Deff! LCHF! inga kolhydrater, mycke fett! FUNKAR

Home Forums Deff och fettminskning Deff! LCHF! inga kolhydrater, mycke fett! FUNKAR

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 110 total)
  • Author

wow…ok…hur ska jag lägga upp min dag då? hehe ja jo

får ju försöka äta

6.00 protein drink/ägg, kanske nån rest från gårdagen, (köttbit av nått slag) fast kroppen tar väl bara upp 30 g protein åt gången. Kanske blir overkill att äta kött och protein drink? brukar ta 1 dl protein skopa.

11.00 – 12.00 LUNCH typ kött/grönsaker

Efter träning vid 18.00-19.00 mat igen typ kött grönsaker

Läggdags protein drink, kanske ett kvälls mål…omelett eller nått?

låter det bra? man blir ju så förvirrad nu med alla nya saker som ni har lärt mig hehe

det blir ju 3 mål, 4 med protein drinken vid läggdags

Omen wrote:
    wow…ok…hur ska jag lägga upp min dag då? hehe ja jo

får ju försöka äta

6.00 protein drink/ägg, kanske nån rest från gårdagen, (köttbit av nått slag) fast kroppen tar väl bara upp 30 g protein åt gången. Kanske blir overkill att äta kött och protein drink? brukar ta 1 dl protein skopa.

11.00 – 12.00 LUNCH typ kött/grönsaker

Efter träning vid 18.00-19.00 mat igen typ kött grönsaker

Läggdags protein drink, kanske ett kvälls mål…omelett eller nått?

låter det bra? man blir ju så förvirrad nu med alla nya saker som ni har lärt mig hehe

Kroppen tar inte endast upp 30g per måltid, nej.

mikaelj wrote:
    Böj och marklyft har man (jag) fördel av att ha något i magen att spänna emot, annars spelar det ingen roll.

Jag som är fet har det helt tvärtom:o
    Maten trycker på och får mig att må lite illa.

Omen,

Exempel på hur jag äter:

* [http://forum.body.se/showpost.php?p=934226&postcount=3671]
    * [http://forum.body.se/showpost.php?p=936708&postcount=3696]

Vincent Qvarfordt wrote:
    Jag som är fet har det helt tvärtom:o
    Maten trycker på och får mig att må lite illa.

Haha, det får ju inte vara för mycket mat! Jag pratar om mängder motsvarande en skål (200-300g) surkål eller så.

så kroppen tar upp med än 30 g per måltid, hur mycket tar/kan den då ta upp? och vad tyckte ni om mitt nya upplägg med maten?

Omen wrote:
    så den tar upp med än 30 g per måltid, hur mycket tar den då upp?

Allt. 1-8g/timme, så det tar bara längre tid för all näring att tas upp. Fettet gör att det tar än längre tid för magsäcken att tömmas.

mikaelj wrote:
    Allt. 1-8g/timme, så det tar bara längre tid för all näring att tas upp. Fettet gör att det tar än längre tid för magsäcken att tömmas.

så du menar att om jag konsumerar fett med mitt protein, så har jag proteinet längre i systemet?

Jag menar att du inte behöver tänka på det.

Klicka på länkarna till om hur jag äter…

men så det här innebär alltså att jag kan äta protein drink + ägg + kött till frukost, och inte få en överdos av protein? och jag kommer inte att stå och pissa ut det mesta en stund senare som kroppen inte tog upp. Den tar upp det mesta? menar jag, självklart kommer en viss del gå ut the yellow way, men inte lika mycket som jag trodde förut. Jag trodde förut att kroppen bara tar upp protein drinken ( 30 g) och resten blir bara i toaletten. Men nu känns det bättre att man kan götta i sig lite mera mat

f mikalj du har ju många måltider över dagens lopp =)

Omen wrote:
    så du menar att om jag konsumerar fett med mitt protein, så har jag proteinet längre i systemet?

Ja, men om du tar din proteindrink med t.ex. ägg (antar att ditt protein är vassle) så kommer det förlora sin akuta uppreglering av proteinsyntesen (snabb höjning av aminosyrenivån i blodet). Vilket är ganska logiskt, då det fördröjer upptaget.

Omen wrote:
    men så det här innebär alltså att jag kan äta protein drink + ägg + kött till frukost, och inte få en överdos av protein? och jag kommer inte att stå och pissa ut det mesta en stund senare som kroppen inte tog upp. Den tar upp det mesta? menar jag, självklart kommer en viss del gå ut the yellow way, men inte lika mycket som jag trodde förut. Jag trodde förut att kroppen bara tar upp protein drinken ( 30 g) och resten blir bara i toaletten. Men nu känns det bättre att man kan götta i sig lite mera mat

Omen wrote:
    f mikalj du har ju många måltider över dagens lopp =)

Jasså? Se till vad de innehåller. Det är f.ö. bara att ha i kaffe/té, annars hade jag varit utan.

Läs igen.

mikaelj wrote:
    Hmm.. Jag äter 5-15 gram kolhydrater, 100-130g protein och 150-350g fett om dagen, men äter tyvärr inte var tredje timme. Vad kommer hända nu? Kommer jag att bli sjuk? :-(

Mitt blodsocker kl. 8 är samma som mitt blodsocker kl. 12 som är samma som mitt blodsocker kl. 19 – 3,8 mmol/L. Då har det gått 22 timmar sedan jag åt sist och dessutom hunnit med ett tungt styrketräningspass efter jobbet. Hur går det ihop?

Nej, tvärtom. Hungern bestäms av två faktorer: när blodsockret sjunker från en tidigare högre nivå till en vanlig nivå (= sötsug), dels av hormonet ghrelin. Hormonet insöndras i magsäcken vid de tillfällen du brukar äta, och gör att du blir hungrig. Det är därför det är viktigt att äta på fasta tider; därmed inte sagt något om hur ofta du skall äta.

Faktum är att om du äter för ofta kommer ghrelinnivåerna att vara konstant lite förhöjda, och du går omkring och är småhungrig hela tiden. Istället för att äta 1-3 stadiga måltider och vänja kroppen vid det, och följaktligen bara bli hungrig just då.

Läs särskilt sista paragrafen på den här sidan [http://leangains.blogspot.com/2009/08/ghrelin-and-entrained-meal-patterns.html]

Hoppsan!

Jag tror att du skulle dra stor nytta av att läsa på lite mer. Robert Rönngren har gjort en svensk översättning av Kurt Harris (PaleoNu):s ”tolvstegsprogram”: [http://blogg.passagen.se/robert_ronngren/entry/tillbaka_från_skottland_och_panu]

Börja där, och se även gärna [http://kostdoktorn.se/viktnedgang]

Haha snacka om att bli ägd:D Bra jobbat:emo-thumb

Jompa wrote:
    Dragit ner på mjölk och börjat med grädde och vatten istället till proteinet.

vad är det för fel på mjölk? det innehåller ju inte så mycket carbs. Sen så dricker jag 3 % fett mjölken, så det är ingen a vitamin i det, så ingen benskörhet heller. så?

Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 110 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.