Home › Forums › Deff och fettminskning › Desperat ensamstående mamma söker desperat hjälp
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 januari, 2008 at 14:13 #800826Anonym anvandareMember
Hej, jag är som rubriken säger en ensamstående mamma till en liten tjej på 10 bast…nu när lillstintan är lite äldre och kan klara sig lite själv utan att hänga mamma i kjolarna tänkte jag att nu är det min tur att få tänka på mig själv lite
Jag har varit en soffpotatis way to long..överviktig of course…jag gick ned 30 kg för c.a 2 år sedan och mådde jättebra..var ju värsta pinglan :emo-thumb , sedan har jag haft lite motgångar som har gjort att jag tappade greppet totalt..och jag behöver er hjälp nu…ni verkar veta vad ni snackar om!
Förra gången när jag skulle gå ned i vikt..så gick jag med i viktväktarna först..gick ned 17 kg bara av att lägga om kosten..sedan när man blev lite lättare så började jag träna lite smått, dels gick jag i rask takt på löpband på morgonen innan frukost (3,8 km på 30 min c.a) samt gjorde lite yoga..och lite body pump…det gick jättebra och jag mådde ju så fint! Kan ni nu ge mig lite tips hur jag ska börja igen..jag kan träna efter jobbet c.a 45 min…samt på lunchen 30 min…vi har ett litet gym i huset med löpband, crosstrainer och cyklar samt styrketränings maskiner…jag försöker hålla nere mitt kalori intag till 1200 kcl per dag…men träningen hur lägger jag upp den effektivast? jag har väldigt dålig uthållighet 😥 …när jag provat crosstrainer så blir jag helt slut efter 10 min
ojoj…en hel roman blev det..men jag hoppas ni kan ge mig lite tips…nu när man äääntligen har kommit igång…jag vill gå ned minst 15 kg kanske ska tilläggas
31 januari, 2008 at 14:13 #83319Anonym anvandareMember31 januari, 2008 at 14:21 #800827Anonym anvandareMember1200 kcal låter lite tycker jag.. Hmm längd och vikt i nuläget? Vanligtvis brukar man ju gå på 500kcal minus / dag om man ska gå ner i lagom takt och för att hålla ut en längre tid oxå (och att ämnesomsättningen inte ska gå ner på sparlåga), och ska man träna dessutom behöver ju kroppen mer energi oxå för att inte gå sönder och bli utbränd.. Men det där vet du väll redan.. (jag är INGET proffs så ska inte försöka lära dej någe men reagerade på kilokalorierna, ska låta de riktiga proffsen ge dej tipps ist) Men LYCKA TILL!! :up:
31 januari, 2008 at 16:54 #800828Anonym anvandareMemberjaaa.. du längd: 160 cm 0ch vikt *viskar* 79….aha 12oo kanske är lite som du säger jag är verkligen glad för alla tips jag kan få…hur mycket tror du är lagom?
31 januari, 2008 at 17:25 #800829Anonym anvandareMemberBizqit wrote:jaaa.. du längd: 160 cm 0ch vikt *viskar* 79….aha 12oo kanske är lite som du säger jag är verkligen glad för alla tips jag kan få…hur mycket tror du är lagom?minst 1500kcal måste du nog ligga på kanske 1700-1800kcal… 1200kcal är på tok för lite!
Beror så mycket på hur mycket energi man gör av sej. Beroende på jobb och hobbies och sånt!31 januari, 2008 at 17:26 #800830Anonym anvandareMemberHur ser kosten ut, alltså fördelningen mellan näringsämnena?
1200 kcal borde inte vara omöjligt att ligga på, såvida man inte baserar dessa kalorier på livsmedel med låg mättnad/hög energidensitet.
31 januari, 2008 at 19:03 #800831Anonym anvandareMemberBizqit wrote:jaaa.. du längd: 160 cm 0ch vikt *viskar* 79….aha 12oo kanske är lite som du säger jag är verkligen glad för alla tips jag kan få…hur mycket tror du är lagom?Som sagt lita mer på vad de andra säjer, jag är lixom själv på experimentstadiet även om jag ALLTID varit fysiskt aktiv i mitt liv..
