För LCHF-Lovers

Home Forums Deff och fettminskning För LCHF-Lovers

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 76 through 89 (of 89 total)
  • Author
    zonecapone wrote:
    Jag väger 90-95 kg på ca 170cm & äter 300g protein…så NEJ inga 1g per kg
    Low carb High fat… Skitsamma den exakta ration… Whats you guys problem?
    Jag får i mig runt 50g kolisar per dag i form av grönsaker & nötter… Vissa dagar ”fuskar” jag & äter kanske 100g kolisar…so what…det är fortfarande LOW!
    En vanlig missuppfattning är att man blir låg & snurrig utan kolisar men det är ju precis tvärtom! Fett ger mycket mer energi & blodsockret håller sig alltid stabilt! Så fort jag äter kolisar blir jag låg & hungrig…inte tvärtom!

Peace!
    ZONE

Problemet är att vissa tror dom får dina resultat på 80 g protein, lite grönsaker och obegränsat med fett.
    Många förespråkare för LCHF påstår ju att man kan äta vad man vill i vilka mängder som helst och att det trots det inte går att bli fet.
    Din diet är ett bra upplägg för en byggare som vill ligga lågt på kolhydrat, men följer ju inte det klassiska LCHF-upplägget.

..är det inte så också att vid ett väldigt högt proteinintag så användas proteinet som energi bla via glukoneogenes..så det blir ju där via den processen en kolhydratskälla? eller har jag fel?

Mvh

Morwen wrote:
    Nej men många snackar om att de kör LCHF men det är egentligen inte LCHF man hyllar utan något helt annat.
    Och med det helt andra processer i kroppen.
    Är en otrolig skillnad på ex:
    70 E % fett , 20 E % protein och 10 E % kolhydrat
    gentemot
    40 E % fett , 50 E % protein och 10 E % kolhydrat.

Där ligger jag ungefär. När folk brukar fråga om jag äter enligt LCHF då svarar jag nej. Har hittat en perfekt balans för min kropp och brukar därför svara: jag äter enligt min metaboliska typ. Enligt min mening finns det ingen diet eller kost som passar alla, utan man bör ta reda på vad ens egna kropp kräver för näringsfördelning för att man ska hålla sig i form, hålla sig frisk och pigg. Vad har du för ursprung, hur åt ursprungsbefolkningen du härstammar ifrån osv tycker jag är riktlinjer man bör fundera över. Kollar man på oss nordbor som evolutionsmässigt är anpassade till den kalla regionen av världen, så åt våra ursprungsförfäder mestadels protein och fett samt säsongens tillgängliga kolhydrater. Jämför med en ekvatorialbo som tack vare klimatet genom evolutionens gång haft tillgång till massvis med kolhydratkällor året om…med en masterexamen inom biologi innehållande mycket evolutionslära har detta blivit mina riktlinjer, och jag har aldrig mått bättre:emo-thumb

DanielT wrote:
    ..är det inte så också att vid ett väldigt högt proteinintag så användas proteinet som energi bla via glukoneogenes..så det blir ju där via den processen en kolhydratskälla? eller har jag fel?

Mvh

Behöver ju inte vara ett väldigt högt proteinintag för att glukoneogenes från aminosyror ska ske men ett väldigt högt proteinintag kommer ju generera att en hel del glukos bildas vilket motverkar både ketos, fettoxidation och låga insulinnivåer vilket är något som eftersträvas att maximera på LCHF för att få dessa ”magiska” effekter vad gäller påverkan på kroppsfettet tots ett högre energiintag.

Perra_mja wrote:
    Där ligger jag ungefär. När folk brukar fråga om jag äter enligt LCHF då svarar jag nej. Har hittat en perfekt balans för min kropp och brukar därför svara: jag äter enligt min metaboliska typ. Enligt min mening finns det ingen diet eller kost som passar alla, utan man bör ta reda på vad ens egna kropp kräver för näringsfördelning för att man ska hålla sig i form, hålla sig frisk och pigg. Vad har du för ursprung, hur åt ursprungsbefolkningen du härstammar ifrån osv tycker jag är riktlinjer man bör fundera över. Kollar man på oss nordbor som evolutionsmässigt är anpassade till den kalla regionen av världen, så åt våra ursprungsförfäder mestadels protein och fett samt säsongens tillgängliga kolhydrater. Jämför med en ekvatorialbo som tack vare klimatet genom evolutionens gång haft tillgång till massvis med kolhydratkällor året om…med en masterexamen inom biologi innehållande mycket evolutionslära har detta blivit mina riktlinjer, och jag har aldrig mått bättre:emo-thumb

I agree 100 %.
    Kör själv P: 50 E %, K: 25 E % och F 25 E %.

zonecapone wrote:
    Jag ligger högre på proteinet än en traditionell LCHF diet… 300g får jag i mig…

Skippar man kolisarna måste man naturligtvis ersätta energi mängden med fett istället. Det går att äta en hel del mer kcal då insulinpåslaget blir så lågt & fettinlagringen då stoppas.

