Home › Forums › Deff och fettminskning › Det är ett helvete att bygga muskler som ex. fet..
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 oktober, 2009 at 09:15 #608962Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Det största problemet är snarare att man har en ganska stor aptit. Det är mer noggrannt med vad man stoppar i sig och fokus bör alltid ligga på en kosthållning som maximerar mättnaden. Mycket protein och grönsaker, även vid bulk. En paleolitisk kosthållning a la IF, med mjölkprodukter, och begränsat användande av stärkelserika livsmedel, är en fungerande lösning för många inkl mig.
Skrämmande bra summering. Det är exakt vad jag upplever.
15 oktober, 2009 at 09:36 #608963Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Vilken ”populär” kosthållning skulle det vara?Lågkolhydrat / LCHF. Paleolitisk-med-mjölkprodukter.
15 oktober, 2009 at 10:26 #608964Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Lågkolhydrat / LCHF. Paleolitisk-med-mjölkprodukter.LCHF innehåller inte mycket protein och inte mycket grönsaker heller för då blir det ju för mycket kolhydrater för många.
Sen syftar nog Grandmaster på magra mjölkprodukter och inte feta sådana.
Likväl tror jag inte det finns några direkta begränsningar vad gäller frukt och bär heller eller att livsmedel innehållande stärkelse helt utesluts.
Inte särskilt likt LCHF med andra ord.
15 oktober, 2009 at 21:32 #608965Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Lågkolhydrat / LCHF. Paleolitisk-med-mjölkprodukter.Då tycker jag allt att det låter bra mycket mer som The Zone med IF.
16 oktober, 2009 at 13:44 #608966Anonym anvandareMemberViktigt vad det heter?
Poängen är väl ändå att mycket proteinrika livsmedel och mycket grönsaker, tillsammans med en RIMLIG mängd fett och kolhydrater kan ge väldigt bra resultat för den som inte vill att överskottet ska skena iväg alldeles för mycket. Eller?
16 oktober, 2009 at 18:50 #608967Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Lågkolhydrat / LCHF. Paleolitisk-med-mjölkprodukter.Jävla dravel du kör med. Är allting som ligger utanför SLVs ramar LCHF? Allting under 60% kolhydrat per definition lågkolhydrat? Försök inte lägga ord i munnen på mig.
16 oktober, 2009 at 18:54 #608968Anonym anvandareMemberDispatcher wrote:Då tycker jag allt att det låter bra mycket mer som The Zone med IF.Högproteindiet a la IF. Punkt slut.
Ett högt proteinintag är den enda konstanten, därefter kan man bolla runt lite med fett och kolhydrat beroende på personliga preferenser och där har du den bästa dieten om du vill hålla dig på ensiffrigt bf% året runt. Jag är fortfarande 5-6% bf och har varit det sedan Dec 2007, med fluktuationer på +-1%.
16 oktober, 2009 at 19:31 #608969Anonym anvandareMemberBok, vart har du fått det ifrån? Ojsan det står ju på min sida, antar att ryktena då stämmer kanske.
Du tycker Bartolls e-mejl var ”intressant”? Jag skulle använda ett annat adjektiv för det.
17 oktober, 2009 at 00:00 #608970Anonym anvandareMemberhejsvejs55 wrote:Jag arbetar inte med kalorier, det är något som man enbart kan använda som riktmärke. Kroppen kan inte räkna kalorier. Den förstår sig enbart på näringsämnen och det är så jag arbetar; med näringsämnen och kombinationer samt timing av dessa.Vadå ”kan inte räkna kalorier”? Om du ligger i energibalans vid t.ex. 3Mcal och sedan äter 3.3Mca med näringsämnen x, y och z- så har du på något sätt lurat kroppen att inte gå upp i vikt eftersom du åt mest av näringsämnet z istället för y och x?
Seriöst; du har så sjukt dålig koll på vad du snackar om så att du borde avregga dig från forumet och återgå till skolbänken. Ett tips är att du lånar ett par grundläggande böcker i näringslära och träningsfysiologi istället för att sniffa Bartoll i röven 24/7 och tro att allt det han skriver är Sanningen™.
