Desperat ensamstående mamma söker desperat hjälp

Home Forums Deff och fettminskning Desperat ensamstående mamma söker desperat hjälp

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 46 through 53 (of 53 total)
  • Author
    Grandmaster wrote:
    Ingenting ”händer”. Beroende på vad du åt under lunchen, och hur det står sig i relation till din energiförbrukning under den givna perioden, kommer kroppen fortfarande förbränna energisubstrat i relation till lunchens makrokomposition. I värsta fall förloras lite aminosyror via glukoneogenes och/eller fettsyror frisätts från fettväven, någonting som i båda fallen kan kompenseras och ersättas med mat senare under dagen.

Vi får se om du har trycket och glykogenlager nog att köra ett tungt benpass kl 18.00 när du fick dagens lunch kl 12.00

Och det är kroppsbyggares ofta absurt höga proteinintag och 6-8 mål om dagen?

Har aldrig påstått att det är vetenskapligt korrekt tvärtom MEN de gör något rätt när de lyckas så bra att komma iform. (Diskussionen med allt otillåtet tar vi inte) Rena bodybuilders och fitnesstävlande finns och de lyckas också!

Enligt näringsrekommendationerna bör man äta 3 huvudmå samt 2-3 mellanmål beroende på om man är högkaloriförbrukare eller ej

Jo förbränningen sjunker i takt med att timmarna utan föda går speciellt om man utför fysiskt arbete eller är stressad.
    Fel.

Så dom lär ut helt fel på institutionen för klinisk näringslära i Göteborg?! intressant…

Kort sagt, det finns absolut inga fördelar med att äta t ex 6 mål framför 3 mål om dagen, förutsatt att den sammanlagda mängden kalorier och näringsämnen är lika i bägge fallen.

Säg mig då varför kostrekommendationerna för idrottare samt dietister runt om ilandet inte håller med dig

Ditt svar är absurt tänk en idrottare med ett kaloribehov på 4500 kcal tänk dig att han ska få i sig och kunna tillgodogöra sig detta lika bra på 3 måltidstillfällen som 6 det faller på sin orimlighet när man räknar på volymen hos nyttig mat som kött ris grönsaker, potatis etc

Tar vi genomsnittsmannen eller kvinnan som är stillasittande kontorsarbetare med ett minimalt energibehov blir saken lättare att tänka sig men fortfarande gäller det faktum att kroppen kan endast ta upp en viss del näring vid ett enskillt tillfälle överskottet måste ta vägen någon ananstans detta blir oftast som ny fettväv…

Vill man föra argumentet att det är lättare att hålla sig mätt på 6 mål om dagen, så visst, då får man göra det. Personligen anser jag, och många här med mig, att jag håller mig mycket mättare och gladare med 3 rejäla måltider om dagen, framför 6 sorgliga skapelser som jag måste stressa i mig varannan timme.

Låt var och en pröva vad som passar för dem. Det jag har framfört är ganska basic och det är synd att bli så misstolkad…

Mr_Olimp wrote:
    Jag diskuterar gärna bara jag blir ifrågasatt på ett sakligt sätt! Genom att människor har olika erfarenheter, utbildning och kunskap blir diskussion möjlig och man får chansen att både lära sig och att lära ut!

Varför lägger du in dina svar som om det vore citat på vad JAG skrivit!?

Skilja på mina inlägg och dina, jag vet ju knappt vad jag ska svara på alls. Och du blir ju redan ifrågasatt på et sakligt sätt, man behöver väl inte använda varenda gullig smiley som är tillåten per inlägg bara för att visa att man inte menar något illa?

Men hursonhelst skulle knappast överviktsproblemen försvinna därför att folk sprider ut dom mer noggrant runt träning som du skriver, det är nog snarare avsaknaden av den sträningen överhuvudtaget som är en större bov på befolkningsnivå.
    Det finns studier som tyder på föredelar med att fördela sitt intag, men det gäller fortfarande inte fysiologiska skillnader såsom ”ökad förbränning” vilket vissa påstår.

Du får gärna citera bättre nästa gång och sluta lägga in allt du skriver som om det vore ett citat av mig, samma sak har du gjort med Grandmasters inlägg och jag förstår inte vad du vill med det?

Mr_Olimp wrote:
    Låt var och en pröva vad som passar för dem. Det jag har framfört är ganska basic och det är synd att bli så misstolkad…

Ja, det du propagerar är ”basic” såtillvida att det är norm för väldigt många människor. (Det var för övrigt även tanken på att jorden var platt en gång i tiden.)

