Home › Forums › Deff och fettminskning › Frågor om BF
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 juni, 2009 at 06:54 #637831Anonym anvandareMemberthomas.R wrote:Hittade den här:
[http://forums.johnstonefitness.com/showthread.php?t=31392]
Stämmer lite bättre?
Ja den kändes mer rimlig. Titta inlägg #10 i den t.ex. Han har där 8%. Jämför med 8% på den tecknade bilden så är det ganska tydlig skillnad.
21 juni, 2009 at 09:25 #637832Anonym anvandareMembersenaste mätningen jag gjorde så låg jag på 9% body fat men ändå har jag mage kvar! träna hårt å ät rätt säger alla till mig, magen tar tyvär väldigt lång tid att träna bort. sakta men säkert kommer de.
Mvh
21 juni, 2009 at 12:38 #637833Anonym anvandareMemberdragon_skull wrote:senaste mätningen jag gjorde så låg jag på 9% body fat men ändå har jag mage kvar! träna hårt å ät rätt säger alla till mig, magen tar tyvär väldigt lång tid att träna bort. sakta men säkert kommer de.Mvh
Av bilden (i din journal) att döma ligger du på 16-18%, och inte 9%.
21 juni, 2009 at 14:02 #637834Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Av bilden (i din journal) att döma ligger du på 16-18%, och inte 9%.Agreed.
Det där är inga 9%.
21 juni, 2009 at 14:20 #637835Anonym anvandareMemberVad är det ni kollar på för att avgöra BF? Jag gjorde en mätning för några veckor sedan och då låg jag på 15% (11,7 kg). Kolla gärna mina bilder i min dagbok och säg om det är en rimlig siffra!
21 juni, 2009 at 16:00 #637836Anonym anvandareMemberGitarristen wrote:Vad är det ni kollar på för att avgöra BF? Jag gjorde en mätning för några veckor sedan och då låg jag på 15% (11,7 kg). Kolla gärna mina bilder i min dagbok och säg om det är en rimlig siffra!Ja, det är ganska rimligt. 15-17%.
Man får en ganska god uppfattning om hur det ser ut på x bf% med tillräckligt många referenspunkter där bf% är säkertsällt med stor precision (DEXA t ex).
Problemet med kalipermätningar som görs på gym är att allt hänger på hur duktig/erfaren personen som gör mätningen är. Att göra korrekta mätningar är en liten vetenskap i sig, och kräver mycket övning och praktisk erfarenhet innan man får kläm på det. I Dragonskulls fall kan vi t ex konstatera att personen som utförde mätningen antingen är inkompetent eller väldigt oerfaren.
21 juni, 2009 at 16:05 #637837Anonym anvandareMemberNu när vi är inne på det här med att hjälpa varandra.. vad tror ni jag ligger på i %BF? Jag tippar på typ 18? [http://forum.body.se/showthread.php?t=45370]
Uppskattar svar så jag kan reglera underskottet lite beroende på vad ni tror
21 juni, 2009 at 16:16 #637838Anonym anvandareMemberthomas.R wrote:Nu när vi är inne på det här med att hjälpa varandra.. vad tror ni jag ligger på i %BF? Jag tippar på typ 18? [http://forum.body.se/showthread.php?t=45370]Uppskattar svar så jag kan reglera underskottet lite beroende på vad ni tror
Jag tycker det är väldigt väldigt svårt att gissa utifrån en sådan bild. Du har ju åstadkommit en suverän viktnedgång helt klart men den nyaste av bilderna är ju en pose som döljer det mesta.
Lättare med en helkroppsbild framifrån så man kan se mage och revben ordentligt. Typ en bild där du står som de tecknade killarna i bilden du postade. I vilket fall som helst ligger du tveklöst över 10% men mer konkret har jag inte kunskap att uttala mig om. Grandmaster kan säkert det där bättre.
21 juni, 2009 at 16:25 #637839Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag tycker det är väldigt väldigt svårt att gissa utifrån en sådan bild. Du har ju åstadkommit en suverän viktnedgång helt klart men den nyaste av bilderna är ju en pose som döljer det mesta.Lättare med en helkroppsbild framifrån så man kan se mage och revben ordentligt. Typ en bild där du står som de tecknade killarna i bilden du postade. I vilket fall som helst ligger du tveklöst över 10% men mer konkret har jag inte kunskap att uttala mig om. Grandmaster kan säkert det där bättre.
Jag fixar en ny bild direkt
Update: Här är två bilder jag tog nu. Har inte hunnit äta något idag än (vaknade 15.30…), och morgonvikten är 66.8Kg @ 169cm.
21 juni, 2009 at 16:36 #637840Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Ja, det är ganska rimligt. 15-17%.Man får en ganska god uppfattning om hur det ser ut på x bf% med tillräckligt många referenspunkter där bf% är säkertsällt med stor precision (DEXA t ex).
Problemet med kalipermätningar som görs på gym är att allt hänger på hur duktig/erfaren personen som gör mätningen är. Att göra korrekta mätningar är en liten vetenskap i sig, och kräver mycket övning och praktisk erfarenhet innan man får kläm på det. I Dragonskulls fall kan vi t ex konstatera att personen som utförde mätningen antingen är inkompetent eller väldigt oerfaren.
Jag gjorde min mätning på en våg som skickade signaler genom båda händerna ner till fötterna. Jag fick hjälp av gymägaren som bl.a nämnde att maskinen används av professionella fotbollslag ute i Europa för att kolla fett och muskelmassa på sina spelare. Maskinen visade även vilken BF% jag hade i varje arm och ben samt ungefär hur mycket som fanns runt midjan. Ca 7,5 kg av fettet låg runt magen och höfterna.
Är en kalipermätning mer tillförlitlig?
21 juni, 2009 at 16:38 #637841Anonym anvandareMemberthomas.R wrote:Jag fixar en ny bild direktUpdate: Här är två bilder jag tog nu. Har inte hunnit äta något idag än (vaknade 15.30…), och morgonvikten är 66.8Kg @ 169cm.
Tycker att du är ganska lik mig i kroppen.
[img=http://i663.photobucket.com/albums/uu356/jadefjord/vikt.jpg]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.