En tjockis på väg ner

Home Forums Deff och fettminskning En tjockis på väg ner

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 53 total)
  • Author
    Swe84 wrote:
    Hur mycket (lite) kalorier ska jag äta per dag för att gå ner i vikt?

En bra utgångspunkt är kroppsvikten gånger 30. Dra bort 250-500 kcal från detta värde så borde du hamna hyfsat rätt.

Utvärdera och justera efterhand och vid behov.

Jon Larsson wrote:
    En bra utgångspunkt är kroppsvikten gånger 30. Dra bort 250-500 kcal från detta värde så borde du hamna hyfsat rätt.

Ok.. då hamnade jag på ca 2000.. kanske ska dra bort lite mer eftersom man har så mycket att gå ner..

Prova och se hur mycket du kan ta bort. Kom ihåg också att väga allt och exakt, annars är det ingen större idé.. Gör du uppskattningar, gör dem i överkant och runda alltid av uppåt!

Swe84 wrote:
    Ok.. då hamnade jag på ca 2000.. kanske ska dra bort lite mer eftersom man har så mycket att gå ner..

Du kan ju prova någon vecka och sedan utvärdera. Går det sakta, så skala av något hundratal kalorier till, alternativt lägg till mer aktivitet i form av promenader.

Och nej, du behöver inte promenera på morgonen, det finns inget magiskt med den saken, utan ut och knata när det passar dig.

All aktivitet ökar ditt energibehov.

Jon Larsson wrote:
    Du kan ju prova någon vecka och sedan utvärdera. Går det sakta, så skala av något hundratal kalorier till, alternativt lägg till mer aktivitet i form av promenader.

Och nej, du behöver inte promenera på morgonen, det finns inget magiskt med den saken, utan ut och knata när det passar dig.

All aktivitet ökar ditt energibehov.

Det ska jag göra.
    Ok, bra för många säger att morognpromenader är ett måste. Men det är lätt lite jobbigt när man jobbar som jag gör. Jobbar jag dag går jag redan upp 04:50, så tidigare än det pallar man inte. Jobbar man däremot em är morgonprommisar perfekt. :up:

ehh morgonpromenader skulle det givetvis stå :)

nutz wrote:
    Prova och se hur mycket du kan ta bort. Kom ihåg också att väga allt och exakt, annars är det ingen större idé.. Gör du uppskattningar, gör dem i överkant och runda alltid av uppåt!

Fast det där med att väga och mäta maten och räkna poäng och allt som finns gör att maten blir en väldigt ansträngd historia och leder lätt till att man tröttnar.

Tränar man regelbunden så tror jag att man klarar sig långt på att äta med sunt förnuft, undvika godis, pizza, alkohol etc och förövrigt äta rätt normalt. De flesta som har övervikt har det pga att man rör på sig för lite och äter för mycket godis och skräpmat.

Vad jag menar är att ska det vägas så ska det vara exakt och inga halvmesyrer. Allt annat kommer bara leda till underskattningar och förvirring i slutändan. Det är en sak att med lite erfarenhet uppskatta vad man äter, men som nybörjare är det mest förvirrande.

Något jag skulle rekommendera om du har möjlighet till det är att prova på gruppträning om det finns på din anläggning. Ett Bodypump pass innehåller inte bara basövningar och tränar kroppens alla större muskler, det bringar också en ganska hög förbränning.

Gruppträning ger dig också möjlighet till en instruktör som kan hjälpa dig med teknik och rörelser under hela passet, och nya vänner som kan göra träningen ännu roligare =)

Och ett tips om kost som jag själv brukar väldigt mycket är wok, som går att variera ganska mycket, tillsätt kyckling, kött eller fisk och lite kryddor så har du en näringsrik måltid med snålt om kolhydrater.

Samt kvarg aka kesella, som du kan smaksätta med lite funlight och du har en proteinbomb som både piggar upp och mättar =)

Lite konkreta tips som funkar otroligt bra för mig, lämnar inga garnatier för att du finner dom lika lyckade, men jag hoppas det!