Och mig veterligt pågår både fettinlagring och fettförbränning konstant: När fettförbränningen är större än fettinlagringen går man ner i vikt och vice versa.
    Det som är avgörande är kaloriintaget.
    Hur man än väljer att fördela måltiderna så jämnar det ut sig över ett dygn/en vecka/en månad.

Ju kortare mätperiod, desto ointressantare. (Citat: King Grub)

Det som är så befriande med detta faktum är ju att man kan göra som man vill – man behöver inte vara låst av magiska regler. Vi har full frihet att fördela måltiderna på det sätt som passar oss själva, trygg i förvissningen om att hur man än gör så kommer det att få samma resultat, förutsatt fixerat kaloriintag, etc.

Det enda man behöver göra är att ta reda på hur just jag fungerar, hur jag ska göra för att trivas med mitt ätande.

Gillar man att äta ofta så ska man såklart göra det.

Föredrar man att äta sällan – men större måltider – så fungerar det lika bra.

Jag har provat båda varianterna under diet och skillnaden är exakt noll, förutom att jag känner mig mer mätt och belåten på 2-3 måltider än 6 pyttemål a la Frodo och killarna.

Freedom, baby. Freedom.

Jon Larsson wrote:
    Eftersom trådskaparen har runt 20 pannor att gå ner så ser jag inte poängen med att vara så jävla moderat i sitt dietande.

Satsa på en hård diet istället. Gå ner fort istället för att gå och halvfjösa under en längre tid.

När man är nöjd med vikten kan man satsa på att hålla vikten istället, vilket är bra mycket mer bekvämt än att hela tiden ligga på underskott = högre livskvalitet, mer flexibilitet med kosten, osv.

Få skiten överstökad någon gång istället för en evighetslång ”moderat” diet, är mitt tips.

Basera kosten på magert kött och grönsaker i stora mängder = stor mättnad, snabb viktnedgång.

Man behöver inte torska på ätstörningar bara för att man är strikt med kosten under en period.

Sådärja trådskaparen; Jon just said it!

Jag är tacksam för alla råd..Tompeii jag vill inte gärna gå ned fort för jag är rädd att man hamnar i en ond spiral då..som jag gjorde sist..så det är oki om det går i maka takt..och som sagt jag skulle vilja gå den vägen att jag tränar ner mig i vikt..eller det blir fel..eftersom muskler väger mer än fett (iiiinntttee kasta stekpannor nu på mig om det är en myt..jag har bara hört att det är så!! ;) ) jag vill bli fit och må bra…och eftersom jag har känt mig orkeslös när jag varit och träna så förstår jag ju att jag gör något fel.. som jag har skrivit tidigare så ska jag nog öka på kaloriintaget lite mer än 1200..och det är ju inte med snickers eller dajm jag ökar upp det med :) … jag vill tacka alla som skriver i min tråd och försöker hjälpa! är lite förvirrad just nu..men jag ska nog bena ut det hela :)

Bizqit wrote:
    Jag är tacksam för alla råd..Tompeii jag vill inte gärna gå ned fort för jag är rädd att man hamnar i en ond spiral då..som jag gjorde sist..så det är oki om det går i maka takt..och som sagt jag skulle vilja gå den vägen att jag tränar ner mig i vikt..eller det blir fel..eftersom muskler väger mer än fett (iiiinntttee kasta stekpannor nu på mig om det är en myt..jag har bara hört att det är så!! ;) ) jag vill bli fit och må bra…och eftersom jag har känt mig orkeslös när jag varit och träna så förstår jag ju att jag gör något fel.. som jag har skrivit tidigare så ska jag nog öka på kaloriintaget lite mer än 1200..och det är ju inte med snickers eller dajm jag ökar upp det med :) … jag vill tacka alla som skriver i min tråd och försöker hjälpa! är lite förvirrad just nu..men jag ska nog bena ut det hela :)

Skriv ner dt du konkret är förvirra över så kan du kanske få hjälp med at bena ut det.

Vad det gäller vikten så stämmer det att muskler väger mer än fett men du ska bygga på dig, inte bara slimma till dig för att det ska göra någon större skillnad på vågen. :) Ett tipps är att släng vågen åt skogen och köra måttbandet istället.

Lycka till!

kalorieunderskott.
    promenera/simma/spring
    gymma 2-3 ggr i veckan.

handlar inte om effektivast träning, utan snarare ATT du tränar. du behöver inga avancerade upplägg för joggning/gångband eller liknande. vill du förbättra din kondition, ja då får du jogga/springa….börja på den nivån du nu klarar och öka successivt.

dina gympass kan vara helkroppspass eller så kan du dela in kroppen i ett över- och ett underkroppspass.

Jag hejar vilt på Mr Olimp. Det är ju basic, alla kan det här.

:D

Viewing 8 posts - 46 through 53 (of 53 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.