Home › Forums › Deff och fettminskning › För mycket cardio ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 maj, 2008 at 20:12 #582698Anonym anvandareMemberBenjamin_fj wrote:får väl bli dryga 2 kilometer
Jag hoppas du syftar på uppvärmning nu. Att jogga 2-3 kilometer är lämplig uppvärmning om du vill köra ett bra intervallpass.
Att sedan exempelvis löpa 5 x 800 meter med t.ex. 60-90 sekunders vila däremellan är ganska lämpligt, huruvida du står helt still eller joggar lite lätt under vilan avgör du själv. Jag tycker själva intervallerna blir av högre kvalité om jag vilar helt.
När du är färdig joggar du ner i kanske 1-2 kilometer och sedan stretchar du.
Då kan du få ut något av intervallerna på riktigt, annars är intervallträning bara en ursäkt för personer med dålig kondition att stanna så fort det blir jobbigt. Det låter bättre att påstå att man kör ”intensiv intervallträning” än att erkänna att man slutar så fort det blir jobbigt.
14 maj, 2008 at 20:36 #582699Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag hoppas du syftar på uppvärmning nu. Att jogga 2-3 kilometer är lämplig uppvärmning om du vill köra ett bra intervallpass.Att sedan exempelvis löpa 5 x 800 meter med t.ex. 60-90 sekunders vila däremellan är ganska lämpligt, huruvida du står helt still eller joggar lite lätt under vilan avgör du själv. Jag tycker själva intervallerna blir av högre kvalité om jag vilar helt.
När du är färdig joggar du ner i kanske 1-2 kilometer och sedan stretchar du.
Då kan du få ut något av intervallerna på riktigt, annars är intervallträning bara en ursäkt för personer med dålig kondition att stanna så fort det blir jobbigt. Det låter bättre att påstå att man kör ”intensiv intervallträning” än att erkänna att man slutar så fort det blir jobbigt.
Jag syfade faktist bara på att springa 2 kilometer. Är för rädd för att bräna muskler, men det är väl bara jag som tänker så :frust: haha nej nej, jag vill egentligen inte springa intervall löpning. Min princip när jag springer är, när jag väl börjar så stannar jag inte. En gång i tiden hade jag hyfsat bra kondis kunde springa 13 kilometer på dryga 45 minuter Vad väl ca 15-16 år då, gick i 9an iallfall.
Nu vet jag inte om jag vill börja springa känner att jag inte har den kunskapen som behvös för att ta ett eget beslut :o:what:
14 maj, 2008 at 20:41 #582700Anonym anvandareMemberKunde du springa 13 kilometer på den tiden utan att nojja över att bränna muskler så ska det nog inte vara någon fara i dagsläget heller. Låter som en typisk deffhjärna bara.
14 maj, 2008 at 21:03 #582701Anonym anvandareMemberBenjamin_fj wrote:Nu vet jag inte om jag vill börja springa känner att jag inte har den kunskapen som behvös för att ta ett eget beslut :o:what:Herregud. Då får jag väl ta beslutet åt dig. Ut och spring, om du förlorar märkbart med muskelmassa bara för att du lägger in en viss mängd regelbunden konditionsträning så gör du något helt horribelt bedrövligt med ditt upplägg.
Om man tränar, äter och vilar med sunt förnuft blir det inte så helt enkelt. Har man ett idiotupplägg så kan mycket muskler gå förlorade, så undvik idioti.:up:
15 maj, 2008 at 10:33 #582702Anonym anvandareMemberhehe sant sant tackar ska lösa det på något bra sätt. Får som sagt lyssna på kroppen
15 maj, 2008 at 15:47 #582703Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Herregud. Då får jag väl ta beslutet åt dig. Ut och springHaha.. så ska de tas!
Grattis till att ha knäckt 2000-gränsen med inläggen. Man får väl tacka för att vi har fått ta del av alla dessa kloka ord. :emo-thumb -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.