Lycka till med allt!

/en Bodypump instruktör

Börjar märka av lite resultat faktiskt. Fortsätter träna rätt hårt med kondition och styrka typ 4-5 ggr/vacka. Äter rätt nyttigt utan att för den skulle äta bantarmat eller helt avstå från nåt gott ibland. Flera veckor sen jag köpte nåt godis.

Har väl inte direkt gått ned nåt i vikt vilket är lite tråkigt. Märker dock på byxorna att magen minskar en del även om det är mycket kvar. Har ett par jeans som jag gillar som jag gärna skulle vilja kom i igen.

Orkar betydligt mer på konditionsträningen och har kunnat ökat vikterna en del på styrkan, och mina situps har mer flyt. Ser och känner att jag fått mer muskler kring rygg och nacke och på benen. Äter även Kreatin.

Så just nu så känns det bra och enligt vågen har fettmassan minskat ca 1% och muskelmassan öker ungefär lika mycket. Skulle dock gärna se att vikten började krypa nedåt och hamna på rätt sida om 100…menmen, det är väl tålamod som gäller.

moggym wrote:
    Börjar märka av lite resultat faktiskt. Fortsätter träna rätt hårt med kondition och styrka typ 4-5 ggr/vacka. Äter rätt nyttigt utan att för den skulle äta bantarmat eller helt avstå från nåt gott ibland. Flera veckor sen jag köpte nåt godis.

Har väl inte direkt gått ned nåt i vikt vilket är lite tråkigt. Märker dock på byxorna att magen minskar en del även om det är mycket kvar. Har ett par jeans som jag gillar som jag gärna skulle vilja kom i igen.

Orkar betydligt mer på konditionsträningen och har kunnat ökat vikterna en del på styrkan, och mina situps har mer flyt. Ser och känner att jag fått mer muskler kring rygg och nacke och på benen. Äter även Kreatin.

Så just nu så känns det bra och enligt vågen har fettmassan minskat ca 1% och muskelmassan öker ungefär lika mycket. Skulle dock gärna se att vikten började krypa nedåt och hamna på rätt sida om 100…menmen, det är väl tålamod som gäller.

Titta på resultaten på kroppen och gå inte så mycket efter vikten. Om du även äter Kreatin så är det en anledning att du går upp i vikt.

Jon Larsson wrote:

enligt den formeln skulle jag förbruka ca 2300kcal. Hade på mig en pulsklocka under 24 timmar, med 8 timmars sömn och knappt ansträning så visade den ca 2800kcal.. Kan det stämma? Jag fyller 19 år om 2 veckor och väger 78 kg. Ville bara fråga för nyfikenheten. :D

Pulsen är en väldigt dålig indikator på energiförbrukning, den säger väldigt väldigt lite.

Eddie Vedder wrote:
    Pulsen är en väldigt dålig indikator på energiförbrukning, den säger väldigt väldigt lite.

okej, så pulsklockor är typ helt värdelösa? Finns det något sätt att veta hur många kalorier man förbrukar annars?

clappen wrote:
    okej, så pulsklockor är typ helt värdelösa? Finns det något sätt att veta hur många kalorier man förbrukar annars?

Som enskild faktor för att avgöra energiförbrukning är pulsen en dålig indikator. Det var så jag menade. Pulsklockor är kanon, men som mätinstrument för vad du förbrukar under en vanlig dag är de inget att ha direkt.

Har du en klocka med tid, distansmätning, hastighet, personliga data och puls så kan du få hyfsade siffror under t.ex. ett löppass dock.

Annars får du gå efter ekvationsuppskattningar eller skaffa någon form av utrustning som mäter värmeavgivning t.ex. Dubbelmärkt vatten lär gå på många tusen så det är nog inget att rekomendera även om det är golden standard inom forskningen.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 53 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.