fett källor??

Home Forums Deff och fettminskning fett källor??

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Mr tony wrote:
    tydlien så ska man ju käka fetter,

vad för slags fetter är det? vilka källor?

Alla, allt fett och alla källor bortsett från delvis hydrogenerat (d.v.s. härdat) fett. Industriellt härdat fett är det enda fett som kan klassas som ”dåligt”, produkterna som i regel är rika på detta är ändå produkter som inte bör utgöra mer än en väldigt begränsad del av en nyttig kost i vilket fall så det är egentligen inte mycket att fundera över.

Transfettmängden i ens kost är helt enkelt inget att oroa sig över sålänge man äter en hälsosam kost överhuvudtaget, för då ingår den typen av mat i försumbara mängder hursomhelst.:)

Annars är fettkällor såsom fet fisk, olivolja, ägg, rapsolja, smör, linfröolja, köttfärs, grädde, nötter och frön o.s.v. fettkällor som alla kan ingå i en kost där balansen är det viktiga. Att stirra sig blind på enstaka fettsyror eller enstaka grupper av fett är bara dumt och innebär troligtvis en större risk för snedfördelning av fettsyror.

Att låta enkelomättade fettsyror utgöra den största andelen av ditt fettintag anses vara fördelaktigt, enkelomättat fett finns det gott om i t.ex. olivolja, rapsolja, ägg och Bregott. Dom essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6 måste du få i dig via kosten varje dag, i balanserade proportioner. Omega-3 hittar du i fet fisk (Guds gåva till människan i matväg;)), linfröolja och hyfsad mängd även i rapsolja. Omega-6 får du i dig utan att fundera över källor. Problemet i dagens samhälle är knappast at vi får i oss för lite omega-6 utan för mycket, i synnerhet i förhållande till omega-3.

Men ät allt helt enkelt!:emo-thumb Tänk på att låta basen utgöras av mer ”klassiskt nyttiga” fettkällor såsom t.ex. fet fisk och olivolja så behöver du inte oroa dig ett dugg.

Mr tony wrote:
    för att vad jag har uppfattat så måste man käka mycket fett för att man lättare också ska kunna göra sig av med sitt egna kroppsfett, men vill ju inte ha allt för mycket kolhydrater.

Då har du missuppfattat, kroppsfettet förloras beroende på ditt underskott. Fett är essentiellt och livsviktigt men inte ett krav för att förbränna fettet från befintliga depåer i kroppen.
    Det skulle ju i praktiken innebära att man inte kan svälta ihjäl utan att äta fett. När jag ser personer på TV som svälter är inte direkt min tanke ”dom där äter fett så det räcker”.

Att fett används i högre grad vid en fettrik kost är sant, men ju mer fett i kosten desto mer fettinlagring likväl så det blir egentligen +-0 mer eller mindre. Jag tycker personligen en deff ska innebära ungefär samma tallriksfördelning som när man inte deffar, ligga lite högre på proteinet kanske, men i övrigt samma tallriksfördelning men mindre kcal helt enkelt.

Kung Bruno: Varför ska man ”vara rädd” för kolhydrater vid metabolt syndrom? Att tänka på vad man stoppar i sig och hur man lever är givetvis av högsta betydelse men varför vara rädd för kolhydrater? Kan definitivt vara lämpligt att sänka samt att tänka på från vilka källor kolhydraterna kommer, men att påstå att det skulle vara ”farligt” i sig förstår jag inte vad du får det ifrån?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.