Mina erfarenheter säjer så här: att man kan dra ner som f*n på kilokalorierna – tom ligga på ett intag på runt 100st/dan och fullständigt försvinna – jag vet för jag har själv varit där, jag har kämpat mot annorexia (och senare med hetsätnings OCH annorexi perioder varvat) jag har gått ner 30kg på mindre än två månader och jag var inte ens överviktig innan – vill man förstöra sin kropp och kanske dö på kuppen så go ahead lixom… MEN det där va lite off (rätt stor skillnad på 100 och 1200 lixom, sorry) det jag ville säja va att vill man ändra sin livsstil kunna gå ner och samtidigt må bra och sedan även hålla den nya vikten så är det bättre att inte gå på FÖR hårt, visst man VILL att det ska hända NU men låt säja att man pressar sej med mycket fys och lite energi och går ner, klarar det under en viss tid men sedan orkar man inte varken psykiskt eller fysiskt så då är risken att man släpper allt och ”trillar dit” igen större än om man låter det ta lite extra tid innan man kommer dit men när man väl är där så kan man fortsätta vara där och må bra…. DU känner din egen kropp bäst, och du vet hur du innerst inne mår.
Sedan om man ska ner 15kg så tar det lite tid, vilket gör det ännu viktigare att du ORKAR leva och må bra undertiden, vilket ett för lågt kcal inte tillåter… Man vill ju gå ner i vikt och få en bra fys för att må bra, så varför inte må bra på vägen dit oxå lixom och samtidigt öka chansen att det VERKLIGEN funkar den här gången.. Och god mat oxå, Maria har en massa goda bra nyttiga diet recept som helt klart är värda att testa [http://mariaandersson.wordpress.com/kost-och-recept/]
(Maria: hoppas de va ok att jag länkade)Åh vad flummit det blev, sorry… Vill bara önska dej stort lycka till!!! Å när du lagt upp program å sånt kan du ju fixa en träningsdagbok här så kan vi peppa dej under tiden :emo-thumb
31 januari, 2008 at 19:06 #800832Anonym anvandareMemberDu vet ju redan hur du ska göra!
Du har tappat vikt förut och vet vad som gäller, en förändringen i kosten och motion.
Det som dom lär ut på viktväktarna är enligt mitt tycke bra saker, i stort sett allt man behöver veta men kanske i en lite förenklad version.
Det du behöver göra är att hitta motivationen och bara börja!Träna när du kan, promenera mycket och ät som du lärt dig
1 februari, 2008 at 08:48 #800833Anonym anvandareMemberTack snälla för alla tips..och nja..om jag hade vetat hur jag skulle göra hade jag inte skrivit här…jag kan säga att min förra viktminskning i vissa perioder INTE var sund och som vildkatta säger det är det viktigt att inte hamna i någon osund ond cirkel…därför frågade jag om tips…jag kommer att öka upp min kcl till 1500…jag glömde att nämna att jag har ett stilla sittande arbete.
Det här med kosten är nog det jag har svårast med..man har blivit bombad med så mycket GI snack och viktväktar snack så till slut vet man ju varken bu eller bä…jag är inte så glad i att laga mat så en dag kan se ut såhär:
frukost: 2 kavrings mackor med kalkon pålägg och gurka
innan lunch: en banan eller frukt
lunch: tyvärr brukar den bestå av viktväktar färdig låda
snack: banan om jag har tränat..eller wasa sanwich 8såndär med god gucka emellan)
middag: här blir det något snabblagat..typ pasta med kassler, eller någon annan köttbit med lite sås..ska jag byta ut middagen på måltidsersättare i stället? (måste ändå dock laga mat till lillan)
jag kan inte äta fisk..så det är lite svårt att få i sig dem näringsämnena..så har ni tips här också så tar jag tacksamt emot demExtra tack till Vildkatta ….jag vill inte bara går ner i vikt för att ”man ska vara smal” .,.utan för att må bra..jag ska genast titta på länken du tipsade om med recept, har du någone egen blogg? i så fall kan du kanske pmá mig länken till den?
1 februari, 2008 at 09:45 #800834Anonym anvandareMemberOm du inte kan äta fisk så är ju omega-3 tillskott en bra idé. Finns i både flytande och i tablettform. Tablett är att rekommendera då den flytande inte brukar smaka hallon direkt..
