Första deffen har börjat, behöver åsikter!

Home Forums Deff och fettminskning Första deffen har börjat, behöver åsikter!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

Tjena, nu har första deffen börjat. Och jag har suttit och räknat lite kalorier, fett och kolhydrater. Hade tänkt deffat i 1½-2månader ( anledning till så kort deff är att det inte är så mycket som ska bort ). Kosten har jag lagt upp så här på ett ungefär:

06:10 Frukost – 1dl havregryn med mjölk, 1 ägg, en lingon grova m. smör. ett glas juice, omega3 tablett = ca 350 kcal

11:00 Lunch – Skolmat, allt från potatis m. falukorv + grönsaker till fisk m. potatis + grönsaker = ca 600

14:00 Ett äpple eller dyligt = 56 kcal

15:00/15:30 – 16:00 / 16:30 – Träning
    ´
    16:30 Proteinshake, ev. polarkaka m. smör, ost, skinka paprika. = ca 250 kcal

17:00 Middag – Lax/Tonfisk/kött/kyckling med ris/potatis/Pasta , ev. broccoli/grönsaker . Eller husmans kost = 600kcal

20:00 2-3dl lättfil m. flingor = Ca 250kcal

Ca 2200 kcal per dag. ( ska få i mig 2300 )

Jag fattar dock inte när man räknar det här, alltså kalorierna. När man då ska gå ner ett halvt kilo i veckan, hur mycket cardio ska man köra då för att uppnå det här halvt kilo mindre per vecka ?

Ser det bra ut i protein/kolhydrat väg också ? Fattade inte på vad som var protein på livsmedelsverkets sida.

Grymt tacksam för massor av svar, vill höra olika åsikter och vad jag gör fel! :)

Blev lite cardio idag, basket i 1½timme drygt sen springa 2½km hem. Kosten följde jag.

Skulle ju va lättare att kommentera om du skrev din vikt/målvikt och kaloriförbrukning vid underhåll.

Tyskn wrote:
    Skulle ju va lättare att kommentera om du skrev din vikt/målvikt och kaloriförbrukning vid underhåll.

Har ingen vidare målvikt, utan helt enkelt bränna fett och se bra ut.
    Jag väger dock bara runt 61 kilo och är 175 drygt, men har fortfarande fett som ska bort.
    Och jag vet inte hur mycket kalorier jag gör av med när jag spelar basket tex, ganska svårt att veta det :/

Underhåll = Ditt kaloribehov vid vila

Razmeister899 wrote:
    Underhåll = Ditt kaloribehov vid vila

Så jag behöver inte motionera något för att gå ner ett halv kilo i veckan med dieten ?

nible wrote:
    Så jag behöver inte motionera något för att gå ner ett halv kilo i veckan med dieten ?

Det gör du som du vill, ju mindre energi du förbrukar desto mer måste du ju dock skära ner på maten för samma kaloriunderskott. Men hur mycket energi du tränar bort är ju upp till dig, ju mer energi du gör av med ju mer kan du käka och ändå tappa vikt.

Underhållsbehovet betyder för övrigt inte ”ditt energibehov i vila” utan handlar bara om behovet som krävs för energibalans, att underhålla kroppen sitt energibehov (med eller utan träning) och vara viktstabil helt enkelt.

Ett kaloriintag som överstiger underhållsbehovet innebär viktökning och motsatsen innebär viktminskning.

Hur mycket styrketräning brukar det bli då?
    61kg på 175cm låter väldigt lite. Sålänge du inte tänker delta i någon Jesus Christ-look-alike-contest, så tycker jag att du ska ligga på den mängden mat du alltid äter och kör på hårt med styrketräningen.

Tyskn wrote:
    Hur mycket styrketräning brukar det bli då?
    61kg på 175cm låter väldigt lite. Sålänge du inte tänker delta i någon Jesus Christ-look-alike-contest, så tycker jag att du ska ligga på den mängden mat du alltid äter och kör på hårt med styrketräningen.

När jag inte deffar så styrketränar jag 4 gånger i veckan. Det som är lite fel ändå, jag är varken spinkig eller fet, vill bara få fram lite konturer på musklerna, fram till sommarn och så. Och det jag vill är alltså att få bort lite fett, och få fram lite muskler :emo-thumb

Vill dock fortfarande ha synpunkter på min diet, ser den bra ut?

Eddie Vedder;527770 wrote:
    Underhållsbehovet betyder för övrigt inte ”ditt energibehov i vila” utan handlar bara om behovet som krävs för energibalans, att underhålla kroppen sitt energibehov (med eller utan träning) och vara viktstabil helt enkelt.

QUOTE]

Oj fel av mig, menade energibalans :frust:

Kom igen nu, någon kunnig som kan se om min diet ser bra ut ?
    Vill även vet hur man kan få veta på ett ungefär hur mycket cardio man ska köra.

Förutsatt att dina uträkningar är korrekta så är ju maten bra tycker jag. Inga fel alls på livsmedelsvalen.

Din fråga om konditionsträning har ju i alla fall jag redan gett ett svar på. Vad var fel på det svaret?

Eddie Vedder wrote:
    Förutsatt att dina uträkningar är korrekta så är ju maten bra tycker jag. Inga fel alls på livsmedelsvalen.

Din fråga om konditionsträning har ju i alla fall jag redan gett ett svar på. Vad var fel på det svaret?

Inget fel på svaret, fel på uppfattningen av svaret. Jag menar det är ju ganska svårt att hålla koll på kalori förbrukningen om man inte har något i form av en kaloriräknare (?). Har ingen aning hur mycket cardio som är ”vanligt” heller, skulle vara intressant att veta det.

nible wrote:
    När jag inte deffar så styrketränar jag 4 gånger i veckan.

Så du har lagt ner med styrketräningen helt, bara för att du deffar? ;)

Jag kan meddela att jag i stort sett inte har någon cardio alls i min deff, och det går oerhört bra ändå. Allting handlar ju om att ligga på ett kaloriminus. Sen kvittar det hur man åstadkommer det. Jag gör det genom tunga styrkepass och diet. Som ”bonus” så blir dett lättare att bibehålla muskelmassan. :emo-thumb

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.