Fördelar med ätardag?

Home Forums Deff och fettminskning Fördelar med ätardag?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • Author

Om man nu ändå tar en ätardag, finns det väl fördelar med att slänga in tung träning den dagen, typ knäböj + marklyft? Eller kanske ett långlöppass? Dels för att kompensera för maten, men träningen borde väl få bättre effekt av maten också?

Jarp wrote:
    Om man nu ändå tar en ätardag, finns det väl fördelar med att slänga in tung träning den dagen, typ knäböj + marklyft? Eller kanske ett långlöppass? Dels för att kompensera för maten, men träningen borde väl få bättre effekt av maten också?

Det är ett mycket bra alternativ skulle jag säga. Om både knäböj och marklyft skulle vara bra i just det sammanhanget vet jag dock inte. Kör ett vanligt pass bara, och försök använda de extra krafterna från maten för att prestera bättre.

Folk som avfärdar ätardagar som skit gör det antagligen genom att se ätardagar som en tävling att se hur mycket skit de kan trycka i sig under 24h. Det är skillnad att ha en ätardag där man överäter kolhydrater och håller nere fettet – och att gå all in med glass, pizza, chips, godis osv.
    Vilket av de två alternativen som kan ge en fysiologisk fördel kan nog alla experter i tråden kanske lista ut.

Min bild av ätardagar är i första hand att man då har möjligheten att laga något extra gott till middag utan att tänka på kalorierna, eller att gå på afterwork till Harrys och käka en oxfilé-planka med några kalla öl. Jag skulle aldrig få för mig att frossa från morgon till kväll.

Gitarristen wrote:
    Min bild av ätardagar är i första hand att man då har möjligheten att laga något extra gott till middag utan att tänka på kalorierna, eller att gå på afterwork till Harrys och käka en oxfilé-planka med några kalla öl. Jag skulle aldrig få för mig att frossa från morgon till kväll.

Det är den där bilden av ätardag jag skulle vela se att alla hade, hade underlättat en hel del för många.

Gitarristen wrote:

Det kallar jag snarare en ”fusk-måltid”.

”Refeed” är den engelska termen som jag föredrar att använda och inte ätardag (vad nu en bra svensk översättning kan tänkas vara). Refeed beskriver bättre vad målet med det hela är istället för 24h-gris-ätardag.

Hade ätardag under min diet och det var den jag levde för. Skulle aldrig klarat min diet utan den , och jag åt allt ja kom över från morgonen jag vaknade på lördagen till kl 00:00. Beror lite på vad man vill , köra tung diet med morgon promenader och cardio efter gympasset varje gång. Men ja älskar att äta så de fick bli så :) .

Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.