Home › Forums › Deff och fettminskning › dygnsfasta?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 december, 2010 at 10:32 #63346Anonym anvandareMember11 december, 2010 at 10:32 #419837Anonym anvandareMember
Går man ner i vikt utav att dygnsfasta eller vad är meningen?
11 december, 2010 at 11:19 #419838Anonym anvandareMemberReligionsbundet?
11 december, 2010 at 15:10 #419839Anonym anvandareMemberÄr de det?;o såg ngn som skrev att han dygnsfasta, trodde det hade med deffning att göra xD så de är alltså religonsbundet? shit vad jag känner mig korkad haha
11 december, 2010 at 16:37 #419840Anonym anvandareMemberokej! men ramadam dygnfastar inte dom äter på nätterna, iaf enligt våran religionslärare haha
11 december, 2010 at 18:14 #419841Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:= fastar på Dagen och äter på nätterna.syftar du på att man skulle fasta under 24 timmar eller?
rättade bara:emo-thumb
11 december, 2010 at 20:56 #419842Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:syftar du på att man skulle fasta under 24 timmar eller?Ja det framgår ju av titeln. En dygnsfasta är ju per definition en fasta i 24 timmar.
13 december, 2010 at 21:16 #419843Anonym anvandareMemberBrad Pilon skriver ju om 24 timmars fasta i sin bok Eat Stop Eat . Mkt bra läsning!
13 december, 2010 at 22:09 #419844Anonym anvandareMemberkan väl säga att jag själv gör såhär, hungern anser ja inte som några problem men tuggummi går åt precis som vanligt
14 december, 2010 at 21:51 #419845Anonym anvandareMemberUnder IF så är 18h inga problem för mig. Så antar att 24h kan gå med.
15 december, 2010 at 14:43 #419846Anonym anvandareMemberDet finns en bra e-bok att läsa av Brad Pilon som heter eat-stop-eat. Där berättar han om idén och all info kring dygnsfasta, bra läsning och bra svar.
Jag kör 24-28h fasta på vilodagarna, funkar utan problem. Jag är i alla fall fokuserad hela dagen, vid 18h fasta brukar energin gå ner, men då är dagen nästan över och då ligger jag ändå mest hemma o kollar på tv.
Då brukar ja ta mig några glas light-läsk och några koppar té om hungern kommer. Men under dagen när hungern kommer så försvinner den oftast efter ett par minuter, gäller bara att hålla sig sysselsatt så man inte går o tänker på det..Börjar fastan 20:00 och fastar sedan till 20:00-22:00 dagen efter och tar ett litet mål med 40g protein, grönsaker och lite kolhydrater för sömnens skull.
Superlätt sätt för att deffa, plus så kan man äta som vanligt i veckorna (kalori-balans givetvis).
16 december, 2010 at 14:13 #419847Anonym anvandareMemberBartoll har börjat med denna typ av fasta också, enligt Pilons koncept där man fastar 1-2 ggr/v:
[http://blog.bartoll.se/2010/08/10/how-i-use-short-term-fasting/]
Quote:…this fasting concept is only used once or twice a week and only for about 24 to 28 hours at a time (I think Brad Pilon prefers 24h because of the simplicity). As an example, you could start your fast at 6 PM, sleep through the ”worst of it”, and resume eating at 6 or 8 PM the following day. Between these short fasts (during the remaining days of the week) you simply follow your regular diet or eat as you would normally do.I prefer to start my fast at Saturday evening at 6.00 PM and resume eating at Sunday evening about 9 or 10 PM with 6 grams of leucine (to turn on protein synthesis) followed by a single meal based on slow digested protein, fruits, berries and some healthy fats. Out of convenience it’s usually a blended smoothie. Then I hit the bed and resume may normal eating on Monday morning with three meals a day and one or two mini shakes of leucine and a protein hydrolysate or amino acids.
The best thing about this approach is that you receive the health- and hormonal benefits of fasting while you simultaneously shed at least 2000 to 2500 kcal or more of your weekly energy intake. This, in turn, lets you either lose fat without lowering your energy intake or give you room for a higher nutrient intake (especially around workouts) if you’re trying to build muscle.
16 december, 2010 at 16:12 #419848Anonym anvandareMemberKosten är som vanligt för mig, kaloribalans, ingen kardio. Själv går jag på en högkolhydratdiet då jag känner att min insulinkänslighet är bra och jag mår bra av det. Så ja det är inga konstigheter, ration ligger kanske på 40% protein, 40% kolhydrater 10%fett… inte helt säker… men typ.
Ska dra mitt sista mål snart vid 8, sen blir det fasta imorn till kvällen. Funderar även på att lägga en fasta innan julafton så kan man äta väl under julafton utan att lägga på sig vikt. Vore trist att pajja deffen med julbord
Jag kan tänka mig att man känner sig mycket tröttare om man deffar genom att dra ner på kolhydraterna och eventuellt också kör kardio. Men jag käkar precis som vanligt, så jag fyller på lagret med kolisar o protte osv, så orken finns där när man ska gymma vilket är skönt. Vore hemskt om man fruktar gympasset för att man går o är så trött om dagarna.
Prova tycker jag, jag föredrar att offra 1 dag /v istället för att äta lite och vara småhungrig varje dag. Alla är vi olika, men har man fokus och styrka som mig o en del andra så är det bara att köra på.
Lycka till om du provar!
17 december, 2010 at 23:59 #419849Anonym anvandareMemberbroel wrote:Det finns en bra e-bok att läsa av Brad Pilon som heter eat-stop-eat. Där berättar han om idén och all info kring dygnsfasta, bra läsning och bra svar.Pilons bok är väldigt läsvärd och ger en god överblick av forskningen kring periodisk fasta.
Jag recenserade senaste upplagan här:
[http://www.leangains.com/2010/09/eat-stop-eat-expanded-edition-review.html Eat Stop Eat Expanded Edition Review]
Rekommenderas.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.