Deffen står still!!

Home Forums Deff och fettminskning Deffen står still!!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Jag har deffat i 17 veckor nu och det har gått jättebra tills för tre veckor sedan.
    Jag började på 86 kg och nu ligger jag på 75,5 kg med nästintill bibehållen muskelmassa.
    Under hela deffen har jag kört 4-5 tunga gympass och ett cardio i veckan.

Jag äter 1400-1500 kcal per dag och ligger då 1000-800 kcal under basalförbränning.
    Underskottet är inget problem, orkar träna på höga vikten ändå.
    Värt att nämna: jag är kvinna, 24 år, och gymmat seriöst i två år.

Trots detta ligger jag alltså sedan tre veckor tillbaka still i vikt.

Jag äter:

Frukost: 1 shake Whey 80
    Lunch: Ca 450 kcal (äter ”vanlig” mat, fast beräknad.)
    Middag: Ca 500 kcal
    Innan träning: PWO
    Under träning: BCAA
    Efter träning: 1 shake Whey 80
    Kväll: Kvarg med hallon (ca 210 Kcal)

Har varit sjukt diciplinerad när det gäller pizza, godis, glass mm.

Hur ska jag göra för att få fart på deffen igen?????

Hur lång är du?

2500kcal låter som en hög siffra, hur kom du fram till den?

Har du räknat med att du behöver mindre kcal nu när du väger 76kg än när du vägde 86kg?

Jag är 170 cm lång.

Jag gick in på styrkelabbets hemsida, han hade en räknare för basalförbränning.
    Japp, jag har räknat om allt efter som jag minskat i vikt.

Jag la mig på träningsnivå ”mellan” med 3-5 träningspass i veckan.
    Det ger en basalförbränning på 2455 kcal.

Ok, då verkar det onekligen som att du åtminstone har koll på läget.
    I sådana fall så borde du veta att för att gå ner i vikt så måste man göra av med mer energi än vad man får i sig. Gör man detta så går man ner i vikt – så enkelt är det (med viss reservation för att kroppen kan binda vatten vilket kan resultera i viktuppgång).

Förmodligen gör du inte detta så antingen får du röra på dig mer eller få i dig mindre energi, så att du skapar kaloriunderskottet som behövs för att gå ner i vikt.

För att få fart på deffen verkar morgonpromenader vara vanligt förekommande.

Personligen tycker jag om att springa intervaller för att hjälpa viktminskningen på traven.

– De minsta felen i uppskattningar vid kaloriberäkningar kan göra att man diffar med ett par hundra kcal. När du lyckats gå ner så mycket som du gjort så märks dessa fel mycket mer. Så var noga med dina beräkningar (glöm inte oljan, missas för ofta)

– Det har visats att ämnesomsättningen minskar väldigt mycket när man går ned i vikt. Säg att du går 10% av din kroppsvikt, då kan din ämnesomsättning bromsas med upp till 20% (!).

Detta innebär att man måste dra ned kcal-intag drastiskt för att kunna göra något, dock rekommenderas detta inte utan hjälp av någon som förstår när det börjar bli farligt ( som en läkare ).

– Sedan så är det så att din träning som kanske brände säg 300kcal per träningspass när du vägde 80-något förbränner mindre nu när du väger 75 då du rör dig med 5 kg mindre.

Viktad väst kanske ett alternativ?

Det man ska veta är att de flesta deffarna går in i en ”vägg” och det beror på främst dessa orsaker ovan.

Lösning

– Det du vill göra är att ”återställa” ämnesomsättningen (så gott det går) och hormonerna som har hand om fettförbränning och svält.

Du gör detta genom att ta upp ditt kalori-intag till normalnivå (balans) och lev efter det i någon vecka. Då ger du dig själv dels en mental paus samt att kroppen kan få en fysiologisk paus från diet-stressen och återställa hormonnivåer

Spontant så känns det som att jag borde ligga antingen för högt på intaget eller så har kroppen vant sig vid det låga intaget som som du skriver ”gått in i en vägg”.

Jag kan knappt träna mer än jag gör just nu, jag kör 5 dagar i veckan och varje gång kör jag hårt.

Jag tror att jag binder mycket vätska på mina träningsdagar. Det är alltid på morgonen efter en vilodag som jag har gått ner i vikt. Vet inte om det beror på att jag dricker mer vatten då i allmännet eller om det beror på de saker jag dricker på träningsdagarna. Då kör jag med NO explode PWO innan träning och BCAA under träning.
    Men det känns som att ett dygn är kort tid att dumpa ev lagrad vätska på i och med att det är lite kreatin i PWOn.

Med tanke på näringsintaget, som nu är ca 1400-1500 kcal, kan jag knappt gå lägre för att orka träna. Jag går inte runt och är jättehungrig, men jag vill inte förlora för mycket muskler.

Frågan är om det bästa är att testa att ligga på balans några dagar för att sedan gå tillbaka till underskott?

Vikt är inte så speciellt intressant här.
    Vad ligger du på för fett %? Kvinnor kan omöjligt gå lika lågt som män innan kroppen säger ifrån och framförallt blir man lättare sjuk.

Jämförelse kvinna – man:
    http://img140.imageshack.us/img140/5323/1111zd.png

Jag skulle rekomendera promenader/lätt jogging om du känner att du inte orkar intervaller. Börja med kanske 2ggr/v 30-60min o öka om du orkar, tar jag det på morgonen brukar jag vara piggare under dagen än om jag hade struntat i det, värt att prova.

Sen skriver du inte heller vad du äter, prova ät mer protein än du gör nu o dra ner på kolhydraterna. Man ska inte stirra sig blind på kcal.

Jag har dålig koll på vad jag ligger på i fett%. Men tror att jag fortf ligger ganska högt.

Jag har funderat på morgonpromenad, men hur länge är lagom? Förbrukar ungefär 300 kal/h när jag går.
    Ska jag ligga på samma kal intag som innan då? Jag menar annars försvinner ju syftet med morgonpromenad.
    Ska jag äta frukost (läs protte shake) innan eller efter promenaden?

30-60 min brukar jag köra på, jag joggar långsamt precis i det tempot så jag börjar flåsa lite grann inte mer för då tar kroppen mer av musklerna än fettet.

ät exakt lika mkt kalorier som innan, drick shaken efter tycker jag.

Inte helt perfekt metod men du kan använda denna för att få en susning vart du ligger i fett%:

http://www.scientificpsychic.com/fitness/diet.html

Jag ska försöka med morgoncardio, men jag är sämst på att gå upp tidigt. Men det är ju bara att bestämma sig…

Nu har viktnedgången kommit igång lite igen äntligen. Hade en ”ätar helg” i helgen, dock överskred jag inte balans. Men var ganska nära någon dag.

Är det för jobbigt att ta cardion på morgonen så ta den på kvällen om du har tid istället, vet själv att det kan vara ruskigt jobbigt att gå upp tidigare.

Härligt ätarhelger är ju inte så bra men absolut inte förbjudet så länge man har lite kontroll fortfarande och inte gör det för ofta. Det kan ju ge en boost att komma igång extra hårt veckan efter.

För mig funkade det kanon med cardio på morgonen på tom mage. Endast kaffe och omega fett för att få extra fart på omsättningen. Kanon feeling och en rejäl protte frukost direkt efter.
    Körde sedan gymmet på eftermiddagarna.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.