En tjockis på väg ner

Home Forums Deff och fettminskning En tjockis på väg ner

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 46 through 53 (of 53 total)
  • Author

Jo alltså pulsklockan är av märket polar, inget beg. vad jag vet, och har fixat personlig data (kg, vikt, ålder osv), å jag har alltid trott att det är pulsen som bestämmer dagsförbrukningen, men jag kanske har fel. Är ny inom området.. Aja, jag får väl skita i mina 2800kcal om dagen då, får väl säga 2300 istället :(

På tal om pulsklockor så har jag en Polar som kostade 2000:-, har haft en annan under en längre tid och gick i sönder.. Så fick den nye till ett bra pris (ej beg) och när jag kör ett konditionspass på ca 30 min så ligger mitt avarage på typ 80% och typ 300-350 kcal. Men hur vet jag att det stämmer? Brukar dra av 20 kcal per 100? Eller ska jag gå efter klockan?

Martin_Johansson wrote:
    På tal om pulsklockor så har jag en Polar som kostade 2000:-, har haft en annan under en längre tid och gick i sönder.. Så fick den nye till ett bra pris (ej beg) och när jag kör ett konditionspass på ca 30 min så ligger mitt avarage på typ 80% och typ 300-350 kcal. Men hur vet jag att det stämmer? Brukar dra av 20 kcal per 100? Eller ska jag gå efter klockan?

Och vad är ”ett konditionspass” för något?

Och vilka funktioner besitter klockan? Är det ett löppass där de funktionerna jag nämnde ovan finns så kan den stämma rätt okej, inte till 100% men ändå ganska okej.

Är det ett pass inne på gymmet där du inte transporterat dig någon sträcka utan enbart går efter puls så är det för dåligt för att ge korrekta värden. Därmed inte sagt att du omöjligen kan ha ”råkat” förbruka så mycket men då är det bara en slump.

Men Eddie du den vise, hur skall man ta reda på hur mycket man förbrukar under en dag? Vad måste man väga in för grejer? ämnesomsättning, ålder, vikt, längd? Om inte en pulsklocka berättar hur mycket du förbrukar på diverse olika grejer, hur kan man då t.ex. konstatera att t.ex. rask gång bränner 500kcal/h? (enbart ett exempel på olika ”tester” för att räkna ut sin totala dagsförbrukning). Jag menar, det är väl allt om pulsen det handlar om när man räknar kalorier?

clappen wrote:
    Men Eddie du den vise, hur skall man ta reda på hur mycket man förbrukar under en dag? Vad måste man väga in för grejer? ämnesomsättning, ålder, vikt, längd?

Din ämnesomsättning ÄR ju din energiförbrukning. Den kan du inte räkna in. Jag har redan svarat på det där och du får ju helt enkelt utgå från teoretiska ekvationer som alla andra.

Det blir förstås uppskattningar men närmare än så kommer du inte om du nu inte är beredd att punga ut med rejält med pengar.

clappen wrote:
    Om inte en pulsklocka berättar hur mycket du förbrukar på diverse olika grejer, hur kan man då t.ex. konstatera att t.ex. rask gång bränner 500kcal/h? (enbart ett exempel på olika ”tester” för att räkna ut sin totala dagsförbrukning). Jag menar, det är väl allt om pulsen det handlar om när man räknar kalorier?

Det där har jag också svarat på. Det är en uträkning baserat på avverkad distans i förhållande till hastighet, puls samt BMR utifrån dina personliga stats (ålder, kön och kroppsvikt). Pulsen som sådan säger väldigt lite som sagt. Pulsstatistik vill man väl inte ha för att gissa energiförbrukning? Det handlar ju om att veta vilken nivå av ansträngning man har och ett bra sätt att mäta sin prestationsförmåga.

okej men då förstår jag lite mera.. Det jag tyckte var konstigt bara är att alla människor är olika, så därför köper jag inte riktigt alla ” formler” som enligt metod ska fungera på alla människor. Ingen är ju likadan. Men det är väl saker man aldrig får reda på, det är bara acceptera de :P . Aja tack nu fattar jag mer, :)

Eddie Vedder wrote:
    Och vad är ”ett konditionspass” för något?

Och vilka funktioner besitter klockan? Är det ett löppass där de funktionerna jag nämnde ovan finns så kan den stämma rätt okej, inte till 100% men ändå ganska okej.

Är det ett pass inne på gymmet där du inte transporterat dig någon sträcka utan enbart går efter puls så är det för dåligt för att ge korrekta värden. Därmed inte sagt att du omöjligen kan ha ”råkat” förbruka så mycket men då är det bara en slump.

Skulle aldrig falla mig i att använda pulsklockan till annat förutom löprundan eller liknande. Min pulsklocka har allt det där du nämnde och jag har den till all konditionsträning på hög intensitet så jag kan ”lita” på klockan på ett ungefär då alltså?

Martin_Johansson wrote:
    Skulle aldrig falla mig i att använda pulsklockan till annat förutom löprundan eller liknande. Min pulsklocka har allt det där du nämnde och jag har den till all konditionsträning på hög intensitet så jag kan ”lita” på klockan på ett ungefär då alltså?

Ja då ger den säkert en bra fingervisning. Ett tips är att jämföra den energiförbrukningen med antalet avverkade kilometer multiplicerat med din kroppsvikt. Det brukar ge en ganska bra generell siffra faktiskt. Givetvis varierande på intensitet och löpekonomi t.ex. men fortfarande helt okej.

Hamnar både klockans uträkning och din ”km x kroppsvikt” hyfsat nära varandra kan du nog utgå från att det inte alls är helt fel.:)

clappen wrote:
    Det jag tyckte var konstigt bara är att alla människor är olika, så därför köper jag inte riktigt alla ” formler” som enligt metod ska fungera på alla människor. Ingen är ju likadan.

Nej ingen är likadan och just därför finns ekvationerna för att minimera feluppskattningar för individuella skillnader.

Det är inte TROTS ekvationerna som man får ett hum om sin förbrukning utan TACK VARE. Det går ju inte att få det närmare sanningen än genom en BMR-ekvation multiplicerad med en lämplig aktivitetsfaktor. Annars blir det ju bara generella siffror för en hel befolkning och det funkar ju inte eftersom alla är olika du vet.;)

Viewing 8 posts - 46 through 53 (of 53 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.