Fick Ett Tips….

Home Forums Deff och fettminskning Fick Ett Tips….

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Majsolja som huvudsaklig fettkälla är verkligen inget att rekommendera. Ingenting är ju i sig ”dåligt”, men att använda det som substitut för linfröolja är ganska dumt.

Linfröoljan är mycket rik på alfa-linolensyra (den första fettsyran i ”omega-3 familjen”) vilket är anledningen till att man tar det. Ganska vanligt att man får i sig för lite av det via kosten.
    Majsolja har istället en otrolig snedfördelning mot linolsyra (motsvarigheten i ”omega-6 familjen”) vilket vi ofta får i oss för mycket utav i våran kost.

Så att använda majsolja som substitut till linfröolja är med andra ord direkt bakvänt skulle man kunna säga.;)

Mr tony wrote:
    haha, härligt,
    ok så majsolja är inte alls bra,

Inte som substitut til linfröolja, det är totalt olika fettsyresammansättning. Bara för att det är olja betyder det ju inte att dom har samma egenskaper. Det är som om du vill få i dig kalcium men inte vill dricka mjölk och då ersätter med oberikad rismjölk.

Omega-6 som majsoljan är sprängfylld med är en essentiell fettsyra, alltså livsviktig. Men bara för att oljan innehåller jättemycket av en livsviktig fettsyra så innebär det inte att mer är bättre.
    En balans krävs och omega-6 får man ofta i sig tillräckligt av ändå, varför extra intag av olja som är jätterik på fettsyran ifråga inte är särskilt nödvändigt.

Mr tony wrote:
    men att svälja linfrö olja är alltså bra, right?

Ja om det är omega-3 i vegetabilisk form du vill åt. Linfröolja är bra.

Äter du mycket fet fisk för övrigt?

Tonfisk är inte fet fisk. Så att inhandla linfröolja kan vara klokt. Förvara den i kylskåpet.

Kan passa på och varna dig för eftersmaken också

Mr tony wrote:
    hahaha, nej men smaken är det väl inge fel på men det känns bara lite konstigt att svälja rent fett för att bli av med kroppsfett:p

Du blir inte av med fett för att du sväljer olja, var har du fått det ifrån?

Snarare ökar, om man bara tar en klunk olja extra då och då helt sonika. Och som en del av det dagliga fettintaget finns det väl roligare källor än att dricka olja rent.

Om du med ”kan” menar i överlevnadssyfte är svaret ja. Men det betyder inte att det är bra för träningsresultat, hormonbalans och välmående. Där blir svaret ett rungande nej.

0.5-1 % alfa-linlolensyra av energiintaget och 3-5 % av energiintaget från linolsyra är mer eller mindre livsnödvändigt.

För lite fett kan ge många och svåra problem.

Quote:
    Clinical signs of EFAD include reduced brain and body weight, skin changes, infertility, loss of muscle tone, degenerative changes in kidneys, lungs and liver, increased susceptibility to infections and behavioural changes.

Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2004 Oct;71(4):241-50

Kung Bruno wrote:
    Är de linolensyrorna/linolsyrorna i ex. smör essentiella? Eller måste det vara DHA och EPA för att vara essentiella?

Är det linolsyra och alfa-linolensyra så är det ju, kvittar ju varifrån dom kommer. Om den mängden du får i dig från smör är tilräcklig är ju en annan sak.

Om du läser vad jag skrev tidigare i tråden så nämnde jag att alfa-linolensyra är första fettsyran i ”omega-3 familjen” och att linolsyra är ”omega-6 familjens” motsvarighet.

Det är alltså dom två som är essentiella eftersom människokroppen saknar delta-12 desaturas och delta-15 desaturas och således inte kan syntetisera dessa. Ur dom två fettsyrarna kan dock resten av alla n-3 och n-6 fettsyror bildas (dock kan ALDRIG en n-3 fettsyra bli till en n-6 och vice versa). Så nej det måste inte vara EPA och DHA, men att få i sig EPA och DHA i sin färdiga form är bättre än att låta alfa-linolensyra omvandlas eftersom den processen är ganska ineffektiv (förutsatt att det är just EPA och DHA du vill åt förstås).

EDIT: EFAD betyder essential fatty acid deficiency. Sånt här är för övrigt inte särskilt svårt att hitta svaret på själv.:nerd-tb:

Fett behöver du alltid, ”grejen med att käka fett under deff” är att tillföra kroppen essentiella fettsyror, absorbera fettlösliga vitaminer, fett utgör byggstenar i cellmembran, fett behövs för att kunna hålla en hormonbalans i kroppen o.s.v.

Hur skulle fett kunna göra att du lättare går ner i vikt? Missförstå mig inte nu, du SKA äta fett. Men inte av någon annan anledning vid deff än annars. Det är livsnödvändigt helt enkelt.

Mr tony wrote:
    jag hade för mig att om man får i sig bra fetter( tex linfröolja) så blir man lättare av med kroppsfettet under deff.
    är det inte det som är hela grejen med att käka fetter under deff.
    rätta mig om jag har fel

Det stämmer inte. Lägger du till energi från fett, ”bra” eller ”dåligt” till t ex energibalans, går du upp i vikt och ökar i kroppsfett. Givetvis är det bra om ditt fettintag består av en balanserad sammansättning av fettsyror, men det är fortfarande energiintaget kontra energiförbrukning som avgör om du går ner eller upp, och allt fett, både ”bra” och ”dåligt”, ger mycket energi per vikt- eller volymenhet och kan lagras in som kroppsfett utan hinder, både vid energiöverskott och energiunderskott.

Kung Bruno wrote:
    Tack, då förstår jag, är det detta som kallas fettsyrasyntesen?

Fettsyrasyntesen är kroppens egna syntetisering av fettsyror, det stämmer. Och den fungerar alltså till alla kroppens fettsyror förutom alfa-linolensyra och linolsyra.

Har du väl dom två syrorna kan ytterligare fler långkedjiga fettsyror från samma ”familj” syntetiseras.

Men enbart tillgodosett behov av minimumgräns för essentiella fettsyror innebär inte att en kost innehåller tillräckligt mycket fett för att man i längden skall må bra.

Det stämmer inte heller, om kaloriintaget är lika stort efter termogena effekter är borträknade.

Fett lagras in som kroppsfett mycket lättare än kolhydrat.

Quote:
    dom väldigt stränga med att man SKA få i sig ett gram fett per kilo.

Trams. Inget fel med det, men det är inte ett måste heller. Jag skulle aldrig vilja gå så högt som 1 g/kg fett, men det är individuellt vad man trivs med. Går att bli hård med ett lägre fettintag utan problem går i alla fall absolut.

I byggartidningarna för 20 år sedan, var det tvärtom: lågfettskost till 100%. Och byggarna blev hårda då också. Hårdare än i dag. Så här, t ex: [http://nicbri.addr.com/20gaspari20ripped.jpg]

Kung Bruno wrote:
    Så fett är alltså bra för att bygga men dåligt för att deffa

Nej, inte åt det hållet heller. Det är inte mycket som är svart eller vitt rakt av på det där sättet.

Mr tony wrote:
    humm, jo fan jag ska nog ta det lugnt med linfröolja, ska nog sänka intaget till kanske 30 g

jaha, jag visste det. jag får nog dra ner på mina 150g nötter per dag! men det är svårt! jag är i nötträsket!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.