1 februari, 2008 at 13:09 #800835Anonym anvandareMemberJag har bara en dagboksblogg där jag inte skriver nått om träningen/kosten så den är nog inte så intressant.. Men maila mej gärna om du vill (skimmran@hotmail.com). Direkt efter träningen är det nog bra om du lägger på lite så att kroppen får återhämta sej ordentligt (då tar kroppen energin till uppbyggnad så att den inte bryts ner, kroppen behöver då PROTEIN, kolhydrater och fett), kanske en proteindryck och två bananer, eller två bananer och en burk lättkesella (smaksatt med funligt kanske). Jag brukar oxå äta ett riktigt mål mat ca två timmar efter träningen vilket gör susen
Sedan tror jag det är bra om man äter så ”normal mat” som möjligt för både kropp, psyke och plånbok :emo-thumb OCH inte att förglömma, jag tycker det är så mycket yta i det samhälle vi lever i och särskillt för tjejer som blir påverkade väldigt tidigt (när jag jobbade på dagis var det fem-sexåringar som bantade – SJUKT!) så jag tänker på din dotter oxå, att det även är bra för henne att ha en mamma som äter normal mat och går ner på ett sunt sätt och är en BRA och sund förebild för henne vilket helt säkert kommer underlätta hennes syn på sin kropp i framtiden. Att inte projicera så mycket av vår ”viktnojja” på våra barn är viktigt tror jag – det får de enda utifrån, och med tanke på alla ätstörningar som ökar med stormsteg måste fokuset ligga i att MÅ BRA, vara nöjd och trygg och förändra för sin egens hälsas skull och inte pga ideal och i barns ögon är det svårt att separera dessa saker tror jag.. *flumm igen*
Fisk är toppen men man kan klara sej utan ju, ägg är toppen, fågel, räkor/skaldjur (eller är det för fisklikt?).. Bara fantasin sätter gränserna – se bara länken till recepten man kan dieta sej smal med pizza och chokladbollar – gjorda på nyttigt sätt
Någonting jag nyligen lärt mej (och det är första gången som allt verkligen funkar nu för mej) det är just vikten i att må bra under tiden Träningen ska vara rolig, det ska inte bara vara målbilden (även om den är viktig) som lockar det ska även vara vägen dit. Och din dotter kan vara med (till viss del) gör roliga saker ihop på helgerna – gå å bada, gå på laserdoome, va ute å cykla, dansa.. Rörelse behöver inte BARA vara svettiga pass i gymmet – hur roliga de än må vara – aktiv fritid gör mycket för figuren och sinnet oxå..
Uh nu får det räcka, nu lämnar jag över tråden men du har min mail om du vill fortsätta språkas
2 februari, 2008 at 10:09 #800836Anonym anvandareMemberDu kan ju börja med att lägga alla löjliga ursäkter på hyllan.
Vad fan är det för fel på fisk?
2 februari, 2008 at 14:39 #800837Anonym anvandareMembernutz wrote:Du kan ju börja med att lägga alla löjliga ursäkter på hyllan.Vad fan är det för fel på fisk?
va fan är dethär!? Kommer DU med ett så LÖJLIGT svar så ge fan!! Varför trycka ner folk som ber om hjälp och underkastar sej ER kunskap?? Tycker flera svar på det här forumet är av samma kaliber som ditt nutz (dock får man bra svar ibland – tack för det). Livet är till för att vi ska må BRA, varför då tvinga sej i saker som man inte tycker om isf. Visst man KAN däremot experimentera med tex fisk och kanske komma på att man kanske gillar vissa rätter med fisk. Och visst man kanske levt sitt liv på fel sätt pga vissa omständigheter som gjort en svag, men när man försöker ta tag i det SLUTA TRYCKA NER DE SOM BER OM HJÄLP BARA FÖR ATT DU KANSKE RÅKAT KOMMA NÅN STANS med utsidan för trycker man ner folk så har man definitivt inte kommit så långt på insidan…. *MORR* 👿
2 februari, 2008 at 14:50 #800838Anonym anvandareMemberFisk smakar skit. men som undertaker skrev, så omege 3 och kanske lite omega 6 skulle rekomenderas,
2 februari, 2008 at 16:44 #800839Anonym anvandareMembervildkatta wrote:Bla bla bla bla blaI min mening är det sånt där joll du för dig med som stjälper. Mitt första bantartips är att sluta tjåla omkring med ursäkter – inget mer ”unnande” tre gånger om dagen och förutom extremer inga skäl till att undgå träning. Man blir fet för att man missköter sin kosthållning och i viss mån sin träning. Det heter fet och inte ”lite smårund i kanterna”.
Jag frågade vad det var för fel på fisk, inget annat.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.