Home › Forums › Deff och fettminskning › Fettminskning och muskeltillväxt samtidigt!?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 juli, 2009 at 13:10 #62848Anonym anvandareMember7 juli, 2009 at 13:10 #413853Anonym anvandareMember
Hej,
Jag vet att det är svårt (rubriken) men jag tänkte göra ett försök.
Jag har precis börjat gymma igen hårt med en massa kompisar som kört på länge. Har tränat en del innan (2-3 år sedan) men gått upp lite sedan dess. Jag är 192cm lång och väger ca 92-93 kg.
Jag vill göra på hårt på gymmet och bygga muskler vad jag kan men samtidigt tappa ett par kilo fett på mage samt bröst.
Jag tänkte byta ut alla måltider utom lunchen mot Diet-Pro samt köra omega-3 och CLA.
Jag tänkte köra extra protein under/efter träning. Men bör jag köra någon gainer också för snabba kolydrater i samband med träning, eller bör jag hålla mig till enbart protein då jag vill tappa ett par kilo samtidigt?
Givetvis kommer jag tappa då jag börjat träna igen, men vill köra en liten push nu i början för att komma igång rejält. Är det dumt att börja ”snåla” med maten och köra dryck istället? Kommer jag palla köra hårt på gymmet ändå?
Tips emottages gärna!
//Heke
7 juli, 2009 at 13:16 #413854Anonym anvandareMemberJag tycker du gör helt fel i att byta ut mat mot Dietpro och jag kan dessutom inte förstå att du UTÖVER det dåliga valet dessutom vill slösa kaloriutrymme på att dricka malto.
Muskeltillväxt sker 24/7 hela ditt liv och fettförbränning likaså, det är alltså omöjligt att det INTE sker samtidigt såvida du inte dör. Vad som däremot är närmast omöjligt i praktiken är att få märkbara resultat i form av både ökad muskelmassa och reducerad fettmassa. Jag tror inte du är på rätt väg med det där upplägget, inte alls.
7 juli, 2009 at 15:07 #413855Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag tycker du gör helt fel i att byta ut mat mot Dietpro och jag kan dessutom inte förstå att du UTÖVER det dåliga valet dessutom vill slösa kaloriutrymme på att dricka malto.Muskeltillväxt sker 24/7 hela ditt liv och fettförbränning likaså, det är alltså omöjligt att det INTE sker samtidigt såvida du inte dör. Vad som däremot är närmast omöjligt i praktiken är att få märkbara resultat i form av både ökad muskelmassa och reducerad fettmassa. Jag tror inte du är på rätt väg med det där upplägget, inte alls.
Varför är det så dåligt val med Diet-pro? Det jag har hört är att där är mycket fibrer i det, men utöver det, varför är det fel val för att byta ut en eller två måltider om dagen? Ska jag hellre köra någon annan produkt? (ska tilläggas att jag normalt sett äter 2-3 mål om dagen och lite frukt etc i mellan, så det är mao 1 vanlig lunch om dagen, och tänkte byta ut 1 eller 2 mål mot Diet-Pro).
Jag jobbar många timmar om dagen, och tränar 3-4 kvällar i veckan. Ska jag då ist äta normalt alla dessa dagar för att orka tung träning? Kanske byta ut det senaste kvällsmålet mot Diet-Pro enbart? Eller är det inget att ha alls menar du?
En sådan servering ger mig ju:
Energi (kcal) 160
Protein 31,5 g
Kolhydrater 5 g
Fett 1,5 g
Fibrer 7,5 gVilket jag inte tycker är mycket kalorier eller kolhydrater (för mig som vill tappa lite).
Vägled mig gärna om jag är helt ute och cyklar (kan inte mycket om näringslära eller kosttillskott för den delen heller). Men försöker börja lära mig iaf…
Jag har räknat ut följande:
Jag behöver ca 3200 kcal de dagar jag tränar, 2500 kcal vanliga dagar
Ca 240g protein de dagar jag tränar (200g vanliga dagar)
samt ca 95-100g fett per dag.Kan detta vara rätt då jag är 192cm, väger ca 94kg och är 30 år?
Kommer träna 3-4ggr/v hårt på gymmet, får hygglig vardaglig motion med hundpromenader ca 2timmar per dag i bra tempo.
Helt fel att ligga 5-600 kcal under ovan nämnda varje dag för att bli av med ett par kg nu i början? Eller då blir muskeltillväxten lidande?
Tack för svaren än så länge!
7 juli, 2009 at 16:42 #413856Anonym anvandareMemberDet är inget fel på dietpro felet är att du byter ut dina mål till proteindrinkar , och eftersom du vill ner i vikt kommer du nu börja äta mindre , om du nu ska byta ut dina måltider till proteindrinkar blir du ännu hungrigare.
Och jag tycker att 5-600 kcal underskott är perfekt och tränar du tungt som du säger och äter bra med protein så tror jag inte att muskeltillväxten blir lidande.
Eftersom jag försöker samma som dig att minska i fettvikt och samtidigt öka i styrka så kör jag Periodisk fasta min fjärde dag idag och det går helt perfekt så länge här finns det mer o läsa om det [http://avidityfitness.net/2008/01/12/interview-martin-berkhan/] .
Edit: Såg att du skrev att du skulle kunna ta dietpro som sista måltid och det låter bra.
7 juli, 2009 at 18:24 #413857Anonym anvandareMemberJag kommer ju äta lunch ändå. Och det är kvällsmaten som blir utbytt är det tänkt. Jag klarar mig bra på dessa (mättnadsmässigt) och att äta rätt förstår jag, men att det kunde vara ”enklare” att ta en drink ist för att ränka kalorier etc på kvällen. Ofta är jag inte hemma förrän jättesent och kan då inte laga mat. Då menar jag att det är bättre att ta en drink än att käka burgare/pizza.
Med en drink vet jag ju vad jag får i mig av kcal/kolhydrater/fett etc…
Hade ni valt enbart protein (typ whey 80) vid träning, eller gainer för snabba kolhydrater för återhämtning?
Tackar igen!
7 juli, 2009 at 19:27 #413858Anonym anvandareMemberFlessa wrote:du får inte i dig alla näringsämnen du behöver skulle jag gissa på,.Du gissar fel.
heke wrote:Hade ni valt enbart protein (typ whey 80) vid träning, eller gainer för snabba kolhydrater för återhämtning?Tackar igen!
Din viktnedgångstakt som 500-600 kcal underskott kommer innebära är en bra takt eftersom du borde ha en del fett på kroppen. Styrketräning och högt proteinintag skyddar mot muskelförlust.
Angående whey80 efter passet tycker jag att det räcker.
7 juli, 2009 at 19:57 #413859Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Ät istället vanlig mat och ligg på en relativ energibalans så kan du öka din muskelmassa samtidigt som du minskar på fettet.
Käka bra, riktigt, näringsrika måltider med potatis, kyckling & avokado + grönsaker etc.Vad är ”relativ energibalans”?
Näringsrika måltider behöver inte vara ”supernyttig” mat, som du verkar tro i tråd efter tråd.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.