Home › Forums › Deff och fettminskning › Enkelt program för energiberäkning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 juli, 2008 at 09:15 #657558Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:Jag fick en väldigt låg siffra, ca 1800 Kcal. Ska jag skriva ner min vikt i pounds i stället för kilo?
Multiplicerat med vilken aktivitetsnivå?
27 juli, 2008 at 09:17 #657559Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Multiplicerat med vilken aktivitetsnivå?1, och när jag prövade med 1,2 blev det ca 2100 Kcal.
27 juli, 2008 at 09:33 #657560Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:1, och när jag prövade med 1,2 blev det ca 2100 Kcal.Då är det förstås inga låga siffror, vid aktivitetsnivå 1 kliver du ju inte upp ur sängen ju.
Även 1.2 är sjukt lågt, så lågt ligger ytterst få skulle jag säga. Det är en dag som enbart består av att sitta framför datorn och därutöver kanske byta kläder, fixa käk, äta och duscha typ.
27 juli, 2008 at 18:09 #657561Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Då är det förstås inga låga siffror, vid aktivitetsnivå 1 kliver du ju inte upp ur sängen ju.Även 1.2 är sjukt lågt, så lågt ligger ytterst få skulle jag säga. Det är en dag som enbart består av att sitta framför datorn och därutöver kanske byta kläder, fixa käk, äta och duscha typ.
Som jag!
27 juli, 2008 at 19:10 #657562Anonym anvandareMemberMATTI wrote:Som jag!Hehe, jag med. Är rädd att formeln kroppsvikt*30 skulle leda till ett kaloriöverskott för min del, när sommarjobbet är över sen 😮
27 juli, 2008 at 19:22 #657563Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:Hehe, jag med. Är rädd att formeln kroppsvikt*30 skulle leda till ett kaloriöverskott för min del, när sommarjobbet är över sen 😮Du bör veta att den livsstilen i såna fall är väldigt ohälsosam. Det är som sagt en MYCKET låg aktivitetsnivå. Helt klart under gränsen för vad som kan anses någorlunda hälsosamt.
Tränar du inte överhuvudtaget?
27 juli, 2008 at 19:24 #657564Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Du bör veta att den livsstilen i såna fall är väldigt ohälsosam. Det är som sagt en MYCKET låg aktivitetsnivå. Helt klart under gränsen för vad som kan anses någorlunda hälsosamt.Tränar du inte överhuvudtaget?
Jodå. Men bara tre dagar i veckan, kanske.
28 juli, 2008 at 22:40 #657565Anonym anvandareMemberCheers. :emo-thumb
Mifflin samt aktivitetsfaktor 1.3 och 1.4 beroende på om jag tränar eller ej verkar stämma riktigt bra in på mig. Simpelt men smart program, med vecko statistik och allt. Tummen upp :up:
28 juli, 2008 at 23:24 #657566Anonym anvandareMemberRadikaal wrote:Cheers. :emo-thumbMifflin samt aktivitetsfaktor 1.3 och 1.4 beroende på om jag tränar eller ej verkar stämma riktigt bra in på mig. Simpelt men smart program, med vecko statistik och allt. Tummen upp :up:
hur vet du att det ”stämmer bra” in på dig?
Mvh Peter
29 juli, 2008 at 00:32 #657567Anonym anvandareMemberbox4m wrote:hur vet du att det ”stämmer bra” in på dig?Mvh Peter
Visst stämmer det kanske inte exakt men har under min 8månader långa deff gått ner 22kg genom att dieta i veckoperioder. De perioderna har jag haft bra koll på kalorierna och har alltid siktat på att lägga mig på 1500-1800kcal beroende på om jag tränar eller ej. Och de veckorna följer alltid samma mönster; -0,8-1,2kg viktförlust per vecka (ej inräknat första veckan på en ny cykel då man tappar 2-3kg vätska). Och eftersom den där formeln visar 2450-2639kcal i dagsförbrukning så verkar det ”stämma bra” på mig. Dock verkar ju alla stämma hyffsat bra, skiljer ju bara ett par hundra kcal mellan metoderna. Väldigt händigt program ändå som sagt, för de som provat och känner att det stämmer relativt bra :up:
29 juli, 2008 at 01:54 #657568Anonym anvandareMemberRadikaal wrote:Visst stämmer det kanske inte exakt men har under min 8månader långa deff gått ner 22kg genom att dieta i veckoperioder. De perioderna har jag haft bra koll på kalorierna och har alltid siktat på att lägga mig på 1500-1800kcal beroende på om jag tränar eller ej. Och de veckorna följer alltid samma mönster; -0,8-1,2kg viktförlust per vecka (ej inräknat första veckan på en ny cykel då man tappar 2-3kg vätska). Och eftersom den där formeln visar 2450-2639kcal i dagsförbrukning så verkar det ”stämma bra” på mig. Dock verkar ju alla stämma hyffsat bra, skiljer ju bara ett par hundra kcal mellan metoderna. Väldigt händigt program ändå som sagt, för de som provat och känner att det stämmer relativt bra :up:Håller med att det var ett nice program Jag frågade angående hur du visste att det stämde för jag har själv svårt att veta vilken som är mest ”korrekt”
29 juli, 2008 at 05:31 #657569Anonym anvandareMemberbox4m wrote:Håller med att det var ett nice program Jag frågade angående hur du visste att det stämde för jag har själv svårt att veta vilken som är mest ”korrekt”Om man under lång tid utgår från en viss siffra, lever ett hyfsat regelbundet liv och har en relativt bra koll på sitt energiintag lär erfarenheten så småningom bli stor nog att man kan våga lita på siffrorna.
Låt säga att man tränar och lever ungefär likadant 5-6 dagar i veckan. varje dag uppskattar man ens energiintag till någonstans i krokarna kring 2500-2700 kcal. Man pendlar inte nämnvärt i vikt utan är viktstabil, då kan man ju så småningon faktiskt påstå att man har en ganska bra koll på sin förbrukning. Och om ens förbrukning då överensstämmer med ens uppskattade aktivitetsnivå i en viss ekvation: Vóila!:up:
29 juli, 2008 at 09:47 #657570Anonym anvandareMemberFördelen med dessa program, vare sig det handlar om länken jag postade eller det simpla BWX30, är att folk får någonstans att börja. En utgångspunkt.
Det verkar som att de flesta är kapabla att justera intaget uppåt eller nedåt beroende på hur viktkurvan ser ut.
Men det verkar som att det är vanligt att man nojar för huruvida uträkningarna är ”exakta” eller inte, vilket man – precis som Eddie säger – bara kan ta reda på genom att prova sig fram. Oftast är de ju inte exakta, men den som är metodisk och analytisk kan relativt fort lära sig hur den dagliga energiförbrukningen ser ut.
I vilket fall som helst så kan vi som hatar matte slippa sitta med dessa jävla uträkningar. Jag fick ta hjälp första gången jag skulle räkna ut vad Harris-Benedict hade att säga om min dagliga kaloriförbrukning.
Ett jävla strul, bara för att upptäcka att BWX30 låg förbannat nära den där satans formeln. Att räkna med paranteser och annat jävla tjafs är rena rymdforskningen för humanistiskt lagda människor som undertecknad.
Jag är en intellektuell dalmatin, skulle man kunna säga: Jag är bara fläckvis begåvad.
29 juli, 2008 at 10:19 #657571Anonym anvandareMemberhahaha, jaaa det är inge vidare att sitta och räkna på kanske
onekligen ett bra program oavsett formel!
29 juli, 2008 at 17:25 #657572Anonym anvandareMemberTack för den Jon!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.