Home › Forums › Deff och fettminskning › Fettminskning utan koständring?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 april, 2008 at 15:06 #761322Anonym anvandareMemberHenke_83 wrote:Som ni påpekar i tråden gäller det att ha ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt. Men inte enligt det jag håller på med , för att gå ner i fettvikt räcker det med högintensiv konditionsträning 3/ggr i veckan .
Det är det här jag inte förstår. Utveckla gärna.
Länk till bloggen skulle uppskattas.
6 april, 2008 at 18:05 #761323Anonym anvandareMemberOch för de allra flesta är energisubstrat vid högintensiv intervallträning är till största delen kolhydrater. Den större procentuella andelen lipider som energikälla får man vid lägre intensiteter.
Men mest förbrukad energi är som regel det mest lämpliga förstås. Förutsatt att kroppen pallar med kontinuerlig träning på högre intensiteter.
6 april, 2008 at 18:27 #761324Anonym anvandareMemberDet som HIIT strävar mot (eller hur jag nu ska uttrycka mig) är väl EPOC’en. Den ska altså höja metabolismen så att man bränner mer fett den tiden man inte tränar.
Av det som Eddie, Grub och GM har skrivit tidigare så höjer man visserligen metabolismen en del, men det handlar oftast om en förhöjd glukosmetabolism än en högre fettförbränning.
Det där med större procentuell andel lipider måste man ju också sätta i ett rimligt perspektiv. 10% av 500kcal på en viss tid är fortfarande mer än 50% av 95kcal samma tid.
6 april, 2008 at 18:34 #761325Anonym anvandareMemberHenke83: Kliv in här nu då och förklara exakt hur i helsike det där ska gå till.
7 april, 2008 at 21:53 #761326Anonym anvandareMemberImorgon ska jag på min blogg förklara hur det hela går ut lite mer utförligt. Adressen dit är [http://gssons.blogg.se] . Där kommer jag svara på era funderingar och frågor och även räta ut några frågetecken. Så håll ut tills imorgon.
7 april, 2008 at 22:13 #761327Anonym anvandareMemberHenke_83 wrote:Imorgon ska jag på min blogg förklara hur det hela går ut lite mer utförligt. Adressen dit är [http://gssons.blogg.se] . Där kommer jag svara på era funderingar och frågor och även räta ut några frågetecken. Så håll ut tills imorgon.Ok. Ska bli spännande.:emo-thumb
8 april, 2008 at 15:16 #761328Anonym anvandareMembernu är upplägget tillagt på bloggen…
8 april, 2008 at 16:03 #761329Anonym anvandareMemberJag lägger in blogginlägget här så att alla som inte orkar gå in på bloggen kan läsa.
En titt i min kristallkula säger mig att det här kommer att bli en rätt intressant diskussion.
Quote:Dagens vikt
Vikt: 91,2 kg
Fett: 23,7% Muskler: 46,5% Vatten: 58,3%
Dagens fundering
Dagens mätning blev ännu ett överrakande i utvecklingen, hur kan det skilja 1 kg på igår till idag. Har det med denna hårda träning att göra eller är det bara vågen som är missvisande. Det är mycket fascinerande. Eftersom det finns en hel del frågor kring hur HIIT prinicipen fungerar ska jag försöka förklara hur detta experiment som jag håller på med fungerar.Träningsupplägget
Jag är efter att ha läst en artikel om HIIT-träning fascinerad av de som deltog i studien gick ner i fettvikt utan att förändra kosten. Det jag eftersträvar i min träning är att följa detta upplägget för att se om detta verkligen är möjligt.Basalmetabolismen för mig när jag startade var 15,3 * 93,6 + 679 = 2111 kcal
Jag för ingen kostdagbok eller för några anteckningar angående hur mycket kcal jag stoppar i mig. Vissa dagar fikar jag två gånger på en dag med en mjuk kaka och gärna en bulle. Detta är något som inte spelar någon roll under mitt experiment. Jag vet ju inte exakt hur mycket underhållsintaget för min kropp är men oftast tror jag att det finns mer kcal i det jag stoppar i mig än vad som är nödvändigt. Jag är ju inte en person som proppar med chips cola och godis mitt i veckorna men gärna på veckosluten. Detta är något jag inte tänker sluta med. En liten nackdel med detta är ju om man jag ligger på ett över- eller underskott av kalorier så ser vi inte detta.För att gå ner i vikt finns det en grundprincip, kcal som kommer in i kroppen måste också komma ut på något sätt annars lagras detta i kroppen på ett eller annat sätt. Det jag försöker uppbringa är ett resultat som på ett sätt motsätter sig detta. Genom HITT-träning kan man förbränna mer fett än på traditionell konditionsträning på kortare tid. Kroppens kärnkraftverk sitter i cellen och heter mitokondrier dessa utvecklas och blir större vid HIIT-träning. Om ett kärnkraftverk är större vad händer då? Jo mer energi kan pumpas ut. Det skedde en ökning på 31% av mitokondrierna i gruppen som körde HIIT. Då falerar en del av kcal systemet enligt mitt tankesätt.
