Deff ? Skit svårt!Hjälp!!

Home Forums Deff och fettminskning Deff ? Skit svårt!Hjälp!!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • Author
    massavel wrote:
    skulle fortfarande vilja ha mer exempel på hur jag kan lägga upp min dag, hur mkt jag ska äta osv, känner inte att jag klarar att hålla på att väga. kommer inte bli av! kan ingen istället lägga upp en dag för mig lite snabbt vad jag ska äta och vilka tider och hur mkt, tack

Skippa att väga maten, de gjorde jag ALDRIG under mina första tävlingsdeff ens.. Visst kan det vara bra för att ha vissa riktmärken, men inte lika nädvändigt i ditt fall då det inte handlar om tävling.

Ok, en bra grundregel är att äta var 3:e timme, jämn blodsockernivå och din förbränning hålls igång. Bra proteinrika livsmedel är keso, mager kesella, magra köttpålägg, makrill i tomatsås på burk, ägg, avokado mm. Med minskningen av maten och ofta att man känner sig hungrigare så ööös på med grönsaker till maten och försök minska ditt intag något av kolkydrater, dvs pasta, ris, bröd mm och när du äter dessa; välj fullkornsvarianten, snabba kolhydrater intas direkt efter träningen, som tex den där bananen. Var inte rädd för fett, det behöver du för att just förbränna fett! Men välj de flero- och enkelomättade varianterna! Hittar du i fet fisk, nötter, avokado rapsolja mm.
    Hoppas du har fått lite mer kött på benen..

Exakt hur mycket just du ska äta är jättesvårt att säga! Beror också på din aktivitetsnivå, ämnesomsättning, kroppssammansättning mm. Du lär dig allteftersom du testar dig fram vad som funkar för just dig, Rom byggdes inte på en dag, så ha tålamod!

Lycka till!

vilka fiskar e feta ?
    och vad för nötter ska jag äta ?

annars hänger jag med, det där kommer underlätta för mig. nu vet jag lite mer vad jag kan äta och ska o så, tack!

massavel wrote:
    vilka fiskar e feta ?

Sill, makrill, lax , pangasius och strömming t.ex. Är väl bara att läsa näringsvärden på olika fiskar?

massavel wrote:
    och vad för nötter ska jag äta ?

Dom du tycker smakar bra, osaltade kan vara en fördel. Vill du inte äta nötter alls behöver du inte göra det, det är extremt energirikt och lätt att överäta tycker jag själv. Näringsrika dock, fettsammansättningen är oftast ganska okej.

Att man ”måste äta fett för att bränna fett” stämmer inte. Fett behövs, det är t.o.m. livsnödvändigt. Men att dietärt fett krävs för att frisätta inlagrat kroppsfett stämmer inte.

aix wrote:
    Ok, en bra grundregel är att äta var 3:e timme, jämn blodsockernivå och din förbränning hålls igång.

Förbränningen ökar när man inte äter. Det tar flera dygns fasta för den att börja sjunka. Måltidsfrekvens påverkar inte dygnets energiförbrukning.

King Grub wrote:
    Förbränningen ökar när man inte äter. Det tar flera dygns fasta för den att börja sjunka. Måltidsfrekvens påverkar inte dygnets energiförbrukning.

Fantastisk kommentar. Svart på vitt, borde vara sticky.. :)

Men det är väl bättre och satsa på de långsammaste kolhydraterna så man har en jämn blodsockernivå? Iallafall ett bra diettips och många kör på det.

Se till och ha en bra Frukost, jag blir galen om min mage skriker efter mat när jag jobbar.
    Musli är ett bra val, 30g.

Dabifo wrote:
    Men det är väl bättre och satsa på de långsammaste kolhydraterna så man har en jämn blodsockernivå? Iallafall ett bra diettips och många kör på det.

Du skriver som vanligt konstiga saker, ska man bara utgå från blodglukossvar när man äter ett kolhydratrikt livsmedel?

Då byter jag ut mina kokta morötter och min kokta potatis mot ren fruktos, tack för ytterligare givande inlägg från dig Dabifo.:up:

Eddie Vedder wrote:
    Du skriver som vanligt konstiga saker, ska man bara utgå från blodglukossvar när man äter ett kolhydratrikt livsmedel?

Då byter jag ut mina kokta morötter och min kokta potatis mot ren fruktos, tack för ytterligare givande inlägg från dig Dabifo.:up:

Kan nämna att jag en gång i tiden gick helt på Pauluns linje och gjorde detta. Bakade en jävla massa sockerkakor där jag hade fruktos istället för socker. Åt dessa som en gris och undrade varför i helvete jag inte gick ner i vikt, jag åt ju saker med lågt GI. :D

Razmeister899 wrote:
    läs deff, en guide av King Grub här på forumet (använd sökfunktionen) där står ALLT du behöver veta. Lycka till!

Tack för tipset, jag är precis lika vilse i djungeln precis vad jag letade efter:emo-thumb

King Grub wrote:

Mhm.. en myt som till stor del fastnat hos mig med då! :| Kan bara tala av egen erfarenhet att just var 3:e timme funkar för mig, inte minst under diet när man alltid är lite hungrigare.

Robert Svensson wrote:
    Då borde det vara lättare att käka större portioner vid mindre tillfällen. Att man få käka ordentligt när man väl äter. :)

Varför? Vi är alla olika och som sagt, var 3:e timme e min grej.. Så var det det här med katabolismen intåg också…

aix wrote:
    Så var det det här med katabolismen intåg också…

Kroppens näringsstatus avgörs inte av hur ofta det kommer in mat i munnen. Efter större måltider töms magsäcken under längre tid, näringsämnen absorberas under längre tid etc.

Alltså fortsätter ju dina celler att få i sig näring kontinuerligt utan att man stoppar mat i munnen jämt och ständigt. Och katabolism är inget negativt i sig, om det inte ständigt förkom en katabolisering av all kroppens vävnad så vore det mycket illa.;)

hur mycket vila behöver man ha varja vecka egentligen ? eller gå det att köra på bara man byter muskelgrupper på gymet.. ?

Robert Svensson wrote:
    Har du testat något annat än att käka små portioner hela tiden? Var tredje timme verkar då vara majoritetens grej. Eftersom tamigfan alla kör efter det.
    Du ska nog se att kroppen klarar av att bryta ner allt du får i dig och tar vara på det med ganska gott samvete.

Nja, inte direkt.. Men jag blir hungrig ofta på diet å då blir jag en sån j-a biiiiiiaaatch om vi ska tala klarspråk! :) Även om jag äter mer så infaller hungern igen med samma frekvens som vid mindre portioner upplever jag det som. Därmed; jag äter hellre ofta!

Robert Svensson wrote:
    Ok. Då tycker jag att du ska äta som du vill. För en hungrig kvinna vill man inte ha att göra med i griniga situationer.

:D

Precis min poäng.. Don´t mess with the fitnessbitch on diet.. :D

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.