Fryst kyckling (vägning)

Home Forums Deff och fettminskning Fryst kyckling (vägning)

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej! vet att frågan har varit uppe tidigare men alla säger olika, så är lite smått förvirrad.

Så vi säger att man har köpt kronfågelns frysta kyckling och ska äta 250g, när ska man väga detta då? när den är fryst eller tinad?
    Gäller inte näringsvärdet som står på förpackningen den frysta vikten?

MVH:)

Jag tror näringsvärdet gäller för tillståndet som produkten är i när man köper den om inte annat anges.

Survivalist wrote:
    Jag tror näringsvärdet gäller för tillståndet som produkten är i när man köper den om inte annat anges.

ja det borde ju vara så tycker man, någon som kan fastställa?

star88xl wrote:
    ja det borde ju vara så tycker man, någon som kan fastställa?

Ring kundtjänst och fråga. Det gjorde jag när jag ville veta om fisken jag åt var från östersjön eller ej…

[http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94695&highlight=v%E4ga+kyckling]

Så här svarade kundtjänst hos Kronfågel när någon mailade och frågade:

”Näringsvärdet för kycklingfilé är aktuellt på vikten på den frysta filéen. Fryst filé tappar mer vätska än den färska eftersom den släpper mer vätska från sig när den tinas och tillagas.”

star88xl wrote:
    Hej! vet att frågan har varit uppe tidigare men alla säger olika.

Nej svaret är alltid samma. För frysta saker avses otillagad vara.

Flessa wrote:
    +1..

Men gör det enkelt för dig… Tillaga varan (koka/stek etc,etc) och kolla upp på internet eller liknande hur näringsvärdet för den färidglagade varan är?

Varför skriver du +1 och sedan ger rådet om att göra tvärtom? Hur kan det vara enklare att göra som du säger än att väga före och bara räkna på det?

Flessa wrote:
    För att jag förvisso håller med dig om att svert är samma i alla tråder. Men mitt råd är att tillaga och gå efter de värdena. :)

Då får man ju betydligt mer osäkra värden. Förlusterna i ens egen kyckling kan ju skilja sig massor från den analyserade och det leder ju bara till onödigt letande.

Det är ju mer krångel för sämre beräkning, hur kan det vara enklare? Sämre på alla sätt.

Alltid låtit min kyckling tina innan jag vägt den, för enligt min skalle är det ju bara vatten som försvinner, och det är ju 0 kcal.
    Kanske har haft fel då, men det handlar ju bara om ca 30g förlust.

fredrik92a wrote:
    Alltid låtit min kyckling tina innan jag vägt den, för enligt min skalle är det ju bara vatten som försvinner, och det är ju 0 kcal.
    Kanske har haft fel då, men det handlar ju bara om ca 30g förlust.

Förstår inte hur du tänker. Med det resonemanget är ju 100 gram russin lika energirikt som 100 gram vindruvor. Det är ju bara vatten som försvunnit.

När vatten avlägsnats från kycklingen är 100 gram av samma kyckling plötlsigt mer koncentrerat kött och vips är det mer kaloritätt. Läs näringsvärde för torkat kött t.ex.

Kan ju tillägga att t.ex proteinhalten i tillagad kyckling ligger på ~28gr/100gr medan det för otillagad ligger runt ~20gr/100gr…. Och inte fan blir det mer protein i kycklingen bara för att man steker den. :)

Skillnaden beror alltså på att vatten försvinner och det rymmer hux flux mer kycklingkött (utan vatten) på 100gr.

har också vägt alla slags filéer efter att ha tinat dom, vikt av is/vatten är inte kyckling utan just is/vatten. Kan ju omöjligt vara så att den frysta filén är den man ska väga. Om så vore, slipper jag att tina en hel påse innan jag väger alla och tilllagar dem…. humma..

broel wrote:
    Kan ju omöjligt vara så att den frysta filén är den man ska väga.

Jo för hundrade gången.;)

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.