De som använde sig av HIIT-träning gick ner i fettvikt medans de som körde traditionell konditionsträning ökade i fettvikt. Detta tycker jag är ett bra bevis på att HIIT-träning funkar för att förlora i fettvikt.
Tidigare har jag styrketränat 4-6 gånger i veckan men känner att lite konditionsträning på detta vis vore roligt att testa. Dels är det ju mentalt jobbigt att kära 30 repetitioner per pass men även för resten av kroppen. Jag kommer alltså inte styrketräna i samma utsträckning som jag gjort tidigare men något pass då och då kommer säkert smyga sig in. Jag tror inte att detta med kalorier över och underskott är så viktigt men detta lär vi märka efter 45 pass av HIIT.
8 april, 2008 at 20:04 #761330Anonym anvandareMemberJag kan väl börja med att säga när jag kollar min fettprocent på min våg så visar den runt 20%. Gör jag en 7-punkts kalipermätning så hamnar jag på 12,5. Jag tror att de flest här håller med mig om att kroppssammansättningsvågar (eller vad man nu kallar dem) inte ger några pålitliga värden, förutom just vikten.
Jag har varit en HIIT-anhängare själv, och har heller inte förkastat träningssättet helt heller, men det du skriver känns motsägelsefullt.
Även om allt det du skriver stämmer, så passar det visst in i ”kalori in-kalori ut”-mönstret. Om mitokondrierna blir fler och förbränner mer fett (och du inte äter mer än tidigare) så gör du ju åt med mer energi än vad du intar.Frågan angående din metafor om mitokondrierna är dock; Måste man ha igång alla reaktorer bara för att man har ett ”större kärnkraftsverk”?
8 april, 2008 at 23:34 #761331Anonym anvandareMemberKroppen är ju ett eget system, den stänger ju inte av celler då dör dem ju och byts ut.
En kvinna som är 25 år beräknas förbruka en viss mängd, enligt basalmetabolism ett visst värde. Men om hon skulle kört HIIT 15 veckor skulle hennes mitokondrier bli större och därmed kommer hennes basalmetabolism ändras.
Precis likadant skulle det vara för en kille som är 25 år.
Det jag säger är att även om du har ett kaloriöverskott kommer du bränna mer fettmassa med hjälp av HIIT-träning än om du kör ett traditionellt konditionspass. Du KOMMER minska i fettmassa med HIIT, det är jag ganska övertygad om. Dock är det inte säkert att du kommer gå ner i total kroppsvikt.
Hänger ni med på resonemanget?
9 april, 2008 at 00:08 #761332Anonym anvandareMemberHenke_83 wrote:Kroppen är ju ett eget system, den stänger ju inte av celler då dör dem ju och byts ut.Nej nej, men cellerna behöver ju inte jobba i full fart om de inte måste göra det.
