- This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Deff och fettminskning › Deff- vad händer sedan?
Något som inte riktigt framgår i deffguiden ovan…
Som jag har förstått det så är ett kaloriunderskott på 500 kcal/dag ett bra mål när man vill deffa, och man bör hålla på så i ungefär 12 veckor (?). Men vad händer sedan? Går man tillbaka till att gå jämnt ut med kalorier ut och kalorier in? Dvs, jag bränner 2800 kcal på en dag och äter motsvarande 2800 kcal på en dag, för att hålla mig på samma mängd kroppsfett som jag uppnåt under min deffperiod. Någon?
Om din energiföbrukning varje dag uppgår till 2800kcal (givetvis teoretiskt eftersom det varierar från dygn till dygn och man aldrig kan mer än gissa på ett ungefär) och du äter lika mycket kommer du vara viktstabil ja.
Har du gått ner i vikt kommer dock inte din basalmetabolism vara densamma som innan deffen. Så en dag med identisk aktivitetsnivå då din kropp väger t.ex. 100kg jämfört med t.ex. 85kg kommer ju alltså innebära mer förbrukad energi även om du som sagt förbrukar exakt lika mycket energi utöver BMR.
Vet inte om det var svaret du sökte men frågan var lite krångligt ställd.
Ja, om du efter deffen ligger på ett balanserat kolhydratsintag så varken ökar eller minskar du i vikt.
Dock kan viss muskelmassa ändå skapas vid träning trots kaloribalans men vill du bygga efter deffen föreslår jag ett lätt kaloriöverskott istället.
Glöm inte att räkna med att din basala energiförbrukning har minskat något om du har gått ner i vikt under deffen. Dock tror jag inte detta har någon större betydelse såvida vi inte pratar om att du deffat bort 10-20 kg.
Tack, det besvarade frågan. Tänkte faktiskt inte på att jag kommer förbruka mindre energi efter att jag har gått ner, så det var ett bra tips.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY