Home › Forums › Deff och fettminskning › Desperat ensamstående mamma söker desperat hjälp
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 februari, 2008 at 11:29 #800855Anonym anvandareMemberBizqit wrote:Och jag tror att du har förstått vad jag är ute efter..just det där med sund inställning eftersom min lilla tjej inte är så liten längre..och dom har ju en ”radar” som är mer känslig än ett ryskt spionfartygs..så vill jag just att det ska vara ”sunt” att må bra..vill för allt i världen INTE ge henne någon jobbig ryggsäck med utseende fixering och osund a diet/träningsmetod..tack igen
Eftersom jag inte är så bra på att laga mat..så har jag bara laga det vanligaste och varit noga med grönsaker etc just för lill tjejen…därför frågade jag lite allmänt om måltider också så den länken du skickade var ju kanon
Tror fitnes-magazine tidningen och/eller ifrom tidningen just nu har nån kampanj – prenumerera två nr och få pulsklocka på köpet eller någe sånt.. Inte världens bästa men alltid någe å börja med isf.. :up:
4 februari, 2008 at 11:33 #800856Anonym anvandareMemberJarp wrote:Nej då, du var inte otydlig. Det är bara jag som har en väldigt skev uppfattning om humor.*småler* En människa med självinsikt, det gillas. :emo-thumb Och nu när jag vet att det var humor så är det lite roande faktiskt. :p
4 februari, 2008 at 11:55 #800857Anonym anvandareMemberTänkte att jag skulle se om jag kan hjälpa till här… Jag har under flera år arbetat på gym med personer som har en liknande situation som du! För det första 1200kcal är på tok för lite! Basalomsättningen dvs energiåtgången vid fullsrtändig vila är runt detta värde… Vill man att kroppen skall kunna vara inställd på att tappa fettmassa och behålla muskelmassa så att man kommer mer i formkrävs mer energi fast förståss uppdelat på fler måltider.
Börja en kom iformperiod med att äta 1800-2000 kcal istället. (Normalrekommendationen för kvinnor är 2000-2500kcal/dag)
Ät 3 mål mat om dagen samt 2 mellanmål. Hoppa ALDRIG över en måltid eller ersätt den med en banan eller dyligt då kommer bara blodsockret att svajja och förbränningen funkar inte så bra.
Varje måltid skall innehålla både kolhydrater och protein samt bra fett. När man ersätter en måltid med en banan eller frukt tar man helt bort det kroppen behöver mest Protein! Gör man detta får man ett minskatintag av protein samt ett ökat intag av kolhydrater (sockerarter) helt åt fel håll när man vill gå ner i vikt på ett sunt sätt.
Ett ökat intag av protein inte bara spar muskelmassan och ger mer ork det mättar också bra och blir inte lätt omvandlat till ny fettväv. Genom att ge kroppen mat på bestämda tider (a la Skalman:up:) kommer du hela tiden att ha en jämn energinivå och detta gör att kroppen vågar höja ämnesomsättningen för den känner inte någon risk för svält. kroppens system är inställt så att den tror att det senaste den fått i matväg är det sista som den någonsin kommer att få… Därförsänks ämnesomsättningen undan för undan ju fler timmar man låter det gå mellan måltiderna!.Att äta var tredje timma är lagom.
Träna sådant du tycker är roligt! Då gör du det med större sanorlighet ofta under en längre tidsperiod. Träningen ger en ökad ämnesomsättning i sig samt boostar kroppens uppbyggande hormoner och ger endorfinkickar som gör att man mår fint. Promenera gärna och mycket. Drick mer vatten.
När man ligger på ett lågt kaloriintag finns en risk att man ej får i sig de vitaminer och mineraler man behöver alltså tag ett bra vitamin/mineraltillskott var dagTill dina kavringsmackor skulle jag lägga till ett kokt ägg samt, 2 omega 3 kapslaroch ett vitamin/mineraltillskott
Mellanmål: testa te x lättkesella med lite funlightsaft i (mycket protein och lite kalorier), eller en proteinshake med rent protein samt ett äpple eller päron.
Lunch mycket grönsaker,1 kycklingfile kyckling eller nötkött eller fisk samt lite fullkornspasta eller parboiled ris.
mellanmål som ovanstående
Lunch som ovanstående.När jag vill tighta till lite tar jag och gör matlådor till jobbet. Lunchlådan äter jag uppdelat på 2 gånger. Då blir allt enklare:up:
Marknaden är full med enkla goda och nyttiga recept som man ej behöver vara mat Tina eller den nakna kocken för att kunna laga. Pröva dig fram!
Lycka till!
4 februari, 2008 at 14:18 #800858Anonym anvandareMemberQuote:Genom att ge kroppen mat på bestämda tider (a la Skalman:up:) kommer du hela tiden att ha en jämn energinivå och detta gör att kroppen vågar höja ämnesomsättningen för den känner inte någon risk för svält. kroppens system är inställt så att den tror att det senaste den fått i matväg är det sista som den någonsin kommer att få… Därförsänks ämnesomsättningen undan för undan ju fler timmar man låter det gå mellan måltiderna!.Att äta var tredje timma är lagom.
Vafan ge dig nu.
Måltidsfrekvensen är av underordnad betydelse. Kalori in – kalori ut är vad som har något signifikans, inte huruvida man äter ”var tredje timme för att hålla förbränningen igång” och liknande dravel.
4 februari, 2008 at 15:52 #800859Anonym anvandareMemberOlimp, det där är ju hälften ok svenssonråd, hälften rent skitprat. Kroppen ställer inte in sig på svält om du missar en måltid. 1800-2000 kcal är ganska nära underhållsintag för en kvinna på 65-70 kg, och då lär det inte hända så mycket om man inte börjar träna en hel del varje dag.
4 februari, 2008 at 16:06 #800860Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Olimp, det där är ju hälften ok svenssonråd, hälften rent skitprat. Kroppen ställer inte in sig på svält om du missar en måltid. 1800-2000 kcal är ganska nära underhållsintag för en kvinna på 65-70 kg, och då lär det inte hända så mycket om man inte börjar träna en hel del varje dag.Svara då mig vad som händer med förbränningen om du tränar ett träningspass vid 5-6 tiden och inte har ätit något sedan luchen. Ideerna med periodisk fasta som du gör reklam för är knappast ett gängse vetenskapligt vedertaget instrument för viktnedgång om du snackar med dietister och Näringsforskare MEN intressant jag dissar det inte. Jo förbränningen sjunker i takt med att timmarna utan föda går speciellt om man utför fysiskt arbete eller är stressad. Förklara annars hur man kan äta sig fet på 1 mål mat om dagen! En dietande bodybuilders främsta mål är att minska andelen underhudsfett och samtidigt bevara muskelmassan eller hur? varför är de då extra måna om att äta regelbundet ända upp till 8 gånger per dag? Nu talar vi om en grupp idrottsmän som drivit detta till extremerna men samtidigt vilka visar de tydligaste resultaten.
Sedan sa jag dessutom endast att man kan BÖRJA med ett kaloriintag som ligger närmare det verkliga behovet per dag för att sedan succesivt minska. Man bör dock aldrig gå under basalmetabolismens kaloribehov det kan vara direkt hälsofara så tagga ner åtskilliga grader och försök att hjälpa istället för att gnälla:nono:4 februari, 2008 at 16:11 #800861Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Vafan ge dig nu.Måltidsfrekvensen är av underordnad betydelse. Kalori in – kalori ut är vad som har något signifikans, inte huruvida man äter ”var tredje timme för att hålla förbränningen igång” och liknande dravel.
Så man kan ha fin form genom att äta nån gång ibland då? nä du ska allt ta och ge dig! Läs lite näringslära eller nått. Din teori skulle ju betyda att bara man skiter i att äta så går man ner i vikt
Har man aldeles för lågt kaloriintag stryper man kroppens ämnesomsättning detta är basic!!! Kroppen blir då väldigt bra på att lagra fett istället när den väl får näring nästa gång.
Är detta en pajkastartråd eller är det en tråd där vi skall försöka hjälpa till!!!4 februari, 2008 at 16:25 #800862Anonym anvandareMemberQuote:Så man kan ha fin form genom att äta nån gång ibland då?Ja, åtminstone om man med ”nån gång ibland” menar lägre måltidsfrekvens.
Quote:nä du ska allt ta och ge dig! Läs lite näringslära eller nått.Jag? Hur vore det om du gav fan i att hämta dina teorier från Hemmets Journal?
Quote:Din teori skulle ju betyda att bara man skiter i att äta så går man ner i viktJa? Säger du emot att man tappar i vikt om man inte äter?
Bevismaterial A: Fångarna i Bergen-Belsen, t ex.
Sen är det väl klart att man i den här kontexten knappast är betjänt av att vara utsatt för etnisk rensning men i rent klinisk bemärkelse går man ju de facto ner om man inte får i sig mat.Quote:Har man aldeles för lågt kaloriintag stryper man kroppens ämnesomsättning detta är basic!!!Ja, men effekten är kraftigt överskattad och det handlar om en rätt marginell sänkning.
Än en gång: Fångarna i Bergen-Belsen måste ha ätit var tredje timme – hur fan skulle de annars ha kunnat tappa så mycket vikt?
Men vänta nu, om de stackars satarna bara fått mat två gånger om dagen så skulle de ju ha sänkt sin ämnesomsättning och således muckat från koncentrationslägret med en hyfsad valk runt midjan? Är det så?Quote:Är detta en pajkastartråd eller är det en tråd där vi skall försöka hjälpa till!!!Eller är detta rent av en tråd där vi gödslar med utropstecken varenda jävla gång någon säger emot någon annan?
4 februari, 2008 at 16:42 #800863Anonym anvandareMemberFångarna i koncentrationsläger är knappast de som man vill se som förebilder var är deras muskelmassa. Snälla nån nu räcker det, Kommer de kostråd jag angivit ut i hemmets journal då är det en kanonbra tidning;)
Alla som tror att de vet bäst kan ju var akvar i den här tråden då och skälla på varandraBizqit jag ville bara hjälpa till! Jag är säker på att du kan få ypperlig hjälp om du vänder dig till en utbildad kostrådgivare på din träningsanläggning. Här inneverkar alla mest bråka istället för att försöka dra sitt strå till stacken. Stort lycka till jag är säker på att du komme ratt lyckas. Om du vill fråga något kan du skicak ett privat PM till mig.:up:
4 februari, 2008 at 16:53 #800864Anonym anvandareMemberQuote:Fångarna i koncentrationsläger är knappast de som man vill se som förebilder var är deras muskelmassa.Ja, detta är ett jävligt extremt exempel – men det var även ditt påstående om att man inte skulle tappa i vikt om man gav fan i att äta. Som man sår får man skörda.
Poängen är ju ändå att om man ligger på underskott så går man ner i vikt.Eller tror du på fullaste allvar att man slutar tappa i vikt om man inte äter var tredje timme för att hålla igång förbränningen?
Quote:Snälla nån nu räcker det, Kommer de kostråd jag angivit ut i hemmets journal då är det en kanonbra tidningSäg som det är: Du är prenumerant.
Quote:Alla som tror att de vet bäst kan ju var akvar i den här tråden då och skälla på varandraVar inte en sån drama queen. Vi måste väl kunna debattera lite utan att du ska tjura ihop totalt?
Quote:Här inneverkar alla mest bråka istället för att försöka dra sitt strå till stacken.Näe, men det är ju faktiskt ett diskussionsforum och det händer med jämna mellanrum att folk här inne inte är överens om saker och ting. Man vinner inget på att stoppa skallen i sanden och bli förbannad på alla som måhända har en avvikande åsikt.
Quote:Stort lycka till jag är säker på att du komme ratt lyckas. Om du vill fråga något kan du skicak ett privat PM till mig.Jag rekommenderar istället trådskaparen att hänga kvar här i tråden och se hur pass väl din ”kunskap” står sig vid en närmare granskning.
4 februari, 2008 at 19:39 #800865Anonym anvandareMemberHerrn till höger på avataren verkar ha lämnat ett permanent märke i ditt forumbeteende Jon, jag är hittils imponerad.
4 februari, 2008 at 20:35 #800866Anonym anvandareMemberMr_Olimp wrote:Så man kan ha fin form genom att äta nån gång ibland då? nä du ska allt ta och ge dig! Läs lite näringslära eller nått.Jag äter cirka tre gånger om dagen, anser mig vara i väldigt bra form.
Angående att läsa lite näringslära så bör nog du göra det du också för du säger faktiskt en hel del B-saker samt mycket kvällspressmyter.
Att måltidsfrekvens är av underordnad betydelse i förhållande till totalt energiintag finns det så mycket vetenskaplig evidens för att det är helt horribelt hur motsatta myter fortfarande huserar. Absolut inget fel i att äta lite och ofta, absolut inget fel i att strypa matintaget efter klockan 18:00, absolut inget fel i promenader före frukost, allt detta gör man såklart om man trivs med det.
Men att något av dessa tre ”klassiker” skulle vara en påtaglig fördel för viktbalans jämfört med en isokalorisk kosthållning med annorlunda upplägg av aktiviteter och tidpunkter är inte sant.
Och nej det är ingen pajkastning det är fråga om, jag vågar uttala mig i Jons fall här och påstå att det är samma sak för honom. Men diskussioner MÅSTE få förekomma, varenda tråd dör ju numera p.g.a. oförmåga att hantera mothugg.
Det är väldigt tråkigt med tanke på att ett diskussionsforums nivå står och faller på att diskussioner faktiskt förekommer.4 februari, 2008 at 21:43 #800867Anonym anvandareMemberQuote:Svara då mig vad som händer med förbränningen om du tränar ett träningspass vid 5-6 tiden och inte har ätit något sedan luchen.Ingenting ”händer”. Beroende på vad du åt under lunchen, och hur det står sig i relation till din energiförbrukning under den givna perioden, kommer kroppen fortfarande förbränna energisubstrat i relation till lunchens makrokomposition. I värsta fall förloras lite aminosyror via glukoneogenes och/eller fettsyror frisätts från fettväven, någonting som i båda fallen kan kompenseras och ersättas med mat senare under dagen.
Quote:Ideerna med periodisk fasta som du gör reklam för är knappast ett gängse vetenskapligt vedertaget instrument för viktnedgång om du snackar med dietister och Näringsforskare MEN intressant jag dissar det inte.Och det är kroppsbyggares ofta absurt höga proteinintag och 6-8 mål om dagen?
Quote:Jo förbränningen sjunker i takt med att timmarna utan föda går speciellt om man utför fysiskt arbete eller är stressad.Fel.
Quote:Förklara annars hur man kan äta sig fet på 1 mål mat om dagen!Man konsumerar mer kalorier än man har behov av. Det är inte så svårt som det låter att göra det i en måltid heller, beroende på vad du väljer för livsmedel.
Quote:En dietande bodybuilders främsta mål är att minska andelen underhudsfett och samtidigt bevara muskelmassan eller hur? varför är de då extra måna om att äta regelbundet ända upp till 8 gånger per dag? Nu talar vi om en grupp idrottsmän som drivit detta till extremerna men samtidigt vilka visar de tydligaste resultaten.Det är ett resultat av ingrodda gamla myter som det inte finns några vetenskapliga belägg för. Tyvärr är många kroppsbyggare för dumma att tänka själva och det blir en följa-John-effekt.
Det hjälper inte heller att kosttillskottsindustrin är väldigt mån om att byggare ska äta titt som tätt, eftersom de kan kränga mer proteinshakes och måltidsersättare på det viset. Selektivt väljer man ut, och förvrider, forskning för att visa på metabola fördelar med många små måltider om dagen till förmån för få, större måltider. Detta är tyvärr en enda stor lögn, vilket man är ganska ense om i samtliga metaanalyser som gjorts på området (metaanalys = granskning av många, ibland hundratals, studier som undersökt samma sak, i detta fall måltidsfrekvens).
Kort sagt, det finns absolut inga fördelar med att äta t ex 6 mål framför 3 mål om dagen, förutsatt att den sammanlagda mängden kalorier och näringsämnen är lika i bägge fallen.
Vill man föra argumentet att det är lättare att hålla sig mätt på 6 mål om dagen, så visst, då får man göra det. Personligen anser jag, och många här med mig, att jag håller mig mycket mättare och gladare med 3 rejäla måltider om dagen, framför 6 sorgliga skapelser som jag måste stressa i mig varannan timme.
4 februari, 2008 at 21:46 #800868Anonym anvandareMemberMr_Olimp wrote:Förklara annars hur man kan äta sig fet på 1 mål mat om dagen!:Den måltiden innehåller mer energi än vad den personen förbrukar under den dagen. Med andra ord: Kalori in kontra kalori ut
4 februari, 2008 at 22:11 #800869Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Att måltidsfrekvens är av underordnad betydelse i förhållande till totalt energiintag finns det så mycket vetenskaplig evidens för att det är helt horribelt hur motsatta myter fortfarande huserar.
Jag vågar mig ändå på att påstå att om alla svenskar tog det kaloriintag (sig 3000kcal) som de får i sig på en dag och spred ut det på fler tillfällen (säg 6 tillfällen istället för 3) samt timade det före och efter någon träningsaktivitet eller annan fysisk ansträngning så skulle överviktsproblemen vara betydligt mindre
Jag har aldrig vägt argument måltidsfrekvens mot totalt energiintag mot varandra. Självklart fungerar det som en balansräkning, mängd energi in jämfört med enrgiåtgång per dygn. Det jag vänder mig mot är det vanliga fenomenet att dagens energiintag sker på 1-2 skrovmål av skiftande kvalitet istället för fler små välbalanserade måltider!. Ligger man på ett kaloriintag på 1200kcal per dag ligger man nära gränsen för att kunna få brist på viktiga vitalämnen. Intager man sedan merparten av dessa 1200 kalorier vid ett till två tillfällen vilket tyvärr är ganska vanligt kommer kroppen att få för mycket energi vid det enskillda måltidstillfället fast för lite näring sett utifrån en 24 timmars period. Ämnesomsättningen fungerar då dåligt med ökad fettinlagring som följd fasten personen riskerar näringsbrist!.
Jag anser därför att man tjänar på att öka kaloriintaget till en rimligare nivå det finns goda tabellberäkningar för att få reda på kaloribehov utifrån BMR och PAK (det vet du säketom) så att man får något att utgå från.Det är viktigare att lära sig sund kosthållning än att nära nog svälta sig på en lågkaloridiet. Fråga vilken dietist eller nutritionist som helst så skriver de under på detta.Absolut inget fel i att äta lite och ofta, absolut inget fel i att strypa matintaget efter klockan 18:00, absolut inget fel i promenader före frukost, allt detta gör man såklart om man trivs med det.
Märk väl att jag nämnde att regelbundenhet är viktig vilket leder till fler och mindre måltider. Sedan är sammansättningen på maten viktig.
Morgonpromenader har jag inte ens omnämnt. Detta är något som har funkat för många och kommer att fungera om man trivs med detta. Även om nyttan med det debateras flitigt. Jag hör till dem som tror på att ökad fysisk aktivitet är nyckeln till varaktig god form!
Att inte äta efter kl 18 är en myt som jag aldrig omnämnt. Sunt förnuft säger klart att man undviker fet mat och snacks precis före den tid då energibehovet är som lägst på kvällen före sänggåendet. Men tränar man på kvällen behöver rkoppen näring för återhämtning ett lysande exempel på att man inte kan skriva efter 18.00 ”regeln” i sten!
Men att något av dessa tre ”klassiker” skulle vara en påtaglig fördel för viktbalans jämfört med en isokalorisk kosthållning med annorlunda upplägg av aktiviteter och tidpunkter är inte sant.
Jag har aldrig påstått att de ger en klar fördel för alla!
Det beror helt och hållet på hur man ser det. Du lägger in en egen värdering när du säger (som ett faktum)att det inte är sant. För många människor ger dessa grundläggande ideer som jag presenterar en fördel jämfört med din syn här går inte att hissa eller dissa!
Och nej det är ingen pajkastning det är fråga om, jag vågar uttala mig i Jons fall här och påstå att det är samma sak för honom. Men diskussioner MÅSTE få förekomma, varenda tråd dör ju numera p.g.a. oförmåga att hantera mothugg.
Det är väldigt tråkigt med tanke på att ett diskussionsforums nivå står och faller på att diskussioner faktiskt förekommer.Jag diskuterar gärna bara jag blir ifrågasatt på ett sakligt sätt! Genom att människor har olika erfarenheter, utbildning och kunskap blir diskussion möjlig och man får chansen att både lära sig och att lära ut!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.