Home › Forums › Deff och fettminskning › Energibehov
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 december, 2009 at 12:44 #70609Anonym anvandareMember22 december, 2009 at 12:44 #544857Anonym anvandareMember
Jag har räknat ut att mitt energibehov bör ligga omkring 3000 kcal.
Jag är man, 17 år, 187 cm lång och väger 83kg. Jag tycker det är
extremt svårt att veta hur mycket 3000 kcal är.
Skulle väldigt gärna uppskatta om någon kunde beskriva
en vanlig dag. Alltså med hur många mål mat man ska käka per dag
och exempel på vad man kan käka för att komma upp i 3000 kcal.Hoppas ni förstår vad jag menar :up:
22 december, 2009 at 13:05 #544858Anonym anvandareMemberLäs på förpackningarna och väg maten några gånger så du får en uppfattning om hur mycket energi olika maträtter innehåller. Helt omöjligt för oss att beskriva 3000 kcal i ord och så att du ska förstå hur mycket det är och sedan använda det rakt av i praktiken.
22 december, 2009 at 13:26 #544859Anonym anvandareMemberDå kanske du kan förklara hur man ska fördela allting över dagen typ frukost x kcal ?
eller det är bara och dra i sig det, behöver kanske itne lägga upp hur mycket man ska käka till frukost osv ?22 december, 2009 at 13:28 #544860Anonym anvandareMemberOxifree wrote:Då kanske du kan förklara hur man ska fördela allting över dagen typ frukost x kcal ?
eller det är bara och dra i sig det, behöver kanske itne lägga upp hur mycket man ska käka till frukost osv ?Måltiden efter träning är med fördel din största måltid och den mest proteinrika.
Annars gör du som du vill. Sunt förnuft helt enkelt.
22 december, 2009 at 14:00 #544861Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Måltiden efter träning är med fördel din största måltid och den mest proteinrika.Annars gör du som du vill. Sunt förnuft helt enkelt.
Precis sånt svar jag ville ha, formulera mig antagligen lite fel i mitt inlägg
bara. Ska man äta mycket protein till frukosten med? äter liksom
bara musli med filmjölk till frukost, inga större proteinkällor direkt:p22 december, 2009 at 14:06 #544862Anonym anvandareMemberOxifree wrote:Precis sånt svar jag ville ha, formulera mig antagligen lite fel i mitt inlägg
bara. Ska man äta mycket protein till frukosten med? äter liksom
bara musli med filmjölk till frukost, inga större proteinkällor direkt:pRäcker att du får i dig tillräckligt med energi över hela dygnet.
Enda tillfället du måste (för något värde på måste…) tänka på protein är kring träningen.
22 december, 2009 at 15:36 #544863Anonym anvandareMemberOxifree wrote:Ska man äta mycket protein till frukosten med? äter liksom
bara musli med filmjölk till frukost, inga större proteinkällor direkt:pEn allmänt proteinrik kost är inte fel.
Du nämner ju inga mängder nu så jag har ingen aning om fil och müsli i ditt fall. Dock är det definitivt ingen dålig måltid ur proteinsynpunkt per autotamik. Men är det en bebisportion med 1 dl müsli och 2 dl fil blir det ju snålt.
Ägg är alltid opti i alla lägen så att käka 3-4 ägg om dagen varav något till frukost är klokt tycker jag.
22 december, 2009 at 15:44 #544864Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:En allmänt proteinrik kost är inte fel.Du nämner ju inga mängder nu så jag har ingen aning om fil och müsli i ditt fall. Dock är det definitivt ingen dålig måltid ur proteinsynpunkt per autotamik. Men är det en bebisportion med 1 dl müsli och 2 dl fil blir det ju snålt.
Ägg är alltid opti i alla lägen så att käka 3-4 ägg om dagen varav något till frukost är klokt tycker jag.
äter ca 250 gram fil och lite mer än 100 gram musli, det är kanske i minsta
laget då ? får lägga till ett par mackor med 2 ägg på morgonen då22 december, 2009 at 15:44 #544865Anonym anvandareMemberHär har du ett bra verktyg för att uppskatta mängden kcal och näringsinnehåll i maten.
[http://www.kostdata.se/lunchtest.htm http://www.kostdata.se/lunchtest.htm%5D
God Jul!
22 december, 2009 at 15:46 #544866Anonym anvandareMemberOxifree wrote:äter ca 250 gram fil och lite mer än 100 gram musli, det är kanske i minsta
laget då ? får lägga till ett par mackor med 2 ägg på morgonen dåJag har lagt av att räkna kcal. Jag äter så mycket jag orkar stoppa i mig varje måltid men ser till att allt är ”redig mat”, alltså inget snask och läsk som har högt kcal-innehåll men lågt näringsvärde. Mycket kött och ägg blir det. Träna hårt och ät mycket!
När det är dags att gå ner i vikt (deffa) är jag mer petig med räknandet. Men det lär dröjja innan jag ger mig in i det träsket igen.
22 december, 2009 at 16:38 #544867Anonym anvandareMemberClark wrote:Jag har lagt av att räkna kcal. Jag äter så mycket jag orkar stoppa i mig varje måltid men ser till att allt är ”redig mat”, alltså inget snask och läsk som har högt kcal-innehåll men lågt näringsvärde. Mycket kött och ägg blir det. Träna hårt och ät mycket!När det är dags att gå ner i vikt (deffa) är jag mer petig med räknandet. Men det lär dröjja innan jag ger mig in i det träsket igen.
Jag äter samma som du ungefär, mycket riktigt mat men på helgerna
kan det bli lite annat ibland. :pHar som mål nu att gå ner några kilo och det går bra men det enda
problemet jag har är hur mycket man ska äta till frukost och vad man ska
äta som mellanmål ?.Prgrammet som du gav länk till verkar väldigt bra. :up:
22 december, 2009 at 18:39 #544868Anonym anvandareMemberOxifree wrote:det enda
problemet jag har är hur mycket man ska äta till frukost och vad man ska
äta som mellanmål ?Det du mår bäst av.
Vill du inte äta frukost så skippa det, samma sak med mellanmål. Vill du äta en stor frukost så gör det.
Om jag skulle deffa skulle jag aldrig i livet tortera mig själv med mellanmål. Ett effektivt sätt att kontinuerligt stimulera aptiten men aldrig få äta mig mätt.
22 december, 2009 at 19:19 #544869Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det du mår bäst av.Vill du inte äta frukost så skippa det, samma sak med mellanmål. Vill du äta en stor frukost så gör det.
Om jag skulle deffa skulle jag aldrig i livet tortera mig själv med mellanmål. Ett effektivt sätt att kontinuerligt stimulera aptiten men aldrig få äta mig mätt.
Där har du en poäng, gör nog som du säger och kör på 3 ordentliga mål
mat om dagen. Tack för alla svaren :up:22 december, 2009 at 20:00 #544870Anonym anvandareMemberHär är en käck liten Sticky men massvis utav sidor (mer eller mindre tillförlitliga/bra) som hjälper dig på vägen.
[http://forum.body.se/showthread.php?t=20927]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.