Fettförbränning i kyla/värme

Home Forums Deff och fettminskning Fettförbränning i kyla/värme

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hur är det egentligen med förbränning i kyla gentemot i värme?

Jag tycker att det går lättare att springa under vintern än under sommaren.

Rent logiskt borde det väl vara så att kroppen behöver jobba mindre för att kyla ner sig eftersom luften redan gör det jobbet när det är kallt. Men å andra sidan, vilket också är logiskt, tänker jag, borde den jobba mer för att hålla upp värmen i kyla.

Är det så att man i stillastående bränner mer i kyla (om man inte är påpälsad till tusen dvs), än i värme. Och att man under någon form av konditionsutövning bränner mer i värme än i kyla med samma förutsättningar?

:what:

Energiförbrukningen ökar vid kyla:

Quote:
    Summary Although it is well established in animals that acute cold exposure markedly increases the oxidation of energy substrates, the absolute quality and quantity of substrate oxidation is poorly understood in humans. This study compared the rates of substrate utilization in seven healthy young men exposed to both the warm (control exposure at 29° C; semi-nude, 14 h fasted) and to the cold for 2 h (10° C, 1 m·s−1 wind velocity). Substrate utilization was calculated using indirect calorimetry and the nonprotein respiratory exchange ratio, which was derived from the urinary urea nitrogen output. Cold exposure induced a 3.1±0.2° C drop in mean body temperature and a body heat debt of 825.9±63.3 kJ (p
    Eddie Vedder wrote:
    Energiförbrukningen ökar vid kyla:

Rates of energy substrates utilization during human cold exposure. Eur J Appl Physiol (1989) 58:873-878

Man såg alltså främst en ökad kolhydratoxidation i studien. Men hur mycket det beror på en kost där kolhydrater utgör störst mängd E% är svårt att säga. Jag har inte läst fullängdaren och således inte sett om matintaget nämns.

Tack såmycket!:up:

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.