Förslag och tips mottages gärna!

Home Forums Deff och fettminskning Förslag och tips mottages gärna!

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hejsan på er!

Har haft ett uppehåll från träningen nu på nästan 2 år tror jag det blir, och tänkte börja igen efter semestern (v31).

Började träna för 5 år sedan, och höll på i ca 3 år (mer eller mindre seriöst), och har kört lite deff innan också, men känner nu att man glömt bort så mkt, så skulle gärna vilja ha lite tips.

Lite träningsbakgrund:
    – Innan jag började träna vägde jag 137kg och var 15 år gammal

– På 1.5 år så gick jag ner till 93kg och mådde toppen..

– Har sen dess haft upp och- nergångar tills jag nu slutade helt för ca 2 år sedan.

Jag väger i dagsläget ca 120kg, och känner att nu jävlar är det dags igen!

Jag slängde ihop ett litet matschema nyss, ni är väldigt välkomna att skriva synpunkter på det jag har kommit på..

Jag ska inte på nåt sätt tävla eller gå vidare med det här, jag vill bara gå ner i vikt igen och sen försöka hålla mig där..

Här kommer schemat:

Förmiddagsvecka Kost

05.00 – God morgon =)
    05.15 – Promenad till jobbet
    06.00 – Frukost 1: Kvarg/Keso/Proteindrink + Frukt + Kaffe + Omega3
    09.00 – Frukost 2: Mackor med proteinrikt pålägg + Kaffe
    12.00 – Mellanmål 1: Kvarg/Kesella/Proteindrink + Frukt + Kaffe
    13.30 – Promenad hem
    15.00 – Middag:

17.00 – Träning
    18.00 – Mellanmål 2: Proteindrink + Banan
    20.00 – Kvällsmat: Ägg/tonfisk/Kvarg/Keso + Grönsaker + Omega3

Eftermiddagsvecka Kost

09.00 – God morgon =)
    09.15 – Promenad
    10.00 – Frukost: Mackor med proteinrikt pålägg + Juice/Mjölk + Omega3
    11.00 – Träning
    12.00 – Middag (liten):

16.00 – Mellanmål 1: Kaffe, Halv proteindrink + frukt
    18.00 – Middag på jobbet:

20.30 – Mellanmål 2: Kaffe, halv proteindrink + frukt
    23.00 – Kvällsmat: Ägg/tonfisk/kvarg/keso + Grönsaker + Omega3

Det ända jag har skrivit med här är proteinpulver och omega3, säg bara till om det är nåt annat pulver/tabletter som funkar bra vid viktminskning..

Tacksam för svar!

MVH Jocke

Kostupplägget skulle väl funka, men jag skulle gå runt vrålhungrig. Skippa proteindrinkarna, speciellt under deff då man ligger på kcal underskott och blir hungrig lättare. Bättre att ”spendera” sina kcal på något man blir mätt av, som fungerar lika bra.
    Tycker dock att ditt upplägg ser lite väl fett och kolhydrat fattigt ut. Du äter enbart omega-3 kapslar samt lite frukt. 20%fett, 40%kolhydrat och 40% protein tycker jag är en bra fördelning. Släng in lite nötter, fet fisk, avocado eller olja (bra fettkällor) under dagen. Pasta och ris (helst fullkorn) borde du slänga in i upplägget för att få i dig kolhydrater från vettiga källor.

Kosten är väl inte dålig i alla fall. Den är ett praktesempel på alla byggarmyter man kan komma på i stort sett. Och typisk byggarmat brukar ju knappast vara den bäst sammansatta.

Det är ju två middagar per dag också, där jag äter störst andel kolhydrater per dag.

Varför skulle jag skippa proteindrinkarna? Det är ju inte bra att gå tom/katabol alltför många timmar..

Fiskade nog mest kommentarer om tillskott som kan hjälpa vid viktminskning..

NetCurse wrote:
    Det är ju inte bra att gå tom/katabol alltför många timmar…

Katabolisering av kroppen pågår hela ditt liv, det är inte en fråga om av eller på. Samma sak med de anabola prcesserna, däremellan är det en fråga om balans över tid. Och att de katabola processerna överstiger de anabola är inte bra som du säger men varför skulle det bli så? Man behöver ju självfallet inte tillföra protein jämt jämt jämt genom munnen för att undvika det.

Skulle jag krångla så mycket med hundra minimåltider och få i mig så mycket energi via dryck skulle jag vara hungrig 24 timmar om dygnet.

Sluta tänka på mat hela tiden så kommer det gå vägen. Det är viktigt att vara snygg, inte att maten smakar gott.
    ”Jag ska bli smal och snygg och jag bryr mig inte” är ett tankesätt som fungerar för mig. Tävla med dig själv! Hur lite kan du äta vid olika tillfällen utan att det hämmar din förmåga att prestera på jobbet eller socialt?

nutz wrote:
    Sluta tänka på mat hela tiden så kommer det gå vägen. Det är viktigt att vara snygg, inte att maten smakar gott.
    ”Jag ska bli smal och snygg och jag bryr mig inte” är ett tankesätt som fungerar för mig. Tävla med dig själv! Hur lite kan du äta vid olika tillfällen utan att det hämmar din förmåga att prestera på jobbet eller socialt?

Håller med här.
    Tänk på resultatet då du är klar med deffen!:emo-thumb

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.