17 oktober, 2009 at 08:21 #608971Anonym anvandareMemberSnake wrote:..istället för att sniffa Bartoll i röven 24/7 och tro att allt det han skriver är Sanningen™.Oavsett sanningshalt så är det där bland det lustigaste jag sett på brädan.
17 oktober, 2009 at 09:15 #608972Anonym anvandareMemberhejsvejs55 wrote:Det är dumt att säga ” Bartoll har ju lyckats få GRYM KROPP så allt han säger är sant ” men för en person som mig med relativt dålig käll-kritik jämfört med de flesta experter och diverse, så får man helt enkelt gå på rykte och börja luska lite själv bakom hans teorier samt studier om det låter vettigt i praktiken.Han har ju så rätt, vi pratade om viktnedgång btw! Jag fråga om kroppen tog stryk dvs musklerna mest om man gick ner för snabb hastighet +mkt kcal dvs.
Det jag skrev till er var hans svar. Och jag tycker han har rätt: man ska inte spikläsa kalorier. Ett dött lopp enligt mig: Man kan OMÖJLIGT utan rätt teknik värde XX Mycket pengar, få reda på (EXAKT) hur mkt kcal man förbrännt under dagen. Så om man försöker klocka +45 kcal tex o bulka sakta kan de tom bli -45 tack vare ett par extra steg i vardagen eller tack vare mer intensitet dvs raskt tempo.
Det är riktmärke som sagt. Han är en tränings gud enligt mig Men grandmaster, när & var får man reda på när boken skall släppas & vart? Mvh
Ja, det är ett riktmärke – men det betyder inte att ”kroppen inte förstår kalorier”. ”Vi” har ju satt en SI-enhet (J) för energi som även går att tillämpa på kroppen. Om man då vet att man är viktstabil vid energiintaget 3Mcal så äter man endera under eller över det för att gå ner eller upp i vikt. Mao; det är ganska ett lätt och användbart verktyg att räkna kalorier (energi) istället för att gissa sig till något – som du verkar föreslå.
17 oktober, 2009 at 12:42 #608973Anonym anvandareMemberVad är det för skillnad mellan att gå efter x gram av makronutrienten y och efter kalorier?
Och nej, man kan aldrig exakt pricka in energiförbrukningen. Men det går att få fram ett skattat värde om man lägger ner lite tid och skaffar sig lite data på hur sin egen kropp fungerar. Då kan man sedan äta därefter och nå det mål man vill nå.
17 oktober, 2009 at 17:57 #608974Anonym anvandareMemberhejsvejs55 wrote:Så joachim gör ju helt rätt i att få oss sluta gå efter KCAL och fokusera på portionssystem o näring.
Tex frukost: 1 fettkälla (Valnötter 25g) tex
4 protein källor. (75,75,75,50g)Det där är lika revolutionerande som viktväktarnas pointspåhitt.
Det handlar om kontroll av vad du stoppar i dig och hur du kontrollerar vad du stoppar i dig, det enda du envisas om just nu är en annan måttstock.”Jag är viktstabil på 30 portioner”
Förstår du?
17 oktober, 2009 at 18:58 #608975Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Laborera er fram och hitta något som passar er som sagt så slipper vi dessa onödiga diskussioner, tycker jag.Om folk laborerade mindre, släppte övertron på att alla är ”såååå unika” och helt enkelt satsade på KISS med rejäl vilja, tålamod och engagemang skulle betydigt fler utvecklas.
Men istället skall man exxprimentera in absurdum i tron att man skall finna upplägget som ”passar just mig perfekt”. Det är lite lustigt att de som detaljonanerar och laborerar mest ofta verkar vara de som står still och trampar år efter år på samma ruta.
17 oktober, 2009 at 22:00 #608976Anonym anvandareMemberEddie, mannen som skriver som om han hade en ordbok uppslagen framför tangentbordet.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.