Home › Forums › Deff och fettminskning › Deffa varannan vecka?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 april, 2009 at 11:03 #71494Anonym anvandareMember19 april, 2009 at 11:03 #562992Anonym anvandareMember
I beachens tecken.
Första veckan +500 kcal, veckan därpå -500 kcal, veckan efter +500kcal osv.
Alltså bulka, deffa, bulka och deffa med en veckas mellanrum.Förutsättningarna är att kost och vila körs snyggt. Målet skulle vara att försöka uppnå större massa men fortfarande stanna i befintligt fettskick, typ.
Funkar det? Kommer man få det bästa av båda världarna är eller blir det bara crap utan kontinuitet?
/Oscar
19 april, 2009 at 11:10 #562993Anonym anvandareMemberRasco wrote:I beachens tecken.Första veckan +500 kcal, veckan därpå -500 kcal, veckan efter +500kcal osv.
Alltså bulka, deffa, bulka och deffa med en veckas mellanrum.Vilket över två veckor blir plus minus noll. Hur hade du tänkt att det skulle funka?
19 april, 2009 at 11:11 #562994Anonym anvandareMemberdet kommer säkert ge bättre resultat än konstant energibalans men inte bättre än en riktig bulk och deff
19 april, 2009 at 11:49 #562995Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Vilket över två veckor blir plus minus noll. Hur hade du tänkt att det skulle funka?Tanken är alltså att få den bulkande effekten i en vecka, sen under deffveckan så hamnar du, precis som du säger, på plus minus noll, men då har jag ju fått effekten av bulken men jag är fortfarande i ”samma form(BF%)” som för 2 veckor sedan.
Jag är lite anti helbulk och sedan heldeff. Årentruntform är ju skojigast och om man konstant försöker ligga på kaloribalans så blir det ju väl lätt att man varken får ett kaloriöverskott när det behövs och man blir inte hårdare heller.
19 april, 2009 at 12:08 #562996Anonym anvandareMemberRasco wrote:Tanken är alltså att få den bulkande effekten i en vecka, sen under deffveckan så hamnar du, precis som du säger, på plus minus noll, men då har jag ju fått effekten av bulken men jag är fortfarande i ”samma form(BF%)” som för 2 veckor sedan.Jag är lite anti helbulk och sedan heldeff. Årentruntform är ju skojigast och om man konstant försöker ligga på kaloribalans så blir det ju väl lätt att man varken får ett kaloriöverskott när det behövs och man blir inte hårdare heller.
Då vinner du bra mycket mer på att se över din näringstiming: vad du äter & när du äter det, snarare än att enbart fokusera på mängden energi över dagen.
19 april, 2009 at 12:54 #562997Anonym anvandareMemberSyftet med bulk och deff är ju att under bulken åstadkomma en mer positiv muskelproteinbalans än vad som motsvaras av den högst sannolika negativa balansen under deff.
Samma princip gäller ju även om det handlar om så korta perioder som varannan vecka. Knappast orimligt men det lär bli svårt att utvärdera ordentligt.
19 april, 2009 at 15:12 #562998Anonym anvandareMemberDet fungerar fint, men kräver en hel del tålamod (vilket folk generellt sett saknar). Istället för att mäta resultaten i form av kalipermätningar, spegeln, eller vågen, så rekommenderar jag att du först och främst utvärderar dina relativa styrka under 4-veckors perioder.
Exempel
v. 1
Vikt 80 kg
Bänkpress 100 x 5
Marklyft 150 x 5
Knäböj 125 x 5v. 4
Vikt 80 kg (oförändrad)
Bänkpress 100 x 7
Marklyft 155 x 5
Knäböj 130 x 5Ovan är exempel på hur det ska se ut. Om du väger samma V.4 som i V.1, men lyfter tyngre vikter, så är du med största sannolikhet lite hårdare och har lite mer muskler.
19 april, 2009 at 17:27 #562999Anonym anvandareMemberKan bli bättre eller sämre. Beror på träningen också, en i min mening viktigare faktor än själva dieten.
19 april, 2009 at 18:08 #563000Anonym anvandareMemberÄr inte svårare än att kolla vikten och kolla styrkeökningarna i ett antal basövningar i förhållande till vikten.
Finns ett visst minimum för vad som kan sägas vara bra resp dåligt. Det är t ex inte bra att öka 5 kg i bänk samtidigt som man ökar kroppsvikten med 5 kg. Då har du med stor sannolikhet ökat en hel del i fett på köpet.
Ökar man däremot 1 kg i vikt och ökar bänken med 5 kg är det väldigt bra – iaf om du tränat ett tag (ekvationen kan inte appliceras på t ex nybörjare, som alltid får oproportionella styrkeökningar i förhållande till vikten).
20 april, 2009 at 01:17 #563001Anonym anvandareMemberSkulle det inte kunna finnas fler fördelar med att använda sig av ett energiöverskott på träningsdagar och ett underskott på vilodagar under samma vecka, förutsatt att man tränar ungefär varannan dag?
Jag har även hört att man under en eller två veckor efter en längre deff gärna ska inta den mängd energi som motsvarar energibalans innan man går över till ett relativt stort överskott, vilket jag antar har sin anledning i att man ska låta ämnesomsättningen sakta återgå till det normala, då den sannolikt sänktes under den tid man använde sig av ett energiunderskott; anser ni att detta stämmer, och i så fall, hur påverkas det tillvägagångssätt som man diskuterar här av detta? Undviker man att påverka ämnesomsättning alltför mycket om man använder sig av betydligt kortare perioder av överskott respektive underskott?
23 april, 2009 at 22:04 #563002Anonym anvandareMemberDet kanske fungerar i teorin, men i praktiken ställer ju jag mig frågan?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.