Elitidrottares energiförbrukning?

Home Forums Deff och fettminskning Elitidrottares energiförbrukning?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • Author

tack för ett bra svar

Tänkte mest göra klart för ”torkel” att han är irriterande otrevlig. Jag följde de välsituerade och kunniga svaren angående elitidrottare som jag inte på nåt sätt tyckte var bristfälliga. Standardsvaret från ”torkel” när han upplevs jobbig blir ”Ja men det fattar jag väl…” är allt annat än trevligt & tacksamt.

Jag ska lära dig en sak, eller två: 1. Ska du ta lärdom genom frågor andra anstränger sig att svara på så uppför dig civiliserat. 2. Ingen kommer nånvart med att vara otrevlig.

Har du missat det i livet hur man är trevlig ska det inte belasta det här forumet, utan lär dig det nån annanstans vilket troligen alla andra gjort för längesen.

Jag tror de flesta tycker vi ska ha konversationer här av folk som vet hur man uppför sig. Vet man inte hur man ska uppföra sig så lär man sig det innan man kommer hit – inte när man kommit hit av forumets medlemmar. Det ligger liksom inte i medlemmars uppgift…

Du är allt bra uppkäftig själv ska du veta ”athleticpro”. Allt jag gjorde var att ställa en fråga till vedder som jag hadde utryckt mig fel utan att jag visste, därför blev jag lite upprörd men när vedder sen gjorde klart för mig att jag yttryckte mig konstigt så förstod jag att det blev lite fel, kan be om ursäkt direkt till mr vedder, men dig vete fan vart du fick luft i från

torkel wrote:
    Du är allt bra uppkäftig själv ska du veta ”athleticpro”.

Det verkar du också vara. Helt utan rätt också.
    Så se till att plocka fram den stora kammen och dra några rejäla tag med den innan du får för dig att posta igen.

Du förstår?

Är pulsklockor pålitliga i sin energiberäkning? om man vet sin maxpuls och har testat ut sin vo2 max, fyller i allt det på klockan plus längd å vikt, sedan har jag pulsbandet på mig i 24 h. borde det inte stämma ganska bra då?

torkel wrote:
    Är pulsklockor pålitliga i sin energiberäkning? om man vet sin maxpuls och har testat ut sin vo2 max, fyller i allt det på klockan plus längd å vikt, sedan har jag pulsbandet på mig i 24 h. borde det inte stämma ganska bra då?

Pulsklocka som enskild energiberäkning är värdelöst. Den säger i stort sett ingenting i sig.

De kan ge hyfsat korrekta siffror under t.ex. ett löppass då distans i förhållande till tid, tempo, puls räknas ut i förhållande till en grundekvation från dina personliga stats (vikt, kön, längd och ålder).

Men att gå runt en hel dag och förlita sig på pulsens statistik kommer ge helt fel siffror.

Det här är från en annan diskussion om samma sak:

Eddie Vedder wrote:
    Pulsen är en väldigt dålig indikator på energiförbrukning, den säger väldigt väldigt lite.
    clappen wrote:
    okej, så pulsklockor är typ helt värdelösa? Finns det något sätt att veta hur många kalorier man förbrukar annars?
    Eddie Vedder wrote:
    Som enskild faktor för att avgöra energiförbrukning är pulsen en dålig indikator. Det var så jag menade. Pulsklockor är kanon, men som mätinstrument för vad du förbrukar under en vanlig dag är de inget att ha direkt.

Har du en klocka med tid, distansmätning, hastighet, personliga data och puls så kan du få hyfsade siffror under t.ex. ett löppass dock.

