Home › Forums › Deff och fettminskning › fet av protein?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 maj, 2008 at 21:25 #705450Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Min kompis tränar inte, fast äter som ett djur, dricker läsk som en törstig kamel utan vatten på 3veckor i öknen. Tjock är han inte, men dåligt mår han, högt blodtryck osv.
Ännu en briljant fältstudie från Dabifo!
Det verkar som om du försöker driva den något kontroversiella tesen att man mår skit av inaktivitet och dålig kosthållning? Jag blir helt yr och exalterad av de här nya rönen, så låt mig skriva ner det i mitt anteckningsblock innan jag imploderar av nyfikenhet. Har du måhända något nyhetsbrev jag kan prenumerera på?
23 maj, 2008 at 21:50 #705451Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:… och så gör Grandmaster en comeback.Hahahaha 😀 Nu känner vi igen honom! :happy:
23 maj, 2008 at 22:39 #705452Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:För fan! Kloner, inte ’cloner’.Vad gäller exemplet ovan skulle högproteinkosten leda till en mindre viktuppgång pga proteinets egentliga bidrag till energiomsättningen (som är lägre än 4 kcal). Ett högt proteinintag motverkar även spontan överätning via aptitreglering, medierat av ett antal hormoner som styr mättnad, vilket är intressant ur praktisk synvinkel som en långsiktig koststrategi för gemene man.
Men om man även skulle räkna in energiomsättningen, så att ”protein-killen” skulle äta just det antalet kalorier som bör gå åt för energiomsättningen, uteöver det fastställda överskottet. Vi skiter även i hungerkännslorna som ”fett-killen” kommer ha. De lever ett exakt identiskt liv. (Jag upprepar en gång till att det inte är meningen att det här exemplet ska ha någon verkligehetsanknytning.)
Fortfarande mindre viktökning för ”protein-killen”?Givetvis ska det vara ”Kloner” :p
23 maj, 2008 at 22:52 #705453Anonym anvandareMemberJag skulle tro att proteinkillen möjligtvis kommer öka mer pga partitioneringen så att mer av ökningen kommer vara LBM med ett lägre energiinnehåll.
Frågan är också vad som menas med underhåll+200kcal, om denna siffra skall justeras allt eftersom kroppsammansättningen och vikten ändras eller om det är ett fixerat intag?23 maj, 2008 at 23:33 #705454Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Jag skulle tro att proteinkillen möjligtvis kommer öka mer pga partitioneringen så att mer av ökningen kommer vara LBM med ett lägre energiinnehåll.Även om han inte tränar och ”fett-killen” ändå får i sig ”tillräckligt” med protein?
Ola Wallengren wrote:Frågan är också vad som menas med underhåll+200kcal, om denna siffra skall justeras allt eftersom kroppsammansättningen och vikten ändras eller om det är ett fixerat intag?Låt oss säga att vi kalkulerar om underhållsvärdet varje vecka så att det alltid är ”+200kcal” (resp. snäppet mer för ”protein-killen” som ska täcka proteinets energiomsättning).
24 maj, 2008 at 07:31 #705455Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Jag skulle tro att proteinkillen möjligtvis kommer öka mer pga partitioneringen så att mer av ökningen kommer vara LBM med ett lägre energiinnehåll.
Frågan är också vad som menas med underhåll+200kcal, om denna siffra skall justeras allt eftersom kroppsammansättningen och vikten ändras eller om det är ett fixerat intag?Angående mitt första inlägg i Tyskns fråga, tror du skillnaden skulle bli märkbar? Min gissning var ju just den som du och Grandmaster sedan styrkte (vågade inte uttala mig med sama säkerhet dock:o) men tror du vi pratar om skillnader som skulle kunna synas om klonerna stod nakna bredvis varandra eller skulle det krävas ingående mätningar för att skillnaderna skulle
24 maj, 2008 at 13:35 #705456Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Jag skulle tro att proteinkillen möjligtvis kommer öka mer pga partitioneringen så att mer av ökningen kommer vara LBM med ett lägre energiinnehåll.För att påpeka varför jag satte upp det här exemplet så var det ju för att Eddie och Grub fick det att låta som att det är en skillnad om man får sitt överskott av protein eller av fett t.ex. .
Skulle verkligen ”protein-killen” få mer LBM fastän ”fett-killen” får i sig de nödvändiga mängder av protein på ca. 1,5g/kg (eller hur mycket man nu brukar säga)?24 maj, 2008 at 15:55 #705457Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Angående mitt första inlägg i Tyskns fråga, tror du skillnaden skulle bli märkbar? Min gissning var ju just den som du och Grandmaster sedan styrkte (vågade inte uttala mig med sama säkerhet dock:o) men tror du vi pratar om skillnader som skulle kunna synas om klonerna stod nakna bredvis varandra eller skulle det krävas ingående mätningar för att skillnaderna skulleTiden kommer ju bli avgörande i detta fallet, så om det blir en skillnad så blir den ju större med tiden.
24 maj, 2008 at 16:10 #705458Anonym anvandareMemberTyskn wrote:För att påpeka varför jag satte upp det här exemplet så var det ju för att Eddie och Grub fick det att låta som att det är en skillnad om man får sitt överskott av protein eller av fett t.ex. .
