Home › Forums › Deff och fettminskning › Fett på kvällen.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 april, 2008 at 17:45 #779037Anonym anvandareMember
Suttit och sökt lite, men inte hittat något riktigt svar på om det är bra eller dåligt att få i sig fett (från nötter osv) på kvällen innan man går och lägger sig?
Kanske inte gör så stor skillnad?Förstås handlar det om kcal in, kcal ut, men ändå.
1 april, 2008 at 17:45 #82577Anonym anvandareMember1 april, 2008 at 17:57 #779038Anonym anvandareMemberEtt högfettmål på kvällen har negativ inverkan på nästa dags glukosmetabolism, medan ett högkolhydratmål påverkar triacylglycerolmetabolismen.
[http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/3/505]
1 april, 2008 at 18:12 #779039Anonym anvandareMemberVad har protein för effekt på det då?
1 april, 2008 at 18:24 #779040Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Ett högfettmål på kvällen har negativ inverkan på nästa dags glukosmetabolism, medan ett högkolhydratmål påverkar triacylglycerolmetabolismen.[http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/3/505]
Tack King Grub, skulle inte kunna säga det lite mer lättförståligt?
Är det bra eller dåligt med fett på kvällen? – leder till ?
Är det bra eller dåligt med kolhydrater på kvällen? – leder till ?
Är det bra eller dåligt med protein på kvällen? – leder till ?1 april, 2008 at 21:15 #779041Anonym anvandareMemberTommy Karlsson wrote:Tack King Grub, skulle inte kunna säga det lite mer lättförståligt?Är det bra eller dåligt med fett på kvällen? – leder till ?
Är det bra eller dåligt med kolhydrater på kvällen? – leder till ?
Är det bra eller dåligt med protein på kvällen? – leder till ?Man kan inte uttrycka sig i termer av bra eller dåligt. Man kan göra både och, och det kan ändå vara både bra och dåligt beroende på situationen.
Vad man kan säga är att om du har tränat på sen eftermiddag/kväll så är det en fördel att få i sig tillräckligt med både protein och kolhydrater.
Det är nog mindre bra att utesluta någon makronutrient på kvällen men i sammanhanget är nog fett minst viktigt, man får ju liksom inte brist på fett undernatten.1 april, 2008 at 21:32 #779042Anonym anvandareMemberOkej..
tränar vanligtvis 16-17
vassle/kasein protein efter.
Mat, 17.30-18.00 med kolhydrater/protein/fett.
19.00 Mellanmål med kolhydrater / protein och lite fett.
21.00 Kvällsmat med kolhydrater/protein/fett. – Men har bytt till endast protein.1 april, 2008 at 21:41 #779043Anonym anvandareMemberRätta mig om jag är helt ute och cyklar. Jag har förstått det som att en kolhydratsmåltid på kvällen stoppar omsättningen av kroppsfett och en fetthaltig måltid gör att man inte omsätter så mycket kolhydrater. Kan man då dra slutsatsen att man under deff fördelaktligen äter (lite) fett på kvällen (och utesluter kolhydrater) och därmed dels sparar kolhydratsreserverna inför morgondagens träningspass och samtidigt ökar fettförbränningen?
(Då är det underförstått att man har lyckats fylla på sina glykogendepåer innan på dagen.)2 april, 2008 at 07:51 #779044Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Rätta mig om jag är helt ute och cyklar. Jag har förstått det som att en kolhydratsmåltid på kvällen stoppar omsättningen av kroppsfett och en fetthaltig måltid gör att man inte omsätter så mycket kolhydrater. Kan man då dra slutsatsen att man under deff fördelaktligen äter (lite) fett på kvällen (och utesluter kolhydrater) och därmed dels sparar kolhydratsreserverna inför morgondagens träningspass och samtidigt ökar fettförbränningen?
(Då är det underförstått att man har lyckats fylla på sina glykogendepåer innan på dagen.)Man sparar inte på kolhydratdepåerna genom att äta mindre kolhydrater (nu menar jag främst leveglykogenet, eftersom muskelglykogenet inte kan lämna muskeln annat än som laktat).
Att man skulle tappa mer kroppsvikt genom att äta mindre av allt stämmer ju naturligtvis men om man skall ta det resonemanget till sin spets så är det ju bättre att inte äta alls, eller endast en liten mängd protein.2 april, 2008 at 11:56 #779045Anonym anvandareMemberMen det jag mest undrade var om man faktiskt tjänar på att exmpelvis ta en tesked jordnötssmör (där det inte är tillsatt en massa socker) på kvällen. Att man då skulle dra igång kroppen till att använda mer fett som energi pga att man bl.a. sänker glukosomsättningen.
2 april, 2008 at 12:29 #779046Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Att man då skulle dra igång kroppen till att använda mer fett som energi pga att man bl.a. sänker glukosomsättningen.Jordnötssmöret är väldigt fett. Har kroppen mestadels tillgång till dietärt fett är det vad som mestadels kommer utnyttjas.
Och tvärtom i fallet kolhydrater. Så ja, mer fett kommer förbrännas, men du äter ju likväl fett som lagras in. Och det gör ju inte kolhydraterna utöver i mer extrema fall.
2 april, 2008 at 12:39 #779047Anonym anvandareMemberOk, men låt oss säga mängen fett man intar som sista måltid är ganska liten ändå. Efter att det dietära fettet har förbränts, kommer då glukosomsättningen fortfarande vara sänkt så att kroppen föredrar fett som energi?
2 april, 2008 at 14:23 #779048Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Efter att det dietära fettet har förbränts, kommer då glukosomsättningen fortfarande vara sänkt så att kroppen föredrar fett som energi?Du ligger ju antagligen och sover och ju lägre ansträngninngsnivå desto större andel energi kommer ju bestå av fett som substrat. Och har du inte käkat kolhydrater på ett bra tag finns ju heller inte så mycket att ta av mer än den konstanta påfyllnaden som successivt kommer från levern och som hjärnan behöver.
Det här med sänkt glukosomsättning fattar jag inte riktigt vad du syftar på, att olika substrat används i olika förhållanden vid olika situationer är ju helt normalt.
Jag får känslan av att du drar mycket små detaljer till sitt yttersta. Något du läst om på AST’s hemsida kanske?:p:D
2 april, 2008 at 16:42 #779049Anonym anvandareMemberKort och gött, det bästa är att bara käka protein innan sänggående i fettförbränningssynpunkt?
2 april, 2008 at 16:46 #779050Anonym anvandareMemberTommy Karlsson wrote:Kort och gött, det bästa är att bara käka protein innan sänggående i fettförbränningssynpunkt?Det spelar ingen roll när du äter fettet. FDet kommer oundvikligen att användas som energi förr eller senare, förutsatt att du inte överäter.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.