Annars får du gå efter ekvationsuppskattningar eller skaffa någon form av utrustning som mäter värmeavgivning t.ex. Dubbelmärkt vatten lär gå på många tusen så det är nog inget att rekomendera även om det är golden standard inom forskningen.

clappen wrote:
    Jo alltså pulsklockan är av märket polar, inget beg. vad jag vet, och har fixat personlig data (kg, vikt, ålder osv), å jag har alltid trott att det är pulsen som bestämmer dagsförbrukningen, men jag kanske har fel. Är ny inom området.. Aja, jag får väl skita i mina 2800kcal om dagen då, får väl säga 2300 istället :(
    Martin_Johansson wrote:
    På tal om pulsklockor så har jag en Polar som kostade 2000:-, har haft en annan under en längre tid och gick i sönder.. Så fick den nye till ett bra pris (ej beg) och när jag kör ett konditionspass på ca 30 min så ligger mitt avarage på typ 80% och typ 300-350 kcal. Men hur vet jag att det stämmer? Brukar dra av 20 kcal per 100? Eller ska jag gå efter klockan?
    Eddie Vedder wrote:
    Och vad är ”ett konditionspass” för något?

Och vilka funktioner besitter klockan? Är det ett löppass där de funktionerna jag nämnde ovan finns så kan den stämma rätt okej, inte till 100% men ändå ganska okej.

Är det ett pass inne på gymmet där du inte transporterat dig någon sträcka utan enbart går efter puls så är det för dåligt för att ge korrekta värden. Därmed inte sagt att du omöjligen kan ha ”råkat” förbruka så mycket men då är det bara en slump.

Okej. tack för svaret

kan föresten passa på att ställa en fråga till. Det är så här att jag har väldigt låga hb värden, och har blivit rekomenderad att undvika mjölk, kaffe mm till maten, min fråga är då om jag inte kan få brist på typ kalcium eftersom att jag nästan aldrig dricker mjölk. Och hur tycker du att man kan göra med den biten?

torkel wrote:
    kan föresten passa på att ställa en fråga till. Det är så här att jag har väldigt låga hb värden, och har blivit rekomenderad att undvika mjölk, kaffe mm till maten, min fråga är då om jag inte kan få brist på typ kalcium eftersom att jag nästan aldrig dricker mjölk. Och hur tycker du att man kan göra med den biten?

Jag lider av anemi jag också. Mina Hb-värden var 123 och en man skall aldrig ligga under 130.

Jag tycker det är dumt av din doktor att påstå att du ska UNDVIKA såna saker. Är du verkligen säker på att han/hon sa det eller bara påpekade hämmande faktorer som du sedan övertolkade lite?

Mitt tips är att du supplementerar med järntabletter, t.ex. 100% av RDI. Ta dom med kanske en timmes mellanrum före och efter måltid, d.v.s. en stunds mellanrum från dess att du har ätit/kommer äta. Därefter är det bara att vara noggrann med vad du äter och när. Vid köttsnål måltid kanske kan vara klokt att öka C-vitaminintaget, skippa kaffet efter just den måltiden och sljuta på kaffet en timme kanske.

Mjölk och ost kan du förstås inta det också men inte till varje måltid utan bestäm dig för att vissa måltider kan bli lite ”sämre järnmåltider”.

I övrigt är alltid köttprodukter bra då järnet där är stabilare, där finns både köttfaktorn som påverkar upptaget positivit samt att det är mestadels hemjärn jämfört med icke-hemjärn från vegetabilier. Ta det lite lugnt med fullkornsprodukter också, mycket fytinsyra binder icke-hemjärn.

Sist men inte minst så måste du självfallet gå till botten med VARFÖR du fått järnbrist. Det kan bero på bakomliggande faktorer som i sig är allvarligare än järnbristen som sådan men som resulterar i låga Hb-värden. Men det kanske du redan vet.

Jättte mycke tack för svaret. Jag formulerade mig kanske lite fel, min doktor tyckte inte att jag skulle inta det i samband med måltiderna. Mitt hb värde är 122 och jag äter duroferon morgon och kväll, har gjort det nu i 5 månader utan att få upp mitt hb. Håller även på med elitidrott så det har gjort det svårare till hjälpen. Jag tog ett prov som visade att jag hade blod i avföringen men har inte fått kommit på någon undersökning än. Tack för svaren än en gång, får bli att ta mjölk i en måltid om dagen i fortsätningen.

