märka ord eller? Detta är ett forum, vi utbyter ideér och tankar. Det kanske så i detta fall att ingen har använt ordet ”bästa”. Men personer har hävdat vad dem tycker funkar bra för dem, och vad dem gör med sin träning och måltider. Jag vill bara som sagt veta vad dem tycker och tänker, och hur det funkar för dem. Då kanske jag kan lära mig vissa saker, och kanske få andra synsätt på saker och ting. Är det så farligt att ställa frågan varför? Och hur det funkar? Tänk om alla inte förde sina konversationer vidare på denna site, då skulle det inte bli så många inlägg.

Nu ringer trollklockan i mina öron igen. Jag lägger inte mer tid på det här.

Omen wrote:
    vanesak? låter helt f. sjukt, jag har ju alltid strävat efter att när jag e på gymet så ska jag använda min max potentiella kraft som bara möjligen går. Man vill ju gå ifrån gymet, och veta att man har gjort sin bästa ansträngning. Kanske om man inte har ätit på lång tid, så kanske det inte går att lyfta x i vikt som man brukar göra? Men man kanske är starkare med den bästa möjliga energin i kroppen? ( Ny laddad) Om det var flera, flera timmar sedan jag åt, och beroende på vad jag har gjort sen dess, så känns det ju att den mesta av den energin är förbrukad. O sen på det gå o göra dagenshöjdpunkt av kraft ansträningen på ett gym, låter ju helt idiotiskt. Vet inte hur ni pallar det, eller hur ni kan få det att funka. Jag tror fortfarande att kroppen presterar bäst på mat som nyss har blivit konsumerad kanske 1,5 timme innan träning, för att ha någon energi att ta av. Men flera timmar det låter ju som att man är allmänt drained på den tiden. Men jag är ju inte utbildad person i ämnet, utan talar av rent sunt förnuft. So correct me if I am wrong, men det har ni ju gjort hela tiden. Har verkligen svårt att se det från eran synvinkel, och då kommer säkert nån av er påpeka, gör inte det då. Men vi för ju bara en konservation eller hur, just passing the time…orka inte anstränga mig på plugget i dag!

Maten i magen är bara en känsla, har inget med riktig energi att göra.
    Dessutom är energiåtgången vid gymträning rätt låg.

Jag har varit i din sits och haft samma känsla och funderingar.

Nu tränar jag alltid på tom mage, äter extremt sällan mer än 4 ggr per dag och lägger på mig muskler i bra takt.

Men hur funkar det Vincent….

Om jag har ett fysiskt arbete jobbar som f hela dagen, äter lunch kl 12.00, jobbar vidare, gymar kanske kl 17.00. Är inte min energi förbrukad som jag konsumerade kl 12.00 då? Men om jag istället sitter på arslet till träningen, så har jag ju mer energi då? Jag menar den mat man äter, smälts ju ner, kanske tar 1-2 timmar för matsmältningen? Sen förbrukas den energi du har i kroppen, och beroende på vad du gör så förbrukas den olika snabbt. Som jag sa tidigare, kanske är ren inbillning, om man har ätit dåligt, länge sen mat åt, så orkar man mindre? (svagare)

Omen wrote:
    Men hur funkar det Vincent….

Om jag har ett fysiskt arbete jobbar som f hela dagen, äter lunch kl 12.00, jobbar vidare, gymar kanske kl 17.00. Är inte min energi förbrukad som jag konsumerade kl 12.00 då? Men om jag istället sitter på arslet till träningen, så har jag ju mer energi då? Jag menar den mat man äter, smälts ju ner, kanske tar 1-2 timmar för matsmältningen? Sen förbrukas den energi du har i kroppen, och beroende på vad du gör så förbrukas den olika snabbt. Som jag sa tidigare, kanske är ren inbillning, om man har ätit dåligt, länge sen mat åt, så orkar man mindre? (svagare)

Som jag sade, har tänkt och känt som du.

Men det stämmer inte, prova så får du se.
    Jag tränar bättre på tom mage, får mer energi jämfört med mätt och fylld.

Omen wrote:
    Jag menar den mat man äter, smälts ju ner, kanske tar 1-2 timmar för matsmältningen?

Snarare 8 timmar.

Quote:
    Sen förbrukas den energi du har i kroppen, och beroende på vad du gör så förbrukas den olika snabbt. Som jag sa tidigare, kanske är ren inbillning, om man har ätit dåligt, länge sen mat åt, så orkar man mindre? (svagare)

Musklerna lagrar 500g glykogen, eller 2000 kcal.
    Fettcellerna innehåller 50’000-150’000 kcal.

Att du känner dig svag handlar mets om att du är van vid att äta vid vissa tidpunkter. Mat följt av träning 2h senare har en viss blodsockerhöjande effekt, men ingen särskild energi.

Böj och marklyft har man (jag) fördel av att ha något i magen att spänna emot, annars spelar det ingen roll.

jesus christ 8 timmar? menar du verkligen att om jag äter min måltid t.ex lunch, så tar det 8 timmar för kroppen att omvandla det till energi? Så det jag äter på morgonen (kl 6.00) har jag användning för kl 14.00 på eftermiddagen? Så det betyder att jag borde att ett jäkla lass med mat på morgonen som en ”lunch”, om jag ska gyma på eftermiddagen t.ex. Det går emot allt jag har trott, och vetat. Jesus christ som sagt allt blir upp och ner vänt.

Omen wrote:
    jesus christ 8 timmar? menar du verkligen att om jag äter min måltid t.ex lunch, så tar det 8 timmar för kroppen att omvandla det till energi? Så det jag äter på morgonen (kl 6.00) har jag användning för kl 14.00 på eftermiddagen? Så det betyder att jag borde att ett jäkla lass med mat på morgonen som en ”lunch”, om jag ska gyma på eftermiddagen t.ex. Det går emot allt jag har trott, och vetat. Jesus christ som sagt allt blir upp och ner vänt.

Fullständigt, ja. Men det tas upp lite i taget allt eftersom. Just fett tar ganska lång tid på sig att ge energi, eftersom det först skall transporteras in i fettcellerna. Tar ca 3 timmar.

Jag förstår hur du känner. Det var samma för mig. Men ju mer sällan man äter, desto mindre problem får man med hunger och orkeslöshet.

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 110 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.