En veckas intensiv deff?

Home Forums Deff och fettminskning En veckas intensiv deff?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Har egentligen störst behov av att bulka överlag och brukar därför anstränga mig för att hamna på vad jag uppskattar är ca. 500 kcal överskott/dag.

Har dock funderat på att testa en veckas intensiv deff för att se hur det känns och vilka resultat jag kan få. Verkar det vettigt, och i så fall, hur lägger jag upp min träning? Kosten tror jag löser sig själv, om jag drar ner lite på maten från vad som känns lagom hamnar jag lätt på 500 kcal minus.

Nu kör jag:
    ABCABxx

Där A/B är push/pull och C är lite mindre prioriterade övningar. Varje träningspass kör jag på morgonen direkt efter frukost, sedan hem för en återhämtningsshake och så promenerar jag 30 min raskt tempo till jobbet (senare på dagen 30 min hem också). Jag kör generellt 4 set x 5 reps, så mycket fria vikter som möjligt.

Jag är lite förvirrad över alla motstridiga uppgifter angående träning under deff. Styrka vs. kondition, lågreps vs. högreps, etc.

Tung styrketräning ska ju prioriteras för minimal muskelförlust, men samtidigt ska man ju träna mycket kondition för att bränna fett, eller? Kondition och styrka ska ju normal inte köras samma dagar så hur får man pusslet att gå ihop? Byta ut styrkepass mot mer kondition?

Kan ni ge exempel på hur jag skulle kunna lägga upp träningen under en hård deffvecka? Kan man rentav skippa styrketräningen helt under en så kort period och bara köra kondition, eller blir muskelförlusten för stor?

RJS wrote:
    Jag är lite förvirrad över alla motstridiga uppgifter angående träning under deff. Styrka vs. kondition, lågreps vs. högreps, etc.

Tung styrketräning ska ju prioriteras för minimal muskelförlust, men samtidigt ska man ju träna mycket kondition för att bränna fett, eller? Kondition och styrka ska ju normal inte köras samma dagar så hur får man pusslet att gå ihop? Byta ut styrkepass mot mer kondition?

Nej du måste inte alls träna konditionsträning. Inte överhuvudtaget. Det går lika bra att äta mindre så länge kaloriunderskottet blir detsamma.

RJS wrote:
    Kan ni ge exempel på hur jag skulle kunna lägga upp träningen under en hård deffvecka? Kan man rentav skippa styrketräningen helt under en så kort period och bara köra kondition, eller blir muskelförlusten för stor?

3-4 styrketräningspass med lågreps (4-8) och en låg/moderat mängd övningar & set. Du ska absolut INTE ta bort styrketräningen.

Nu är en vecka inte någon lång tid så det hade nog inte blivit någon nämnvärd förlust men det är bara dumt att skippa styrketräningen.

Med andra ord kan jag teoretiskt sett fortsätta träna precis som vanligt och bara se till att hamna ca. 500 kcal minus på maten? (vilket inte alls borde vara svårt eftersom jag snarare har problem att äta tillräckligt mycket)

Om du ska äta just 500 kcal mindre gör du som du vill. Det finns inget speciellt med den siffran. Är du väldigt fet kan du deffa hårdare, är du väldigt smal redan nu kanske du ska ta det lugnare.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.