För mycket cardio ?

Home Forums Deff och fettminskning För mycket cardio ?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Hej jag undrar om det går att köra för mycket cardio under deffen ? Dvs att jag kör för långa, eller för mycket pass per vecka. Tycker det låter ganska rimligt iallfall, om jag vill behålla muskelmassa samtidigt :) Vad är i så fall maxgränsen ?

mvh

Vore bra att veta lite flera detaljer innan man kan svara på det, så som vad ligger ditt dagliga kcal intag på, fördelat på protein, kolhydrater och fett? Samt ålder, vikt och kön (men antar att du är man, med tanke på namnet).

Blir även lite lättare att räkna ut din förbränning om du använer pulsklocka under passen. Hur tar du dig till gymet, ifall du är cykelburn så kan det vara värt att där går det åt lite extra energi.

kcal har jag lite dålig koll på. Men så här ser det ut en dag jag tränar. Protein ca 220 gram på (kanske lite mer), kolhydrater 150 gram, fettet ligger på kanske 50 g, fettet varier lite olika. De dagar jag inte tränar sänker jag lite på kolhydraterna och på proteinet så det kommer till til lca 180 g
    (protein) Jag är kille, ålder 23 år, längd 167 cm, jag var uppe i 92 kg, nu väger jag ca 86 kg, men jag har gått ner ganska mycket på magen, har 86 cm runt magen nu, vill få kanske 75 på den :)

mvh

Benjamin_fj wrote:
    kcal har jag lite dålig koll på. Men så här ser det ut en dag jag tränar. Protein ca 220 gram på (kanske lite mer), kolhydrater 150 gram, fettet ligger på kanske 50 g, fettet varier lite olika.

Vet du antal gram för varje makronutrient vet du ju automatiskt kcal också, bara att räkna ut.

Protein och kolhydrater kan du multiplicera med 4 och fett med 9.

Vilken typ av konditionsträning kör du och är det enbart i kaloriförbrukande syfte eller vill du få bättre kondition också? D.v.s. finns det några prestationsambitioner även med konditionsträningen eller är den helt och hållet ett kaloriförbrukande och hälsofrämjande komplement?

Eddie Vedder wrote:
    Vet du antal gram för varje makronutrient vet du ju automatiskt kcal också, bara att räkna ut.

Protein och kolhydrater kan du multiplicera med 4 och fett med 9.

Vilken typ av konditionsträning kör du och är det enbart i kaloriförbrukande syfte eller vill du få bättre kondition också? D.v.s. finns det några prestationsambitioner även med konditionsträningen eller är den helt och hållet ett kaloriförbrukande och hälsofrämjande komplement?

tjenare, det är alltid roligt att få svar av Eddie Vedder, då vet man att det är kloka svar :D Siffran vart 850 +450 = 1300 ?? Men det säger inte mig så mycket :)

Syftet med min cardio, är enbart att bränna fett. Har inget syfte att träna upp konditionen, tyvärr :P Vill behålla så mycket muskler som möjligt, så skulle inte bry mig om fettet runt armarna stanan kvar :D haha ! Vill som sagt bara att magen ska försvinna. Har dryga 10 cm kvar.

När jag kör min cardio är jag ute och går. Minst 45 min, det brukar bli mer än en timma nu, när det är så fint väder ute :) Jag kanske inte kör så intensvit med min cardio, vill passa på och njuta av solen med

mvh

880+600+450= 1930
    Den kalorimängden låter ganska bra med tanke på din längd.

Om du kallar ”att vara ute och gå” för cardio så ser jag i stort sett ingen övre gräns.
    Det är när du kör intensivare konditionsträning då du gör åt med glukogenet som du kanske hellre vill spara för styrkepassen.

Med tanke på att vädret blir sämmre nu igen så kanske du borde satsa på något kortare och intensivare konditionspass. ;) Desto intesivare ditt pass är desto mer energi gör du åt, på kortare tid, vilket är ditt huvudsakliga mål.

Tyskn wrote:
    880+600+450= 1930
    Den kalorimängden låter ganska bra med tanke på din längd.

Om du kallar ”att vara ute och gå” för cardio så ser jag i stort sett ingen övre gräns.
    Det är när du kör intensivare konditionsträning då du gör åt med glukogenet som du kanske hellre vill spara för styrkepassen.

Med tanke på att vädret blir sämmre nu igen så kanske du borde satsa på något kortare och intensivare konditionspass. ;) Desto intesivare ditt pass är desto mer energi gör du åt, på kortare tid, vilket är ditt huvudsakliga mål.

vadå ? syftar du på att jag ska börja springa ??? har hört att det är riktigt dåligt, för att du bränner för mycket muskler =/ Skulle kunna tänka mig springa 2-3 kilometer. 2-3 dager i veckan, tror jag.