Protein ger också ett insulinpåslag, yo, men oavsett så är det inte insulinet som är någon bov i dramat – insulinet är vår vän (fråga en diabetiker), till skillnad från vad all LCHF-fanatiker fått för sig. Iz dat ok, my brother from another mother?!+1+11

Vill man fördjupa sig lite: An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000-kJ portions of common foods. Am J Clin Nutr. 1997 Nov;66(5):1264-76.

Snake wrote:
    Protein ger också ett insulinpåslag, yo, men oavsett så är det inte insulinet som är någon bov i dramat – insulinet är vår vän (fråga en diabetiker), till skillnad från vad all LCHF-fanatiker fått för sig. Iz dat ok, my brother from another mother?!+1+11

Vill man fördjupa sig lite: An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000-kJ portions of common foods. Am J Clin Nutr. 1997 Nov;66(5):1264-76.

ska kolla upp länken:up: är jävligt intressant allt det här med kost osv:) det är så dumt bara att det känns som alla studier osv säger olika, litar mer på det som sägs här eftersom det känns som det baseras mycket på egna erfarenheter än teorier och djurförsök/försök på överviktiga osv.

Snake wrote:
    Protein ger också ett insulinpåslag, yo, men oavsett så är det inte insulinet som är någon bov i dramat – insulinet är vår vän (fråga en diabetiker), till skillnad från vad all LCHF-fanatiker fått för sig.

Den typiske LCHF-fanatikern är diabetiker som blivit medicin- och symptomfri genom att äta tvärtom mot vad de rekommenderas. Du måste göra skillnad på typ 1 och typ 2.

Naturligtvis är inte insulin ondska.

DanielT wrote:

Jo, en väldigt dyr kolhydratkälla. Nära energibalans förstår jag inte varför man äter mer än 1,5-2,0g protein/kg.

Steinbach wrote:
    Man kan ju t ex inte påstå att man kör LCHF när man ligger på ett proteinintag på 3-4g/kg kroppsvikt och då hamnar på 30-40E% protein.

Instämmer. En lågkolhydratkost i stil med LCHF är just för att främja viktnedgång (särskilt typ 2-diabetiker), och då blir det inte särskilt höga proteinmängder. Annars får man kalla det vad man vill, men just LCHF är kanske fel.

Jon Larsson wrote:
    Men det måste ju ändå finnas ett spann inom vilket LCHF kan sägas hålla sig för det mesta? Typ mellan 50 och 70E% fett eller något.

Fan vad jag surrar. Förstår du hur jag menar?

Jag tror att för ”målgruppen” (tjockisar) är proteinintaget hyfsat konstant, säg 10-20E% (eller 0,8-1,6g kanske) protein, sedan varierar man kolhydrater upp och ner. En övre gräns för kolhydrater brukar de flesta ställa kring 100g, varpå den garanterat inte är ketogen längre.

Även om du enkelt får till en icke-ketogen lågkolhydratkost om du äter >150g protein/dygn.

Jag tror att det inte är så stor skillnad mellan LCHF och Atkins egentligen, förutom det med höjningen. I inställningsperioden är gränsen 20g kh, och han påpekar också att för mycket protein kan ställa till det för viktnedgång.

För min del, om jag äter LCHF eller inte? Ptja. Kolhydratmängden varierar från 10 till 100g per dag, men i snitt 20-30, och proteinnivån är kanske lite högre just för styrketräningsbiten, ungefär 25E%. Resten fett, vad det nu kan bli. Lägre procentsats när jag rör mig mindre, högre procentsats när jag rör mig mer. Jag har slutat bry mig särskilt mycket om exakta definitioner där.

x6rs wrote:
    ska kolla upp länken:up: är jävligt intressant allt det här med kost osv:) det är så dumt bara att det känns som alla studier osv säger olika, litar mer på det som sägs här eftersom det känns som det baseras mycket på egna erfarenheter än teorier och djurförsök/försök på överviktiga osv.

Studierna säger inte alls olika, det är bara det att folk inte vet hur man ska tolka forskning. Det räcker inte att läsa abstrakt för att skapa sig en uppfattning, man måste läsa hela studien inklusive metoddelen för att sedan kunna tolka och dra slutsatser av resultatet.

Vad du däremot inte ska göra är att tro att det finns en one size fits all-modell. Försök hitta det DU trivs, mår och presterar bäst med.