Eddie Vedder wrote:
    Jag lider av anemi jag också. Mina Hb-värden var 123 och en man skall aldrig ligga under 130.

Jag tycker det är dumt av din doktor att påstå att du ska UNDVIKA såna saker. Är du verkligen säker på att han/hon sa det eller bara påpekade hämmande faktorer som du sedan övertolkade lite?

Mitt tips är att du supplementerar med järntabletter, t.ex. 100% av RDI. Ta dom med kanske en timmes mellanrum före och efter måltid, d.v.s. en stunds mellanrum från dess att du har ätit/kommer äta. Därefter är det bara att vara noggrann med vad du äter och när. Vid köttsnål måltid kanske kan vara klokt att öka C-vitaminintaget, skippa kaffet efter just den måltiden och sljuta på kaffet en timme kanske.

Mjölk och ost kan du förstås inta det också men inte till varje måltid utan bestäm dig för att vissa måltider kan bli lite ”sämre järnmåltider”.

I övrigt är alltid köttprodukter bra då järnet där är stabilare, där finns både köttfaktorn som påverkar upptaget positivit samt att det är mestadels hemjärn jämfört med icke-hemjärn från vegetabilier. Ta det lite lugnt med fullkornsprodukter också, mycket fytinsyra binder icke-hemjärn.

Sist men inte minst så måste du självfallet gå till botten med VARFÖR du fått järnbrist. Det kan bero på bakomliggande faktorer som i sig är allvarligare än järnbristen som sådan men som resulterar i låga Hb-värden. Men det kanske du redan vet.

Får jag blanda mig i lite. För det första så är det inte säkert att ett värde utanför referensvärdet för Hb tolkas som anemi. Har man inga symtom av ett genomsnittligt Hb på 123 och ligger man stabilt på detta värde så är det inte direkt farligt För det andra så är begreppet anemi inte likställt med järnbrist. Det finns en mängd orsaker till låga blodvärden och har man tex. perniciös anemi så kan man äta hur mycket järn som helst utan att det händer något.

Så, nu har jag tagit mitt sjukvårdande ansvar.

PS. Med reservation att jag missat ngt väsentligt i tråden. Har inte läst hela.

Bashful_Bob wrote:
    Får jag blanda mig i lite. För det första så är det inte säkert att ett värde utanför referensvärdet för Hb tolkas som anemi. Har man inga symtom av ett genomsnittligt Hb på 123 och ligger man stabilt på detta värde så är det inte direkt farligt För det andra så är begreppet anemi inte likställt med järnbrist. Det finns en mängd orsaker till låga blodvärden och har man tex. perniciös anemi så kan man äta hur mycket järn som helst utan att det händer något.

Så, nu har jag tagit mitt sjukvårdande ansvar.

PS. Med reservation att jag missat ngt väsentligt i tråden. Har inte läst hela.

Jag fick diagnosen anemi. Inget illa menat men i det här fallet tar jag läkarens diagnos på mer allvar.

Dessutom är Hb-värdet snarare något som ljuger åt ANDRA hållet, d.v.s du kan lida av latent järnsbrist trots normala Hb-värden. Då är det bättre att ta ett transferrinvärde och se på ens lagrade järnstatus och inte bara den ute i blodet. Den kan ju vara ”det sista” trots att ens lager är tömda.

Vidare VET jag att jag har blodbrist. Det är detaljer jag inte vill gå in på men låt säga att det har med magbekymmer och rejäla och regelbundna blodförluster som följd av detta. Jag och torkel har troligtvis väldigt liknande situationer.

fortsätter att använda den här tråden istället för att starta nya hela tiden. jag undrar om det spelar någon roll hur stort intaget mat efter träning spelar någon roll. Det jag menar är i fall du har en daglig förbrukning på 5000 kcal och går ut och springer i 2 timmar innan kvällen och sedan fyller på med 300 kcal efter passet, dvs att jag redan har ätit 4700 kcal under dagen innan löppasset. Spelar det någon roll? man är ju fortfarande i energibalans

Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.