Jag svarade bara på inlägget med tanke på rubriken ”För mycket cardio?”. Eftersom promenader inte är cardio så verkar det som att rubriken är helt fel. Med ”cardio” brukar man syfta på konditionsträning.

Konditionsträning är i stort sett aldrig bra för muskelmassan, men om du håller passen hyffsat korta och ser till att få i dig lite kolhydrater snabbt efter passet så minskar du kortisolutsöndringen (som orsakar muskelnedbrytningen).

Tyskn wrote:
    Jag svarade bara på inlägget med tanke på rubriken ”För mycket cardio?”. Eftersom promenader inte är cardio så verkar det som att rubriken är helt fel. Med ”cardio” brukar man syfta på konditionsträning.

Konditionsträning är i stort sett aldrig bra för muskelmassan, men om du håller passen hyffsat korta och ser till att få i dig lite kolhydrater snabbt efter passet så minskar du kortisolutsöndringen (som orsakar muskelnedbrytningen).

Tackar för inforamtionen :) Nu väntar jag bara på Eddie Vedders svar :D Kommer fortsätta med min carido som ajg gör nu, tror jag. Kommer bara börja gå mer intensivt så att jag känner mig helt trött :)

Benjamin_fj wrote:
    tjenare, det är alltid roligt att få svar av Eddie Vedder, då vet man att det är kloka svar :D Siffran vart 850 +450 = 1300 ?? Men det säger inte mig så mycket :)

Jag vet inte hur du räknar nu men det blir i alla fall 1930kcal.

Benjamin_fj wrote:
    När jag kör min cardio är jag ute och går. Minst 45 min, det brukar bli mer än en timma nu, när det är så fint väder ute :) Jag kanske inte kör så intensvit med min cardio, vill passa på och njuta av solen med

mvh

Promenader är inte träning, det är promenader. Att styrketräna i kombination med promenader innebär ingen jättestor energiförbrukning men du skulle fortfarande kunna ligga lite högre och fortfarande tappa i vikt med tanke på din kroppsvikt.

Att springa skulle vara dåligt är helt fel, men om inte konditionsutveckling är intressant behöver du ju inte öka intensiteten.

Att tralla runt lite bränner inte särskilt mycket, intervallträning är mycket effektivare i förbränningsaspekt. Det är ju klart jobbigare men som man säger ”vill man vara fin”..
    Tips kan ju vara att om du inte är van att springa börjar lite lätt med nåra kortare löppass för att få känsla hur bra kondis du har.
    Bara att prova sig fram, man kan hitta på många varianter..tex maxfart ca 45sek-1 min.. 1,5 min paus sedan upprepa…x antal ggr.
    Eller 85-90 % av maxfart i 45 sek..småjogga 1-2 min och upprepa…finns oändligt med möjligheter, bara att välja vad du trivs med!
    Räcker gott med 30 min aktiv intervallträning så har du gett kroppen en skjuts i rätt riktning!
    Lycka till!

Zebben wrote:
    Att tralla runt lite bränner inte särskilt mycket, intervallträning är mycket effektivare i förbränningsaspekt. Det är ju klart jobbigare men som man säger ”vill man vara fin”..
    Tips kan ju vara att om du inte är van att springa börjar lite lätt med nåra kortare löppass för att få känsla hur bra kondis du har.
    Bara att prova sig fram, man kan hitta på många varianter..tex maxfart ca 45sek-1 min.. 1,5 min paus sedan upprepa…x antal ggr.
    Eller 85-90 % av maxfart i 45 sek..småjogga 1-2 min och upprepa…finns oändligt med möjligheter, bara att välja vad du trivs med!
    Räcker gott med 30 min aktiv intervallträning så har du gett kroppen en skjuts i rätt riktning!
    Lycka till!

Mycket bra förklarat Zebben, hoppas Benjamin_fj tar till sig av detta. ;)
    Något som jag tycker är helt underbart med intervallträningen är den varma kännslan man har i musklerna långt efter passet. Visserligen ska efterförbränningen vara överskattad, men när jag körde en cykeltur (riktig cykel, ja) för någon vecka sedan runt 3-tiden på dagen så var mina lår fortfarande heta när jag la mig kl 12 på natten.

En annan aspekt jag har märkt av är att man inte får samma hungerkännslor när man tränar intensiv intervallträning, som när man tränar lite mer lågintesivt. Win-win situation helt enkelt! :up:

låter bra gubbar tackar för informationen. Dock så trodde jag att ”man” skulle undvika löpträning vid deff. Men imorgon sätter jag på mig löpar skorna och springer lite, får väl bli dryga 2 kilometer :D

Ehm.. det brukar bli lite mer än 2km när du kör intervallträning. Det är tiden som räknas inte kilometer antalet. :D Men ett stort GL till dig! Själv ska jag börja ta mig ut lite mer nu när det blivit så fint väder!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.