Home › Forums › Deff och fettminskning › Dr. Layne Norton om HIT och low intensity cardio
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 maj, 2012 at 23:33 #48739Anonym anvandareMember15 maj, 2012 at 23:33 #118351Anonym anvandareMember
5. WHAT KIND OF CARDIO DO YOU FEEL WORKS BEST FOR YOU? (TIME, INTENSITY,# DAYS)
”Easy.* High intensity interval training.* Better for fat burning, body composition, and maintaining muscle mass.* End of story. And anyone who argues low intensity cardio is better hasn’t taken their head out of their ass long enough to look at any actual research on the subject.”
Till skillnad mot artikeln i förra numret av body…
[http://www.shutupandtrain.com/dr-layne-norton-natural-pro-bodybuilder-and-powerlifter-talks-with-shutupandtrain-com/#]
16 maj, 2012 at 01:14 #118352Anonym anvandareMemberNu får jag väl bajs för det här men har man fri tillgång till kemikalier (som läkare t.ex) så går ju fettförbränningen av sig själv s.a.s.
16 maj, 2012 at 06:08 #118353Anonym anvandareMemberJohan Otterström wrote:5. WHAT KIND OF CARDIO DO YOU FEEL WORKS BEST FOR YOU? (TIME, INTENSITY,# DAYS)”Easy.* High intensity interval training.* Better for fat burning, body composition, and maintaining muscle mass.* End of story. And anyone who argues low intensity cardio is better hasn’t taken their head out of their ass long enough to look at any actual research on the subject.”
Till skillnad mot artikeln i förra numret av body…
[http://www.shutupandtrain.com/dr-layne-norton-natural-pro-bodybuilder-and-powerlifter-talks-with-shutupandtrain-com/#]
Ah, och där kommer en allsmäktig källa till sanningen igen. Och det heter HIIT, för övrigt.
HIIT är ett bra sätt att se benträningen gå åt helvete under deff, den saken är då klar.
16 maj, 2012 at 08:11 #118354Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:HIIT är ett bra sätt att se benträningen gå åt helvete under deff, den saken är då klar.Det är inte ofta jag håller med dig i det du skriver, men här slog du huvudet på spiken! Instämmer till fullo!
16 maj, 2012 at 08:40 #118355Anonym anvandareMemberfaogel wrote:Det är inte ofta jag håller med dig i det du skriver, men här slog du huvudet på spiken! Instämmer till fullo!HIIT har ju säkert sin plats i en del träningsupplägg men folk verkar ju också glömma att det här är ett byggarforum. Folk vill ju generellt ha mer muskler och mindre fett och i den kontexten kan man ju kraftigt ifrågasätta om HIIT är att föredra fram t ex promenader. HIIT är ju rätt slitsamt och frågan är ju hur pigg man är på den typen av träning i slutfasen av en deff när det mesta handlar om att bevara styrka och muskelmassa. Mina personliga erfarenheter är att man mår skit men det är ju ingen absolut sanning.
För att HIIT ska ge något så bör den ju utföras hyfsat ofta. Kul att köra knäböj med x antal intervallpass i kroppen. Eller inte.
7 juni, 2012 at 16:51 #1064376Anonym anvandareMember[http://suppversity.blogspot.se/2012/06/are-you-still-burning-calories-or.html]
Are You Still Burning Calories or Already Losing Fat? Study Shows: 5×15 Min HIIT Reduce Body Fat & Improve Fitness Twice as Effectively as 5x40min of Classic Cardio
7 juni, 2012 at 16:53 #1064377Anonym anvandareMemberChaan wrote:Nu får jag väl bajs för det här men har man fri tillgång till kemikalier (som läkare t.ex) så går ju fettförbränningen av sig själv s.a.s.Ja eftersom han tävlar som naturlig byggare.
7 juni, 2012 at 16:54 #1064378Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Ah, och där kommer en allsmäktig källa till sanningen igen. Och det heter HIIT, för övrigt.HIIT är ett bra sätt att se benträningen gå åt helvete under deff, den saken är då klar.
nej det är ju du som står för alla sanningar, inte doktorn som forskar i ämnet.
7 juni, 2012 at 17:20 #1064381Anonym anvandareMemberInget fel på HIIT, men en gång i veckan under deff är lagom i så fall.
7 juni, 2012 at 19:21 #1064391Anonym anvandareMemberJohan Otterström wrote:nej det är ju du som står för alla sanningar, inte doktorn som forskar i ämnet.Du menar lögnaren, mytomanen och den oerhört illa beryktade Dr Layne Norton.
Japp. I sanning en källa till visdom.
I övrigt: Gäääsp.
7 juni, 2012 at 19:48 #1064396Anonym anvandareMemberJohan Otterström wrote:[http://suppversity.blogspot.se/2012/06/are-you-still-burning-calories-or.html]Are You Still Burning Calories or Already Losing Fat? Study Shows: 5×15 Min HIIT Reduce Body Fat & Improve Fitness Twice as Effectively as 5x40min of Classic Cardio
Studien som mätte kroppsfett var på överviktiga kvinnor. Inte helt oviktigt att nämna. Du glömde det. Men att HIIT ger samma hälsoeffekter och lika bra, och till och med bättre, konditionseffekter trots jättemycket kortare total träningstid är ju knappast kontroversiellt. Det är hur känt som helst.
Jag har skrivit om det. [http://traningslara.se/tidseffektiv-konditionstraning-samma-effekt-pa-kortare-tid/]
7 juni, 2012 at 20:12 #1064401Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Studien som mätte kroppsfett var på överviktiga kvinnor. Inte helt oviktigt att nämna. Du glömde det. Men att HIIT ger samma hälsoeffekter och lika bra, och till och med bättre, konditionseffekter trots jättemycket kortare total träningstid är ju knappast kontroversiellt. Det är hur känt som helst.Jag har skrivit om det. [http://traningslara.se/tidseffektiv-konditionstraning-samma-effekt-pa-kortare-tid/]
Det vara bara ett exempel som jag nyligen snubblade över.
Ja man får väl vara glad när det inte är studier på råttor, men finns säkert en och en annan överviktig kvinna som läser Body med..
Från Body Nr. 333: Minus för HIIT: ”Mindre procentuell kaloriförbrukning från fett och större förbrukning av glykogen än vid lågintensiv aktivitet.” Vad jag minns sa Dr. Layne Norton i Bodyrx att det stämde under själva utförandet av kardioträningen, men summan av kardemumman för dygnet var tvärs om.
Igen, kalorier är inget vidare intressant om man inte är en bombkalorimeter, signalering i kroppen har betydelse med.
7 juni, 2012 at 20:14 #1064402Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:HIIT har ju säkert sin plats i en del träningsupplägg men folk verkar ju också glömma att det här är ett byggarforum. Folk vill ju generellt ha mer muskler och mindre fett och i den kontexten kan man ju kraftigt ifrågasätta om HIIT är att föredra fram t ex promenader. HIIT är ju rätt slitsamt och frågan är ju hur pigg man är på den typen av träning i slutfasen av en deff när det mesta handlar om att bevara styrka och muskelmassa. Mina personliga erfarenheter är att man mår skit men det är ju ingen absolut sanning.För att HIIT ska ge något så bör den ju utföras hyfsat ofta. Kul att köra knäböj med x antal intervallpass i kroppen. Eller inte.
ja sprinters (löpning och skridskor) brukar ju ha taniga ben… Jämfört med t. ex maratonlöpare.
Ps. det går ju att köra HIIT t. ex i roddmaskin med.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.