Skulle verkligen ”protein-killen” få mer LBM fastän ”fett-killen” får i sig de nödvändiga mängder av protein på ca. 1,5g/kg (eller hur mycket man nu brukar säga)?Alltså, det är ju just hur själva kostena kommer se ut och innehålla totalt sett som blir avgörande för om skillander uppenbarar sig. Vad som är nödvändiga mängder protein är ju väldigt svårt att definiera. Du ger en siffra på 1,5g/kg och det skulle man kunna definiera som både lågt, eller mycket högt beroende på vad man har för referens men för icke tränande så skulle det räknas som högt. Skillnaderna mellan de två kosterna kommer bli större ju lägre proteinmängd man anser vara tillräckligt.
Det som förmodligen kommer avgöra en stor del av skillnaden kommer inte handla om protein utan fettkvalite, kolhydratkälla och andra nutrienter, eftersom det är mycket stor skillnad på kosterna. Lipid och kolhydratomsättningen kommer påverkas så pass mycket att det blir faktorer att räkna med.Hade man sagt att de åt exakt samma livsmedel men med den skillnaden att proportioner skillde sig så att den ena blev högre på fett och den andra på protein så kommer det definitivt bli svårare att mäta skillnader. En stor fördel är ju att de är kloner, så om det finns skillnader så kan man räkna med att den påverkande faktorn är endast kosten och då behöver skillnadena inte vara så stora utan handlar mer om mätnoggranhet.
24 maj, 2008 at 16:30 #705459Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:… och så gör Grandmaster en comeback.
Insulinus wrote:Hahahaha 😀 Nu känner vi igen honom! :happy:Trevlig kille som vet lite mer än alla andra, grattis!
Eller ska vi säga så här, väldigt dåligt beteende!Är själv gärna lite stöddig på forumet, men inte så seriöst.
24 maj, 2008 at 16:33 #705460Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Hade man sagt att de åt exakt samma livsmedel men med den skillnaden att proportioner skillde sig så att den ena blev högre på fett och den andra på protein så kommer det definitivt bli svårare att mäta skillnader. En stor fördel är ju att de är kloner, så om det finns skillnader så kan man räkna med att den påverkande faktorn är endast kosten och då behöver skillnadena inte vara så stora utan handlar mer om mätnoggranhet.Om vi förenklar det och säger att de äter just samma matvaror men med olika proportioner, då ser det altså ut som att skillnaderna blir försumbara?
Kan man då dra slutsatsen att det vad Eddie och Grub skrev, om att det ytterst sällan omvandlas protein till fett, är ganska irrelevant då samma sak gäller för alla andra makronutrienter (förutom kanske transfetter och liknande)? Speciellt om man i övrigt äter en balanserad kost?
Tack för att ni alla tar er tiden för detta till synes meningslösa exempel. :up:
24 maj, 2008 at 18:31 #705461Anonym anvandareMemberJonas Lundberg wrote:.Trevlig kille som vet lite mer än alla andra, grattis!
Eller ska vi säga så här, väldigt dåligt beteende!Är själv gärna lite stöddig på forumet, men inte så seriöst.
Smickra inte dig själv. Du är varken stöddig eller har något att vara stöddig över.
25 maj, 2008 at 16:55 #705462Anonym anvandareMemberTyskn wrote:För att påpeka varför jag satte upp det här exemplet så var det ju för att Eddie och Grub fick det att låta som att det är en skillnad om man får sitt överskott av protein eller av fett t.ex. .Hur vet du vad som utgör överskottskalorierna? Svar: det gör du inte. Det skulle bara fungera om det fanns en viss tidpunkt då kroppen nollställdes och ett eventuellt överskott vid den tidpunkten lagrades in hux flux. Nu är både inlagring och förbränning ständigt pågående processer, och att säga vilka kalorier som utgör ett överskott är inte genomförbart, men kalorier från fett lagras t ex mycket lättare in som kroppsfett än kalorier från protein, oavsett tidpunkt och status.
1 december, 2008 at 22:40 #705463Anonym anvandareMemberKanske lite offtopic.. men vad skulle resultatet bli om man ersatte alla mål med proteinshakes istället? Vad får man i sig och vad saknas då i kosten? Bara en tanke som kom upp när jag läste detta och nu blev jag ju nyfiken.
2 december, 2008 at 05:57 #705464Anonym anvandareMemberDippis wrote:Kanske lite offtopic.. men vad skulle resultatet bli om man ersatte alla mål med proteinshakes istället? Vad får man i sig och vad saknas då i kosten? Bara en tanke som kom upp när jag läste detta och nu blev jag ju nyfiken.Brist på essentiella fettsyror och alla fettlösliga vitaminer. C-vitamin skulle du tveklöst få brist på. Utgår vi från att det är mjölkprotein finns ju en del mikronutrienter från mjölken där så allt skulle du inte gå miste om men sannolikt tillräckligt för att dö efter en tid.
Men ett tillskott av EFA och ett multivitaminpreparat till ett fullvärdigt protein lär du kunna överleva med i teorin.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.