Fitnesskropp deff synpunkter

Home Forums Deff och fettminskning Fitnesskropp deff synpunkter

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej
    (obs inget Svenskt tangentbord)

Vager 83kg vill ga ner i fett till 75 kg (183cm)

Tranar rodd just nu i brist pa narliggande gym.
    Branner enligt rodd datan 730 kalorier den timme per dag jag tranar. Forsoker trana 5-6 ganger per vecka.

Ater

Frukost
    Frukt och 1 dl grot

Mellanmal 1
    Frukt + juice

Lunch
    Tonfisk och gronsaker

Mellanmal 2
    Frukt + juice

Middag
    Forell eller vitloksrakor eller kycklingfile plus gronsaker

Mellanmal 3
    Whey protein shake i mjolk

Nagot jag missat for att ga ner i vikt?
    Nagot mer jag borde ata eller nagot jag inte borde ata?
    Nagon som har tips pa mat som mattar men som inte gor att man gar upp i vikt

Tackar

Du lär gå ner i vikt ja. Det där är ju sjukt lite mat. 1dl gröt och en frukt lixom!? Varför inte lite ris eller pasta till lunch och middag? Jag tror det där är på tok för lite för en person på 83kg, särskilt om din träning förbrukar så mycket som du säger.

Mat som inte gör att man går upp i vikt existerar inte, men jag skulle lägga till lite mer gröt, lite mer potatis kanske. Maten är mer eller mindre fettfri vilket brukar vara vanligt, men varför?

Detta låter som rena svältkosten! Försök att räkna ut hur mycket du ska äta!
    Använd en matvåg!
    Exempel
    Du väger 83kg.Det första du gör är att räkna ditt energibehov. Du väljer att börja på 33 kcal / kg.
    33 kcal * 83 = 2739 kcal, vilket vi avrundar till 2700 kcal.

Därefter räknar du ut ditt proteinintag, det skall vara minst 2 gram per kg kroppsvikt: 2 gram * 83 = 166 gram
    Du kanske vill få i dig 30% av den dagliga energin från fett. Då multiplicerar du 2700 med * 0.30 = 810 av kilokalorierna ska komma från fett. Ett gram fett innehåller 9 kcal. 810 kcal / 9 kcal = ca 90 gram.
    Du ska alltså äta
    Totalt 2700 kcal per dag
    166 gram protein per dag.(680 kcal)
    * 90 gram fett per dag, varav 5 gram skall komma från omega-3.(810 kcal)

De 1210 kcal (2700 kcal – 680 kcal – 810 kcal) som är kvar att äta då protein-och fettintaget är tillgodosätt kan du använda hur du vill. Du kanske väljer att använda dem till kolhydrater, eftersom du kör ganska mycket konditionsträning (roddmaskin) då det är viktigt att ha tillräckligt med glykogen (lagrade kolhydrater) i musklerna och levern.

Om du inte har gått ner efter en vecka väljer du kanske att sänka kaloriintaget med 200 kcal, så att ditt dagliga intag hamnar på 2500 kcal. Om du nu tycer att det går långsamt kan du sänka kcalintaget med ytterligare 150 kcal. Nu äter du 2350kcal per vecka och vid nästa invägning så har du troligen gått ner precis 0.5 kg.

Detta tips kommer ifrån ”Deffguiden” från [www.kolozzeum.com]
    Mat som mättar : Kokt potatis och kokta grönsaker,kokta ägg!
    Lycka till!

Om han lägger sig på 2700 kcal enligt dina beräkningar så kommer han att behålla nuvarande vikt.. 😮

nutz wrote:
    Om han lägger sig på 2700 kcal enligt dina beräkningar så kommer han att behålla nuvarande vikt.. 😮

Ja,men om du tittar längre ner i texten så ser du att han kan skala av kcalintaget ner till 2350 kcal. Han måste ju testa sig fram.

Lioness wrote:
    Ja,men om du tittar längre ner i texten så ser du att han kan skala av kcalintaget ner till 2350 kcal. Han måste ju testa sig fram.

Han kommer inte att tappa vikt efter en vecka. Lönlöst att förespråka energibalans över huvudtaget.

Jimmy_Kej wrote:
    Sen en fråga; tränar du styrketräning eller bara roddmaskin? Muskler kräver mer energi samt att ett styrkepass håller igång din förbränning i flera dygn.

EPOC är högre efter konditionsträning än efter styrketräning, konditionsträning förbrukar dessutom mer energi per tidsenhet än ett ”vanligt” styrketräningspass.
    Men visst bör man träna styrka för att försöka bibehålla muskelmassan, men någon särskilt effektiv energiförbrukare kommer styrketräning aldrig bli. Muskelmassans energiförbrukning är överskattad även den, en muskelmassa som för övrigt lär ryka till viss del med den kosten.:(

Ingen PT eftersom jag bor i Colombia och PTarna inte ar de duktigaste har.
    Bara rodd, push upp, sittupp och annat man kan gora utan vikter just nu.

Lyfter upp tråden lite.
    Jag ska börja deffa om en månad och har redan räknat ut allt.

Jag väger 98 kg morgon vikt(tänker inte gå upp mer)
    kommer att liga på 3200 kcal
    1160 kcal från protein(290 g)Kör på 3g per 1kg kroppsvikt
    960 kcal från fett(105 g)
    1080 kcal från kolhydrater(260 g)

Så min fråga är hur länge ska man äta så här mycket innan man sänker sin energibehov med 200-300 kcal och varifrån ska man ta dem 200 kcal?
    Ska man ta dem bara från kolhydrater,eller bara fett,eller bara protein eller måste man dela upp och ta bort från alla tre källor?
    Det står att man ska äta 5g fett från omega 3.Hur många gram fett har en son kapsel?Eller hur många kapslar behöver man äta upp om dan?

*bumpar*

Längst upp???Vad menar ni?Har ni inga andra åsikter tex om min fråga?

Jag ska börja deffa om en vecka men har lite funderingar.
    Min energibehöv ligger på 3200 kcal(1160kcal-protein,960kcal-fett,1080kcal-kolhydrater)med andra ord(protein-290g,fett-105g,kolhydrater-270g)men det som gör mig förvirrad är att jag hamnar på en överskott på 3400kcal om dan pgav Broccoli(600g fördelat på tre måltider)ca 200 kcal.Ska jag skita i brocooli eftersom det är bara onödiga kcal?
    Vad tycker ni själva?Om jag drar ner på nåt annat då stämmer inte resten med tabellen(fördelningen)mellan Protein,fett,kolhydrater

Tacksam för svar

Celox wrote:
    Jag ska börja deffa om en vecka men har lite funderingar.
    Min energibehöv ligger på 3200 kcal(1160kcal-protein,960kcal-fett,1080kcal-kolhydrater)med andra ord(protein-290g,fett-105g,kolhydrater-270g)men det som gör mig förvirrad är att jag hamnar på en överskott på 3400kcal om dan pgav Broccoli(600g fördelat på tre måltider)ca 200 kcal.Ska jag skita i brocooli eftersom det är bara onödiga kcal?
    Vad tycker ni själva?Om jag drar ner på nåt annat då stämmer inte resten med tabellen(fördelningen)mellan Protein,fett,kolhydrater

Tacksam för svar

Om jag var du skulle jag dra ner lite på det mesta. 200 kcal är inte mycket om man äter 3000+ kcal per dag. Men om du vill ha exakt samma makrofördelning ska du ju dra ner på kolhydraterna, då det är sådana som finns i broccolin.

Men broccolin skulle nog åtminstone jag vilja ha kvar. Gott och mättar bra.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.