[quote=”Snake;
    Vad du däremot inte ska göra är att tro att det finns en [i”]one size fits all[/i]-modell. Försök hitta det DU trivs, mår och presterar bäst med.[/quote]

ok:) ja det är ju det jag försöker göra, just nu är jag ute efter att försöka chocka kroppen om det går, har 3-4v kvar på min nuvarande diet och börjat stå still i fettmassa, antar att jag börjar närma mig ett läge där kroppen är nöjd med fettmängden.. men det är ju inte jag:p

visst kan jag skära ner mer på kcal eller röra mig ännu mer, men blir hemskt lätt övertränad nu, mitt axelont och ryggont blev mycket bättre när jag fick vila kroppen 1v(va sjuk) och är rädd för att skada mig mer om jag tränar mer eller minskar maten. har snart gått en vecka på ägg,vassle,eaa och kvarg nu, trots ett liknande kcal intag börjar det hända saker igen, vätska visst men hade inte så mycket innan heller så kanske funkar?

och kolhydrater tycker jag gör jätteskillnad i prestation, tex när man ätit dåligt med dom innan träning när man inte dietat jämfört med när man ätit mycket innan, trycket i kroppen är helt annorlunda, kanske inbillning men så har det kännts. nu har jag inte 20års erfarenhet av detta än tvyvärr.

Morwens upplägg tycker jag spontant ser väldigt vettigt ut, kanske funkar för mig med. högt fett/högt protein är jag nyfiken på men väldigt skeptiskt, vore kul att höra om folk som kör det under uppbyggnad som ökar mycket.

x6rs wrote:
    ok:) ja det är ju det jag försöker göra, just nu är jag ute efter att försöka chocka kroppen om det går, har 3-4v kvar på min nuvarande diet och börjat stå still i fettmassa, antar att jag börjar närma mig ett läge där kroppen är nöjd med fettmängden.. men det är ju inte jag:p

Chocka kroppen? Se nedan

x6rs wrote:
    visst kan jag skära ner mer på kcal eller röra mig ännu mer, men blir hemskt lätt övertränad nu, mitt axelont och ryggont blev mycket bättre när jag fick vila kroppen 1v(va sjuk) och är rädd för att skada mig mer om jag tränar mer eller minskar maten. har snart gått en vecka på ägg,vassle,eaa och kvarg nu, trots ett liknande kcal intag börjar det hända saker igen, vätska visst men hade inte så mycket innan heller så kanske funkar?

Du behöver en paus.

mikaelj wrote:
    Du behöver en paus.

Håller med!
    2 vecklor med bra mat och långa promenader utomhus gör att du åter kan spänna bågen, för att på sikt, nå än bättre resultat än om du stångar dig blodig.

Morwen wrote:
    Håller med!
    2 vecklor med bra mat och långa promenader utomhus gör att du åter kan spänna bågen, för att på sikt, nå än bättre resultat än om du stångar dig blodig.

håller egentligen med er oxå, men är så nära nu, har inte haft särkilst ont (mer än rejäl träningsvärk)denna vecka alls, ska bara köra lätta pass på gymmet och max 40min promenad/dag, ska försöka hålla ihop sista 3v nu, sen blir det en vecka helt off ihop med mer mat, en grisdag 1:e mars, ska svinäta så det står härliga till minst 10 000kcal:) tycker jag är värd en dag efter 8-9mån diet:)

den stora anledningen till att jag inte vilar nu är att jag inte vill deffa ytterligare 2v efter 1:e mars, är så trött på 2000kcal så det finns inte, kommer höja försiktigt efter grisardagen tills jag hamnar på ca 2500/vilodag
    2700-3000 på träningsdag, tänker inte bli bulkfet igen:)

verka funka med noll kolhydrater förresten, tappat 2kg till denna vecka, vätska visst, men tror att det försvunnit ett par gram fett med:up:

hur gör ni för att ta bort dom sista 5-10kg inför tävling?
    inte aktuellt för min del än men har planer på DC i år om allt går enl planen, och har i några tips för att få bort det envisaste fläsket har jag stora öron:nerd:

Steinbach wrote:
    Nej man måste ändå har en relativt tydlig definition på hur stor del varje makronutrient utgör.

Man kan ju t ex inte påstå att man kör LCHF när man ligger på ett proteinintag på 3-4g/kg kroppsvikt och då hamnar på 30-40E% protein.

Jag rör mig mer åt det förhatliga ”paleo”, där jag hittade en bra definition på [http://www.paleonu.com/get-started/]

Quote:
    No counting, measuring or weighing is required, nor is it encouraged.

The plan is about what not to eat more than what you should eat.

For what I eat ( not what you should eat, just what I eat) see this.

Did you noticed that there is no step that says what your macronutrient ratios should be?

Good, because there isn’t (and never has been) one.

See How to lose weight if you are obese or have metabolic syndrome or diabetes. Otherwise, the ratios are not specified. PaNu practitioners typically range from 5-35% carbohydrate, from 10-30% protein and from 50 to 80% fat (mostly from animals) but wider ranges are entirely possible if you are not dieting and you are meticulous about the quality of your animal food sources.

PaNu tends to be lower carbohydrate than the standard american diet (SAD) but it is not really a ”low carb” diet as you do not count anything, you just avoid certain foods that happen to be largely carbohydrate.
    Most PaNu eaters only know macronutrient metrics in retrospect, as they don’t target numbers just like wild paleolithic humans didn’t target numbers.

If you are not fat and you like to eat potatoes, EAT THEM. I don’t, but that doesn’t mean you can’t.

Viewing 14 posts - 76 through 89 (of 89 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.