Funderingar kring deff – fettminskning, är jag rätt ute?

Home Forums Deff och fettminskning Funderingar kring deff – fettminskning, är jag rätt ute?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Tränar alla dagar i veckan. Målet är att minska i fett och bygga muskler.

Såhär ser träningen ut:
    Måndag-Lördag:
    30 minuter cardio
    30 -40 minuter styrketräning. Varierar olika muskelgrupper olika dagar.
    Ex måndag – ben, tisdag – armar/axlar, onsdag – mage, osv.
    Söndag: Vilodag men går en promenad powerwalk ca 50 min – 1 timme.
    Har ingen direkt ”ätardag”, men brukar unna mig nötter på helgerna, men inget godis, vitt bröd och dylikt.

Matintaget för en dag ser ut såhär:

Frukost: 1 portion havregrynsgröt + 1 proteindrink
    Lunch: Omelett, 2st ägg, lite grädde, broccoli, spenat, svamp
    Mellanmål 1 banan + 1 proteindrink
    Middag: Kyckling och wokgrönsaker alt, räksallad med lite bulgur, fisk etc
    Kvällsfika: Kvarg, alt en fiberrik macka med lite keso

Tränar oftast mellan frukost – lunch eller mellan mellanmål – middag.
    Jag behöver få bort lite underhudsfett men vill samtidigt bygga muskler.

Gör jag rätt? Något jag bör ändra på/tänka på?

Det lättaste sättet att se om man gör rätt är att först räkna ut hur mycket kcal du gör av med per dag. Sedan räknar du ut hur mycket du får i dig. Om du vill gå ner 0.5kg i veckan ska du ligga på -500 brukar vara rekomenderat för att inte tappa muskelmassa. Sedan får du kolla om du har rätt proteinmängd och fettmängd, 1.5-2gprot/kg och 1g fett/kg brukar vara rekomenderat.

Träningen ser bra ut, akta dig bara så du inte blir övertränad om du känner det så gå ner på fler vilodagar!

Lycka till mvh Vincent!

Tack för snabbt svar! Räknade ut mitt dagsintag, men jisses det blir ju inte mycket kvar.
    Om jag räknar -500kcal landar jag på ca 1000kcal/dag. Sen tar jag 2 skopor protein/dag. Dvs 2 skopor proteinpulver ca 238 kcal. Kvar har jag då 762kcal att ”leva på”. Är ju inte mycket. Uppdelat på flera mål. Bara mellis bananen tar ju 102kcal :/

Nope, det ska jag undvika, lyssnar på kroppen men än så länge känns det bra! :)

Låter väldigt lite, använd denna http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php och dubbelkolla om det verkligen är så lite. Om du känner att du käkar för lite kör en daglig Power Walk på 40min, jag förbränner ca 300kcal om jag går i 7.2km/h då men det är ju olika beroende på vikt här räknar du enkelt ut hur mycket du förbränner och bry dig inte om siffran på rullbandet du går på om du går på rullband denna stämmer oftast bättre http://www.viktvakten.se/kaloriraknare_rakna_kalorier.htm

Men som sagt tror du räknat lite fel iaf om du är hyfsat aktiv på dagen.

Tack igen för snabbt svar!

Var precis den räknaren jag använde då jag räknade ut det.
    Är ju tyvärr väldigt inaktiv förutom träningen då jag har ett stillasittande datajobb. Därav det låga antalet. Valde lite eller ingen motion.
    Tack för infon ang löpbandet, det visste jag faktiskt inte.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.