Vår vilopuls är ju t.ex., i regel, inte högre än vad den nödvändigtvis behöver vara.Henke_83 wrote:En kvinna som är 25 år beräknas förbruka en viss mängd, enligt basalmetabolism ett visst värde. Men om hon skulle kört HIIT 15 veckor skulle hennes mitokondrier bli större och därmed kommer hennes basalmetabolism ändras.Ändras hennes metabolism så gör hon ju åt med mer kalorier än tidigare, altså gäller även här kalori in – kalori ut.
Henke_83 wrote:Det jag säger är att även om du har ett kaloriöverskott kommer du bränna mer fettmassa med hjälp av HIIT-träning än om du kör ett traditionellt konditionspass. Du KOMMER minska i fettmassa med HIIT, det är jag ganska övertygad om. Dock är det inte säkert att du kommer gå ner i total kroppsvikt.Att HIIT bränner mer fett än traditionell konditionsträning, i form av EPOC betvivlar jag inte så mycket.
Men om vi ser på det såhär: Om du förlorar fettmassa och inte går ner i vikt så bör du ju öka i muskelmassa. Och det har jag svårt att tro att HIIT bidrar till.
9 april, 2008 at 07:24 #761333Anonym anvandareMemberQuote:Jag lägger in blogginlägget här så att alla som inte orkar gå in på bloggen kan läsa.En titt i min kristallkula säger mig att det här kommer att bli en rätt intressant diskussion.
Spelar du dum eller leker du troll? Att ni ens bryr er om att diskutera den här jävla skiten.
Här kommer en liten hint: mätmetod, precision.
9 april, 2008 at 07:27 #761334Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Spelar du dum eller leker du troll? Att ni ens bryr er om att diskutera den här jävla skiten.Här kommer en liten hint: mätmetod, precision.
Jag spelar dum, mest för att jag ville se vart i helvete det hela tog vägen.
Jo, det hela är idiotiskt på sällan skådad nivå och jag tänkte jag skulle låta honom hållas ett tag, för underhållningsvärdets skull.
9 april, 2008 at 10:14 #761335Anonym anvandareMemberJag tycker det är intressant att ni säger att detta är idioti. Det finns ju ett antal artiklar som publicerat dessa resultat och ni tycker det är idioti. Frågan är ju om kroppen inte är föränderlig.
Enligt er finns det bara ett sätt att gå ner i fettmassa och det är en strikt diet där ni räknar kcal in och ut. Frågan är ju vilken livskvalitet man uppnår med detta. Jag förstår sådana som tävlar och visar upp sina kroppar att de går på en strikt diet. Men om du vill ha en snygg beachkropp tror jag detta är något som överdrivet. Då tycker jag HIIT är ett perfekt träningssätt. Jaja ni får tycka jag är en idiot va spelar det för roll.
9 april, 2008 at 10:27 #761336Anonym anvandareMemberHenke_83 wrote:Jag tycker det är intressant att ni säger att detta är idioti. Det finns ju ett antal artiklar som publicerat dessa resultat och ni tycker det är idioti. Frågan är ju om kroppen inte är föränderlig.Enligt er finns det bara ett sätt att gå ner i fettmassa och det är en strikt diet där ni räknar kcal in och ut. Frågan är ju vilken livskvalitet man uppnår med detta. Jag förstår sådana som tävlar och visar upp sina kroppar att de går på en strikt diet. Men om du vill ha en snygg beachkropp tror jag detta är något som överdrivet. Då tycker jag HIIT är ett perfekt träningssätt. Jaja ni får tycka jag är en idiot va spelar det för roll.
Det är klart du kommer gå ner i kroppsvikt (samt fett) ifall du redan ligger i energibalans och inte ändrar något med kosten, och lägger in några HIIT pass i veckan. Då förbränner du ju mer energi än du tar in. Och som redan sagts, om du räknar med att gå ner i fettvikt utan att vågen rör på sig så måste det ju betyda att du får muskler. Tror du att du kommer få det av HIIT? Du skulle få bra mycket snabbare resultat av att äta nyttigt och lite mindre än du redan nu gör, några HIIT i veckan samt regelbunden styrketräning ifall ditt mål är beachform till sommaren.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.