Home › Forums › Deff och fettminskning › Deffa mer?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 december, 2007 at 00:53 #77988Anonym anvandareMember5 december, 2007 at 00:53 #676998Anonym anvandareMember
Tjenare!
Ber redan om ursäkt om det finns massor av liknande trådar som av denna redan, men jag blev precis medlem så har inte tittat igenom allt än!Info om mig:
Ålder: 17
Vikt just nu: 72kg
Längd: 183cmFörra året så vägde jag 82 kilo, och hade då ungefär samma längd. Jag deffade under hela sommaren, och var ute och sprang varannan dag i princip och hamnade på vikten 69 kilo efter Ca 2 månader.
Då började jag styrketräna istället, och nu har jag gått upp till 72kilo.
(jag tränar också fotboll 2 dagar i veckan just nu när det är vinter)Jag har dock fortfarande underhudsfett kvar runt mage och midja som inte ville gå bort under deffen.
Och nu undrar jag om jag borde deffa ännu mer, eller om detta kommer att bli bra med tiden som jag tränar?
För jag är lite skeptisk till att gå ner mer kilo, I och med att det bara är runt nedre magen som det sitter en del undehudsfett.Så alltså. Borde jag deffa, och köra mer kondition igen?
Eller borde jag fortsätta att styrketräna 3-4ggr i veckan+Fotbollsträning 2ggr i veckan.Tack på förhand=)
5 december, 2007 at 08:12 #676999Anonym anvandareMemberRobert Lilja wrote:Lyckades man inte påvisa för ett tag sedan att man faktiskt kunde punktförbränna fett? :what:Mvh
Robert LiljaRobert du får inte förvilla småpojkar så här?
Jo man har lyckats påvisa att man kan ”punktförbränna” i den meningen att när en viss muskel tränas så hämtas energi från närliggande fett.Detta ska dock jämna ut sig under resterande tid och har därför ingen påverkan på slutresultatet.
Orkar inte leta rapporter nu men den som vill kan ju surfa lite på Pubmed.
5 december, 2007 at 08:22 #677000Anonym anvandareMemberRobert Lilja wrote:Lyckades man inte påvisa för ett tag sedan att man faktiskt kunde punktförbränna fett? :what:Mvh
Robert LiljaVisst har man kunnat påvisa det men det betyder inte att man kan punktförbränna fett i någon synbar utsträckning.
Det är skillnad på vad man kan mäta och vad som kommer vara märkbart för individen.
Dessutom är det ju ofta i samband med bukfettma som man talar om punktförbränning: Spännande med folk som kör några set crunches i hopp om minskat midjemått, hur många kcal tror man då att det man gör av med under dessa 15 reps?
5 december, 2007 at 08:25 #677001Anonym anvandareMemberRobert Lilja wrote:Men rent praktiskt sker det alltså en ökad frisättning och förbränning av fettsyror i det område som tränas, hur blir det då under dagen om man ligger på ett kaloriunderskott? Kommer kroppen ändå att ersätta det ”punktförbrända” fettet med nytt fett och göra så att fördelningen av minskat fett blir lika över hela kroppen eller kommer området som punktförbrändes att ha mest förbrända fettsyror i slutet av dagen vid ett kaloriunderskott?Jag vill minnas att benspark med ett ben genomfördes med x antal repititioner och därefter uppmättes en något ökad lipolys just runtom det tränade området.
Mätbart och inte märkbart alltså. Huruvida man vill tolka det som att punktförbränning ”fungerar” eller ej blir ju snarare en fråga om subjektiv uppfattning, d.v.s. om man är helt bokstavstrogen eller om man tycker det bör vara genomförbart i praktiken.Jag påstår fortfarande att punktförbränning inte ”fungerar” eftersom det är omöjligt att ta till i praktiken, men nöjer man sig med att det går att uppmäta skillnader så kan man ju påstå att det funkar.
Petter__Jonsson wrote:Dessutom är det ju ofta i samband med bukfettma som man talar om punktförbränning: Spännande med folk som kör några set crunches i hopp om minskat midjemått, hur många kcal tror man då att det man gör av med under dessa 15 reps?Ska man köra sit-ups tills det blir en märkbar skillnad får man ligga i många timmar. Och då lär energiförbrukningen bli så jäkla hög att man ändå inte kan isolera vilken faktor som de facto brände bort fettet.
I övrigt är det ju oftast konditionsträning man nämner som punktförbränning av bukfetma. Och det är ju inte punktförbränning i sin rätta bemärkelse det heller eftersom man inte specifikt tränar magen då.EDIT: Här är studien i fråga btw:
[http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/292/2/E394]Länkar till abstractet eftersom jag inte vet om fullängdaren är åtkomlig för alla eller om det bara är jag som har tur.
5 december, 2007 at 08:29 #677002Anonym anvandareMember[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79152 http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79152
]
Länk till en tråd baserad på den undersökningenEddie Vedder wrote:Jag vill minnas att benspark med ett ben genomfördes med x antal repititioner och därefter uppmättes en något ökad lipolys just runtom det tränade området.
Mätbart och inte märkbart alltså. Huruvida man vill tolka det som att punktförbränning ”fungerar” eller ej blir ju snarare en fråga om subjektiv uppfattning, d.v.s. om man är helt bokstavstrogen eller om man tycker det bör vara genomförbart i praktiken.Jag påstår fortfarande att punktförbränning inte ”fungerar” eftersom det är omöjligt att ta till i praktiken, men nöjer man sig med att det går att uppmäta skillnader så kan man ju påstå att det funkar.
Ska man köra sit-ups tills det blir en märkbar skillnad får man ligga i många timmar. Och då lär energiförbrukningen bli så jäkla hög att man ändå inte kan isolera vilken faktor som de facto brände bort fettet.
I övrigt är det ju oftast konditionsträning man nämner som punktförbränning av bukfetma. Och det är ju inte punktförbränning i sin rätta bemärkelse det heller eftersom man inte specifikt tränar magen då.5 december, 2007 at 13:48 #677003Anonym anvandareMemberRobert Lilja wrote:För de som vill läsa kommer här den första studien där man kunde se en ”mätbar” punktförbränning.Mvh
Robert LiljaOm du tittar lite högre upp har jag ju redan länkat studien samt att Samir länkat till tråden på kolo OM studien .
5 december, 2007 at 16:01 #677004Anonym anvandareMemberJag uppskattar verkligen att ni pratar och diskuterar punktförbränningen:P Väldigt intressant läsning må jag säga!
Men som sagt, då borde jag inte deffa mer utan bara ligga i med träningen?5 december, 2007 at 16:09 #677005Anonym anvandareMemberZellan wrote:Jag uppskattar verkligen att ni pratar och diskuterar punktförbränningen:P Väldigt intressant läsning må jag säga!
Men som sagt, då borde jag inte deffa mer utan bara ligga i med träningen?Jo om du vill ha bort fettet runt mage så måste du ”deffa” mer
Deffa betyder definiera.”Deff, en term inom bodybuilding, förkortning av definition. Med detta menas att musklernas form och i många fall även fiberstruktur kan urskiljas och tydligt definieras. Deff uppnås genom en kombination av strikt kosthållning och rigorös träning; perioden innan tävling när kroppsbyggaren gör allt för att förbränna underhudsfett kallas för deffning.”
Från Wikipedia.
En artikel du kan läsa:
[http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 TRYCK HÄR ] -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.