Home › Forums › Deff och fettminskning › Frågor ang deff och kaloriintag.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 januari, 2013 at 18:35 #100813Anonym anvandareMember29 januari, 2013 at 18:35 #1073669Anonym anvandareMember
Jag nvänder jag ShapeUp när jag räknar mina kalorier för det är ju bara skriva i så räknar den ut själv sen och då får jag ju alltid fylla i om jag tränat tung eller lätt styrketräning och då tar jag alltid Tung styrketräning naturligtvis, men sen ska man ju fylla i hur lång tid man tränat och ju längre tid man tränat ju mer kalorier räknar den ju bort. Men då tänkte jag att när jag kör få reps och vilar mer i mellan seten tar ju passen lite längre och då vill den ju räkna bort mer kalorier än när jag kör fler reps och med lite kortare vila mellan seten. Men är lite kluven till hur jag ska skriva upp tiden för när jag kör lite mer få reps så vilar jag ju mer i mellan seten fast passen tar längre tid och då gör jag väl egentligen av med mer kalorier än när jag kör mer högreps och vilar kortare mellan seten?
Sen ang. deff, när tycker ni man ska köra cardio? Och hur många dagar i veckan? Och när jag ska räkna mitt kaloriintag så ska jag ju ligga -500 kcal ifrån mitt kaloribehov för att stå still i vikt ungefär, men om vi då säger att jag ligger på 3500 kcal och står still i vikt då behöver jag äta 3000kcal för att gå ner. Låt då säga att jag styrketränar 70 min och bränner ca 600-700kcal då, betyder det så att jag behöver äta 2300kcal + 700kcal = 3000kcal och ändå gå ner i vikt utan att köra cardio?
29 januari, 2013 at 18:46 #1073670Anonym anvandareMemberAnvänd dig utav någon webbsida som räknar ut ditt kcal intag istället mycket enklare då om du kör styrketräning så ökas oxå förbränningen under 48h frammåt och de som finns på nätet räknar ut ett snitt på vad du gör av med. Ex. på sådan sida http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php .
Ang. cardio så måste du inte köra det, men jag gillar att köra det då jag får äta mer under dagen. Jag kör en pw på 40min 5-7dagar i veckan beror på hur skolan ligger osv.
Angånde viktnedgång: Så länge du gör av med mer energi än du får i dig går du ner i vikt, det är att behålla muskelmassan som är det jobbiga med deffen enligt mig.
Mvh Vincent
29 januari, 2013 at 19:03 #1073671Anonym anvandareMemberMed vad är bättre med sidorna på nätet som räknar kalorier än ShapeUp appen menar du? Eller fattar jag det du skrev fel nu??
29 januari, 2013 at 19:29 #1073672Anonym anvandareMemberMenar att det är lättare att räkna ut ditt dagliga intag med hjälp av sidorna på nätet än med shapeUp verkar det som. Har inte användt appen själv då jag planerat exakt mina måltider över dagen innan samt min träning så vet redan hur mycket jag stoppar i mig men där tror jag att shapeUp appen har en fördel på just hur mycket man stoppar i sig. Ledsen för att det sista blev rörigt hoppas du fattar ändå. Kan tilläga att jag aldrig användt mig utav shapeUp men det jag hört av användarna är vad jag skrev, att det är lätt att beräkna kcal på livsmedel och sådant men svårare att räkna ut exakt förbränning och energibehov vilket jag tycker man kan lika gärna ta nätsidor som räknar ut hur mycket du behöver om du tränar styrketräning 4-5dagar i veckan samt tar de hänsyn till den förhöjda förbränningen som sker i kroppen inte bara då du gymmar vilket jag som sagt inte vet om shapeUp appen gör. Igen förlåt om inlägget blev rörigt men hoppas du fattar vad jag menar ändå.
29 januari, 2013 at 20:42 #1073677Anonym anvandareMemberJaha nä det är jätte lätt att räkna ut sitt intag av med det programmet, tycker det är jätte bra Men mitt kaloribehov för att stå still i vikt har jag gjort på denna sidan: http://bmi-räknare.se/rakna-ut-kaloriforbrukning.html . Använder bara appen till att räkna ut mitt dagliga intag som sagt. Vet du hur det är med kaloriförbrukning vid lågt reps antal och längre tid O mellan seten och vid högt reps antal och mindre vila mellan seten? Man blir ju kvar längre på gymet när man tränar få reps och mer vila mellan seten och tvärtom vid fler reps, men när man räknar ut kaloriförbrukning på diverse sidor så går ju det efter tid men tycker det borde gå jämt ut? Förstår du? Du behöver inte be om ursäkt och tack för dom frågorna du besvarat.
29 januari, 2013 at 21:54 #1073681Anonym anvandareMemberhttp://www.muscles.se/bmr/bmr-kalkylator.htm
Den sidan använder jag, skickade fel
30 januari, 2013 at 00:28 #1073688Anonym anvandareMemberOkej kanske själv ska tanka den då! Förstår din poäng men jag skulle gissa att ett pass på 1.5h med 2min mellan setten och lågt reps antal skulle kunna förbränna lika mycket som ett intensivt pass på 1h med högre repsantal och max 1min vila. Det är vad jag tror har inget som stödjer detta.
30 januari, 2013 at 10:41 #1073691Anonym anvandareMemberPå många sidor står det att 60 min hård styrketräning bränner runt 500 kcal men ni på diverse forum säger folk runt 200kcal, har du någon aning om förbränning på styrketräning??
30 januari, 2013 at 11:09 #1073694Anonym anvandareMembershape up duger fint
30 januari, 2013 at 11:45 #1073696Anonym anvandareMemberGalten wrote:shape up duger fintJa det tycker jag med Men du som är PT vet du hur många kalorier ett styrkepass bränner ungefär? Tungt vs lätt, jag väger 100kg.
30 januari, 2013 at 12:16 #1073697Anonym anvandareMemberJag periodiserar min träning såhär och det funkar väldigt bra på mig:
BLOCK 1 (Vecka 1 & 2)
• 4-6 reps
• 4 sek i neg och pos fasen
• Vila 3-4 min i mellan setenBLOCK 2 (Vecka 3 & 4)
• 7-10 reps
• 2 sek i neg och pos fasen
• Vila 1-2 min mellan setenBLOCK 3 (Vecka 5 och 6)
• Övning 1: 7-9 reps
Övning 2: 10-13 reps
Övning 3 >>: 13-15 reps
• 2 sek i neg och 1-2 sek i pos
• Vila 2 min mellan seten
• Superset och dropset på alla övningarSå har ni lite koll på hur mina pass ser ut och Block 1 passen tar mellan 75-90 min, och jag tänkte käka så här:
Mat!
Vilodag: Träningsdag:
3602 kcal 3888 kcal
P: 300 P: 320
K: 380 K: 422
F: 98 F: 100150 kcal extra på Block 3 träningsdagar eftersom det blir intensivare och mindre vila!
Ser det OK ut? (Detta är inte under deff)
1 februari, 2013 at 09:18 #1073743Anonym anvandareMemberxklu wrote:Galten wrote:shape up duger fintJa det tycker jag med Men du som är PT vet du hur många kalorier ett styrkepass bränner ungefär? Tungt vs lätt, jag väger 100kg.
tycker ditt program ser genomtänkt ut!
angående kcal/per pass så ligger väl siffrorna mellan 300-600 kcal
jag brukar utgå ifrån 400kcal/45min per gympass,så för dej som kör över 75min borde du ligga på iallefall 500/per pass,men ingen exakt vetskap utan pulsklocka,då det är svårt att mäta intensitet på bara reps/set/tid12 februari, 2013 at 21:23 #1074088Anonym anvandareMemberGalten wrote:xklu wrote:Galten wrote:shape up duger fintJa det tycker jag med Men du som är PT vet du hur många kalorier ett styrkepass bränner ungefär? Tungt vs lätt, jag väger 100kg.
tycker ditt program ser genomtänkt ut!
angående kcal/per pass så ligger väl siffrorna mellan 300-600 kcal
jag brukar utgå ifrån 400kcal/45min per gympass,så för dej som kör över 75min borde du ligga på iallefall 500/per pass,men ingen exakt vetskap utan pulsklocka,då det är svårt att mäta intensitet på bara reps/set/tidOkej! Men så är frågan varför min pulsklocka visade att jag hade bränt 1400kcal på mitt sista pass??? Det låter ju sjukt?? Jag körde i ca 75 min och tränade Rygg, trapz och mage. Övningarna jag körde var:
Chins
Hantelrodd
Marklyft
Skivatångs shrugs
Hantelshrugs
Ryska twist
Crunches med viktKörde 4 set på alla övningar och 6-10 reps och vilade 90sek mellan seten men blev lite längre vila i mellan vissa övningar.
Någon som har svar på det??
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.