Dietprogram, tappa muskelmassa?

Home Forums Deff och fettminskning Dietprogram, tappa muskelmassa?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

6 stora lökar
    2 burkar tomat
    ½ stort vitkålshuvud
    2 gröna paprikor
    4 morötter
    1 selleri
    2 påsar löksoppa

Blanda allt detta till en soppa, ”Kan ätas hur mycket som helst av soppan hela dagarna eftersom den ej bildar några kalorier. ”Destor mer du äter av soppan desto smalare blir du”, I övrigt följ schema för en vecka!

Dag 1 – Du får äta obegränsta med soppa varje dag, Ät olika frukter, som du tycker om. Gärna melon men ej bananer.

Dag 2 – Soppa som vanligt. Dessutom olika sorters grönsaker (råa eller kokta). Ej ärtor, bönor eller säd

Dag 3 – Ät frukt och grönsaker, ej banan. Potatis + soppa

Dag 4 – Ät 5-6 bananer + 5-6 glas lättmjölk samt soppa.

Dag 5 – Ät 6 tomater och 260-340 g. nötkött. Drick MINST 6-8 glas vatten. (För att jämna ut syrebalansen) + soppa.

Dag 6 – Ät nötkött och grönsaker obegränsat samt soppa.

Dag 7 – Ät och drick mörkt, ris, grönsaker, frukt och safter, te eller kaffe obegränsat + soppa.

Dieten lovar att du går ner 4-7 kg/vecka och fortfarande mår bra.

Hittade denna dieten och är väldigt nyfiken eftersom man får äta hur mycket man vill, vet inte hur soppan smaker men mat som mat allt går ner hrhr…

Frågan till er är bara; Tappar man muskelmassa om man följer denna diet samtidgt som man går på ett ”högintesivt” deff-gymprogram? Borde man först motionera på gymmet sen pumpa musklerna till max för att ha kvar dem?
    Eller kan man hålla sig till denna diet samtidigt som man kör ett konditionsprogram på gymmet utan att tappa stor mängd muskelmassa?

/tackar

Jag antar att det är vitkålen som gör susen. Har hört att det går åt mer energi för att smälta vitkål en den energin man får utav den. Så jag kan tro att man faktiskt ”mår bra” medan man går på dieten, men inte när man går till gymmet därefter (pga att man inte kommer orka ett dugg). Ja, jag tror att man tappar en hel del muskelmassa.

Jag tror att den här dieten mest riktar sig till inaktiva personer. Det låter ohållbart att träna intensivt med den kosten, mest pga den låga mängden protein.

Att droppa 4-7kg i veckan är ju direkt hälsovådligt eftersom mkt av det kommer vara vatten. Man brukar säga att en riktlinje för en person som inte är väldigt överviktig är ungefär att tappa 0.5kg fett i veckan för att inte tappa för mkt muskelmassa.

Att gå ner 7 kilo på en vecka skulle ju betyda ett dagligt minus på 7000(!) kalorier… Lycka till att åstadkomma det med MASSOR av träning helt utan energi i kroppen..:P

”Dag 3 – Ät frukt och grönsaker, ej banan. Potatis + soppa” – Ärligt talat, inte en enda liten protein jue… Där kan jag lova dig att du kommer tappa masor massorav muskelmassa!

Jag tycker det låter sjukt, skynda långsamt istället. Ät nyttigt, ät rätt, så kommer du lugnt kunna gå ner mellan 0,5-1kg i veckan. Men det bästa är att du kommer må bra under tiden, samt spara det mesta av muskelmassan..

MVH
    Tomas

Tompeii wrote:
    Att gå ner 7 kilo på en vecka skulle ju betyda ett dagligt minus på 7000(!) kalorier… Lycka till att åstadkomma det med MASSOR av träning helt utan energi i kroppen..:P

Dieten utlovar VIKTförlust på 7kg, alltså inte ren fettmassa. Du kan äta och dricka extra mycket idag och säkert väga 2-3 kg mer imorgon, men det behöver verkligen inte innebära 14 000-21 000 kcal överskott.;)

Men jag håller med om att dieten är ohälsosam och bara dum att hoppa på. Är man sjukligt obes kan en VLCD-kur vara befogad men då ska den vara kontrollerad också, gärna bestående av måltidsersättare för just det syftet.

Det här är en väldigt dålig diet på alla tänkbara sätt bortsett från att det lär bli viktras då förstås.

Vad borde tillägas för att det ska vara ’hälsosamt’ och slippa muskelmassförlust? Proteintillskott?

Stockholmaren89 wrote:
    Vad borde tillägas för att det ska vara ’hälsosamt’ och slippa muskelmassförlust?

Ett högre energiintag förstås. Finns ingen fördel med att sträva efter att rasa i vikt via någon tokdiet om man inte är så fet att viktnedgången är viktigare än något annat.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.