Diet utan resultat…tips?

Home Forums Deff och fettminskning Diet utan resultat…tips?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)
  • Author

Hej!
    Är en tjej på snart 22 år som nyligen börjat träna lite mer seriöst. Är inne på
    5:e diet- och träningsveckan nu, och ser än så länge inte några resultat av någotdera. Att bygga muskler tar väl sin tid och det har jag ingen större brådska med, men tycker att jag borde fått se något resultat av dieten vid det här laget?
    De första veckorna blev det ”ätarhelg” istället för ätardag, men seriöst i veckorna. Nu är det 1 dag i veckan som gäller.
    Tränar i gymmet minst 4 ggr i veckan, samt några morgonpromenader i veckan, iaf de senaste 2 veckorna.

En vanlig dag brukar se ut såhär:
    Frukost: Gröt på 1 dl havregryn, brukar blanda i blåbär eller hackat äpple, ibland lite osockrad äppelmos. Eller 2-3 knäckebröd med makrill i tomatsås.
    Mellanmål: Frukt och proteindrink whey 80 med hallon i.
    Lunch: Kyckling o ris, grönsaker
    Mellanmål: Frukt eller knäckebröd med makrill
    Efter träning: Proteindrink som ovan och sen kyckling, ris o grönsaker.
    Senare på kvällen blir det ofta någon frukt.

Det är först nu den senaste 1-2 veckorna som jag kommit igång med proteindrinkarna samt börjat väga riset (60-80g).
    Sen igår har jag bytt ut minimjölken i proteindrinkarna mot vatten, och bytt ut riset på en av måltiderna mot bara sallad.
    I början var det riskakor istället för knäckebröd. Jag är egentligen en hopplös småätare, och går gärna och tuggar på nåt. Försöker så klart undvika det men det kan lätt bli en frukt då och då bara för att jag är uttråkad. Dock inte fler än max 5 om dagen, inklusive den i gröten på morgonen.

Den enda skillnaden jag märker är att jag är piggare, mår bättre och kissar som en galning, hela tiden. Inget händer på vågen och inget med midjemåttet. Känner mig rätt svullen om magen på kvällarna.

Är 165 cm lång och väger ca 54kg.

Ser ni nåt fel jag gör eller har ni några tips?? Tacksam för alla svar! Slänger in några bilder också!

För det första så har du en schysst kropp. Dessutom har du ett BMI på under 20.
    Vad exakt är det du vill med din diet? Jag misstänker det är att skala av något kilo kroppsfett. Mitt konkreta tips är då att försöka skippa ätardagen. Andra tipset är att byta ut gymträning mot konditionsträning 1-2 gånger i veckan. Tredje tipset är att utesluta nån liten del i kosten, t.ex 1-2 frukter eller minska på riset någon portion.

Du får testa dig fram men förhoppningsvis kan något av dessa tips hjälpa dig.
    Och undvik småätandet.

Håller med ovanstående.

Det är inga problem att mer eller mindre omintetgöra en veckas dietande med en ätardag, om den är av det grövre slaget.

Mitt förslag är istället att du tar dagar där du fyller på med kolhydrater i reglerad mängd, förslagsvis på dagar då du tränar och då ser till att lägga majoriteten av kalorierna/kolhydraterna efter träningen.

Precis, få bort lite fett. Inte göra någon stor viktminskning men få bort det överflödiga och sen jobba fram lite muskler. Har ganska mycket fett på magen och på låren. Att skippa ätardagen hade säkert varit bra, men det är liksom den som får mig att klara veckorna så jag tror inte det är nåt alternativ, tyvärr. Har nu tagit bort ena portionen ris och äter bara en om dagen, är rädd att jag ska bli för trött om jag tar bort mer..?
    Ska ta tillvara på dina tips och köra lite mer kondition och skippa nån frukt. Mvh Annelie

Maod wrote:
    Vad exakt är det du vill med din diet? Jag misstänker det är att skala av något kilo kroppsfett. Mitt konkreta tips är då att försöka skippa ätardagen. Andra tipset är att byta ut gymträning mot konditionsträning 1-2 gånger i veckan. Tredje tipset är att utesluta nån liten del i kosten, t.ex 1-2 frukter eller minska på riset någon portion.

Och undvik småätandet.

Jon Larsson wrote:
    Håller med ovanstående.

Det är inga problem att mer eller mindre omintetgöra en veckas dietande med en ätardag, om den är av det grövre slaget.

Mitt förslag är istället att du tar dagar där du fyller på med kolhydrater i reglerad mängd, förslagsvis på dagar då du tränar och då ser till att lägga majoriteten av kalorierna/kolhydraterna efter träningen.

