Fördelar med ätardag?

Home Forums Deff och fettminskning Fördelar med ätardag?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

Finns det någon fördel med att ha en ätardag under deff, mer än att det bryter tristessen?

Har det någon positiv inverkan på resultatet? Hur ofta ska man i så fall unna sig en ätardag?

Det finns vissa dieter som har kolhydratsladdningar då dom fyller på kroppen rejält med kolhydrater 1-2 dagar i veckan för att de ska orka de kommande hårda dagarna med mycket träning och mindre mat. Kan tänka mig att du orkar i en längre tid. Och inte äter onyttigt nån gång under de andra dagarna eftersom du vet att du ska få äta de dom 1-2 kommande dagarna.

Ätardagar är endast för psyket, det gör inget gott mot din deff utan det är bara psykiskt, som sagt. Vissa väljer att ha ätardagar uppemot 1gång/veckan, vissa väljer att aldrig ha någon.

Jag själv tar en ätardag när jag känner att jag behöver det. Sen äter jag kladdkaka med grädde en gång i veckan också, men det kallar inte jag ätardag.

nible wrote:
    Jag själv tar en ätardag när jag känner att jag behöver det.

Hur känner du det? :D Jag tror att många som deffat ett antal dagar i streck tycker att de ”behöver” en ätardag.

Anledningen till att jag ställde från inledningsvis är att jag är rädd för att ta en ätardag nu när jag ska gå ner i vikt. Har lyckats hålla mig ifrån det i ett par veckor.

Att köpa en 10-kronors burgare på McDonalds till middag i all hast räknas väl knappast som en ätardag antar jag? ;-)

Tyskn wrote:
    Hur känner du det? :D Jag tror att många som deffat ett antal dagar i streck tycker att de ”behöver” en ätardag.

Jag känner när det tär för mycket på psyket. Jag känner också en fördel med att ha ett ”delmål” varje vecka så man har något att längta till, liksom. Känns lite väl svårt att tagga sig själv genom att tänka: ”Yes, om 10veckor får jag äta något gott, woho!”.

Men jag skulle nog, utan större problem, kunna klara mig utan de där små ätardagarna, men jag vill inte. Det är mycket tack vare den socialaspekten jag gör det också, att få sitta ner med kompisarna och dricka lite kaffe och käka kladdkaka. Bör tilläggas att jag äter en bit kladdkaka på 45minuter, njutning ftw! :P

Gitarristen wrote:
    Anledningen till att jag ställde från inledningsvis är att jag är rädd för att ta en ätardag nu när jag ska gå ner i vikt. Har lyckats hålla mig ifrån det i ett par veckor.

Att köpa en 10-kronors burgare på McDonalds till middag i all hast räknas väl knappast som en ätardag antar jag? ;-)

Att lägga in en ätardag varje vecka kan också unna din deffning, dock inte själva ätardagen i sig utan kanske för att du skulle sköta din kost hårdare om du själv visste att du får unna dig en dag i veckan.

Det andra anser jag som en definitionsfråga, jag gör inte det. Ätardagar kan ha så många olika definitioner, vissa räknar en näve chips som ätardag och vissa definierar en ätardag som att stoppa i sig allt man kommer åt.

[http://forum.body.se/showthread.php?t=14742&highlight=%E4tardag]

Läs särskilt Stormästarens inlägg.

metabolismen speedas upp yao

Sarollaa wrote:
    metabolismen speedas upp yao

Ja, med en kanske 10% över ett dygn. Om din normala metabolism i vila ligger på 1500 kcal innebär det en uppreglering med 150 kcal. På vilket sätt motiverar det en överätning med flera tusen kcal?

Vad händer då? Gör det väldigt mycket med nån eller flera extrema ätardagar kan det vara till nån annan nackdel just än att det lagras som energiöverskott=fett? Kan det ställa nån hormonbalans urspel?

nible wrote:
    Jag känner när det tär för mycket på psyket. Jag känner också en fördel med att ha ett ”delmål” varje vecka så man har något att längta till, liksom. Känns lite väl svårt att tagga sig själv genom att tänka: ”Yes, om 10veckor får jag äta något gott, woho!”.

Men jag skulle nog, utan större problem, kunna klara mig utan de där små ätardagarna, men jag vill inte. Det är mycket tack vare den socialaspekten jag gör det också, att få sitta ner med kompisarna och dricka lite kaffe och käka kladdkaka. Bör tilläggas att jag äter en bit kladdkaka på 45minuter, njutning ftw! :P

Jag håller med dig i allt du säger. Det är bara att ditt förra uttalande:

nible wrote:
    Jag själv tar en ätardag när jag känner att jag behöver det.

…inte går ihop med att ha ett ”delmål”.
    Det lät på dig att du tar en ätardag helt slumpaktigt när ditt psyke sviker. Det är inte samma sak som att planera en ätardag en viss dag i veckan.

Missen: Den självklara nackdelen är att hela deffen går betydligt långsammare. Vad är det för mening med att kämpa en hel arbetsvecka för att skapa ett underskott på kanske 5000kcal om man lägger på dessa på en ätarhelg igen?

Tyskn wrote:
    Det lät på dig att du tar en ätardag helt slumpaktigt när ditt psyke sviker. Det är inte samma sak som att planera en ätardag en viss dag i veckan.

Dåligt formulerat från min sida, kan jag hålla med om.

Även fast jag inte kallar en kladdkaka ätardag så är ändå den dagen bestämd, och det är dagen innan helgen. Då drar jag och några vänner ner och tar en fika.

nible wrote:
    Dåligt formulerat från min sida, kan jag hålla med om.

Även fast jag inte kallar en kladdkaka ätardag så är ändå den dagen bestämd, och det är dagen innan helgen. Då drar jag och några vänner ner och tar en fika.

Och det är inget som helst fel med det. :emo-thumb
    Jag åt pizza ett par gånger på min deff utan att kalla det för ätardagar heller. Jag fastade till middagstid, åt en pizza som höll mig mätt fram till kvällen och då tog jag en proteinshake eller åt lite kessella eller keso. På så vis åt jag vad som i vardagsmun kallas ”onyttigt” utan att överstiga min kalorigräns för dagen. :pop:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.