Av det grövre slaget kan man kanske säga att den är, brukar väl bli typ bullar med ost o smör till frukost, McDonalds, godis osv. Men det kunde varit värre, äter väl inte några kopiösa mängder. Men om man jämför med hr jag åt innan så borde det ändå ha hänt saker…då var det godis många gånger i veckan, Mcdonalds kanske 2 ggr/v, mycket macka med smör osv varje dag. Och alltid ganska mycket kolhydrater till dom riktiga måltiderna, typ pasta, potatis osv.

AnnelieL wrote:
    Av det grövre slaget kan man kanske säga att den är, brukar väl bli typ bullar med ost o smör till frukost, McDonalds, godis osv. Men det kunde varit värre, äter väl inte några kopiösa mängder. Men om man jämför med hr jag åt innan så borde det ändå ha hänt saker…då var det godis många gånger i veckan, Mcdonalds kanske 2 ggr/v, mycket macka med smör osv varje dag. Och alltid ganska mycket kolhydrater till dom riktiga måltiderna, typ pasta, potatis osv.

Kör mer konditionsträning om du vill äta mer.
    Försök ha lite koll på kalorier. Att väga maten och kolla på innehållsförteckning är ett utmärkt sätt att veta vad man får sig. Efter ett tag behöver man inte ens väga längre, då vet man hur mycket 50 gram pasta är.
    Vet du ungefär hur mycket kolhydrater, fett och protein du får i dig på en dag?

Om du vill lägga på dig lite muskler får du inte vara rädd för att lägga på dig lite fett igen heller.

Maod wrote:

Och undvik småätandet.

Håller med föregående talare! :p

Nu hjälper säkert inte våra ord någonting, då du måste ju ha hört det förut, men du har ju verkligen en sjyst kropp, jag förstår inte heller riktigt vad du vill uppnå med din diet, när du redans er så bra ut :)

Edit: Kom ihåg att det är mycket svårare att få bort fett % och vikt när man redan har den fysiken du har, hade gått betydligt bättre om du hade vägt 10kg mer t.ex.

Jag kanske drog en förhastad slutsats när jag antog att du hade koll på ditt kaloriintag.

Har du det?

Om inte är det ett hett tips att skaffa dig det. Det går oändligt mycket lättare då kan jag lova.

Jon Larsson wrote:
    Jag kanske drog en förhastad slutsats när jag antog att du hade koll på ditt kaloriintag.

Har du det?

Om inte är det ett hett tips att skaffa dig det. Det går oändligt mycket lättare då kan jag lova.

Precis vad jag tänkte säga. 1-2 veckor känns inte som tillräckligt för att kunna dra en slutsats om det funkar eller inte. Har du gått ner något?

Om jag säger såhär då: [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347]

Läs igenom, där står det mesta man behöver veta.

Tack för alla svar!! Jag väger o kollar maten litegrann, räknade kaloriintaget en dag och det låg strax över 1000 kalorier, det är väl knappast för mycket?

Jag har inte gått ner något alls. Vikten är jag inte så brydd om men just att få bort fettet på magen och låren. Det konstiga är att jag känner mig ”svullen” om magen.

Jag känner inte att jag behöver äta mer, jag går inte och är hungrig om dagarna eller så.

Maod wrote:
    Kör mer konditionsträning om du vill äta mer.
    Försök ha lite koll på kalorier. Att väga maten och kolla på innehållsförteckning är ett utmärkt sätt att veta vad man får sig. Efter ett tag behöver man inte ens väga längre, då vet man hur mycket 50 gram pasta är.
    Vet du ungefär hur mycket kolhydrater, fett och protein du får i dig på en dag?

Om du vill lägga på dig lite muskler får du inte vara rädd för att lägga på dig lite fett igen heller.

Jag har aldrig kollat hur mycket fett, kolhydrater och protein jag får i mig, utan bara räknat kalorier och försökt tänka mest protein, mindre fett och kolhydrater.

AnnelieL wrote:
    Tack för alla svar!! Jag väger o kollar maten litegrann, räknade kaloriintaget en dag och det låg strax över 1000 kalorier, det är väl knappast för mycket?

Jag har inte gått ner något alls. Vikten är jag inte så brydd om men just att få bort fettet på magen och låren. Det konstiga är att jag känner mig ”svullen” om magen.

Jag känner inte att jag behöver äta mer, jag går inte och är hungrig om dagarna eller så.

Om det känns såpass bra så tycker jag du kan testa att äta ännu mindre.

AnnelieL wrote:
    Jag har aldrig kollat hur mycket fett, kolhydrater och protein jag får i mig, utan bara räknat kalorier och försökt tänka mest protein, mindre fett och kolhydrater.

Min åsikt är också att just hålla koll på att man får tillräckligt mycket protein ca. 2-3g/kg kroppsvikt och därutöver lägga makrofördelningen som man känner för själv.

Är det ingen som reagerar på att människan försöker tappa vikt över huvudtaget?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.