Fungerar promenader på kvällen?

Home Forums Deff och fettminskning Fungerar promenader på kvällen?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Hej!

jag har en fråga…

är runt 190cm lång och vägde tidigare 96kg,
    bestämde mig då att jag skulle göra något åt det,
    så i 6veckor gick jag 45-60minuter varje morgon innan jobbet.

åt sparsamt och inge godis/chips/dricka osv.

åt hårdmackor, frukt, grönsaker, kycklingsallad och tacos..

resultatet blev att jag efter 6-7veckor hade gått ner 11-12kg.

nu har vikten krypit sig på igen, men med detta jobb har jag ingen möjlighet att gå en timme varje morgon,

så frågan, kan jag gå en timme varje kväll och uppnå liknande resultat eller fungerar inte det?

vilken tid på kvällen bör man gå som senast?
    eller kan man gå mellan 21-22 och lägg sig 22.10?

mvh

pyspys wrote:
    Hej!

jag har en fråga…

är runt 190cm lång och vägde tidigare 96kg,
    bestämde mig då att jag skulle göra något åt det,
    så i 6veckor gick jag 45-60minuter varje morgon innan jobbet.

åt sparsamt och inge godis/chips/dricka osv.

åt hårdmackor, frukt, grönsaker, kycklingsallad och tacos..

resultatet blev att jag efter 6-7veckor hade gått ner 11-12kg.

nu har vikten krypit sig på igen, men med detta jobb har jag ingen möjlighet att gå en timme varje morgon,

så frågan, kan jag gå en timme varje kväll och uppnå liknande resultat eller fungerar inte det?

vilken tid på kvällen bör man gå som senast?
    eller kan man gå mellan 21-22 och lägg sig 22.10?

mvh

Det där med tider vet jag inte mkt om, men all promenad ger ju bättre hälsa vilken tid på dygnet det än må vara.
    Testa att dra ner på kolhydrater och att inte äta sent på kvällarna.
    Undvik bröd, socker, salt, pasta, potatis, ris, friterad mat, mjöl, läsk.
    OM du ska äta nåt på kvällen så ät gärna ägg.
    Drick mkt vatten varje dag, och kanske grönt te eller liknande som rensar.
    Lycka till!
    :up:
    /Ingen expert men har egen erfarenhet av GI metoden m.m

Kommer säkert få äta upp det här uttalandet. Men problemet med att äta sent är att man tendera att stanna upp längre pga att det är inte speciellt lätt att somna om man är svinmätt.

Men visst nu skulle TS gå ned i vikt, så det lär knappast vara hans problem.

promenare på morgonen eller kvällen är absolut ingen skillnad om du går samma sträcka i samma fart.

fredrik92a wrote:
    promenare på morgonen eller kvällen är absolut ingen skillnad om du går samma sträcka i samma fart.

Finns i alla fall inget vetenskapligt stöd för att man vid en isokalorisk kaloribalans med samma makronutrientfördelning och livsmedel etc. skulle ha fördel av det ena gentemot det andra.

Men det är heller inte motbevisat. Den som påstår att morgonpromenader är överlägset påstår något som han/hon inte har stöd för men man skall heller inte döma ut sannolikheten.

Eddie Vedder wrote:
    Finns i alla fall inget vetenskapligt stöd för att man vid en isokalorisk kaloribalans med samma makronutrientfördelning och livsmedel etc. skulle ha fördel av det ena gentemot det andra.

Beror ju på vad du syftar till?

Jag skulle påstå att om man (som kille) är över 10%+ i BF så spelar det ingen större roll. När man däremot ska ta sig ner mot lägre siffror så kan det däremot vara motiverat med cardio på fastande mage och lite bra tillskott för att få det sista ”sega” fettet att släppa.

Som sagt, finns det en skillnad i effekt så är den liten och absolut inte något du behöver tänka på.

Gå din promenad på kvällen efter dagens sista matintag så sover du säkert gott.

Lider du av hunger på kvällen så ät ditt sista mål efter promenaden, men låt det bestå av protein och eventuellt lite fett, kolhydrater brukar göra att många har svårare att somna.

Ni är underbara människor!

nu slipper jag tänkte på att jag ska måste gå upp klockan 4 varje morgonen för att hinna iväg till arbetet x)

Snake wrote:
    Beror ju på vad du syftar till?

Jag skulle påstå att om man (som kille) är över 10%+ i BF så spelar det ingen större roll. När man däremot ska ta sig ner mot lägre siffror så kan det däremot vara motiverat med cardio på fastande mage och lite bra tillskott för att få det sista ”sega” fettet att släppa.

Kan bara instämma :up:
    Det är min personliga erfarenhet. Ja ja, ”funkar för mig” tänker ni nu :)
    Men faktum är att jag HAR kört promenader/förbränningsträning vid alla tänkbara tider på dygnet och i alla möjliga olika former.

pyspys wrote:

nu slipper jag tänkte på att jag ska måste gå upp klockan 4 varje morgonen för att hinna iväg till arbetet x)

Hehe, så lite så.
    Kämpa på bara

Snake wrote:
    När man däremot ska ta sig ner mot lägre siffror så kan det däremot vara motiverat med cardio på fastande mage och lite bra tillskott för att få det sista ”sega” fettet att släppa.

Det är inte otänkbart. Just därför tycker jag som sagt inte att man bara helt kategoriskt ska säga ”det är helt obetydligt. Det är ju inte studerat ordentligt så at säga rakt ut att det inte gör skillnad är att ta i.

Jag citerar vad King Grub skriver i Deffguiden här på forumet

Quote:
    Morgonpromenader innan frukost är populära, av den anledningen att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta, vilket möjliggör att en större andel av den förbrukade energin kommer att tas från fett i stället för från kolhydrater. Dessutom är de skonsammare för kroppen, vilket kan vara en fördel, speciellt mot slutet av en diet då kroppsfettet är lågt och skaderisken högre. Det är dock inget magiskt med morgonpromenader: orkar eller vill du inte gå innan frukost förbränner du precis lika mycket energi vid ett senare tillfälle, även om andelen fett kommer att vara något lägre, men detta är inte avgörande i det långa loppet, utan det är energi in minus energi ut som gäller. Det jämnar ut sig. Fettförbränningen över dygnet blir likvärdig oavsett substratförbrukning (mest fett eller mest kolhydrat) under själva aktiviteten, och ingen form av träning ökar fettförbränningen jämfört med en vilodag, vid matchat energiintag. Energi in minus energi ut, och det är ett eventuellt energiunderskott och dess storlek som påverkar fettbalansen, oavsett hur energiunderskottet åstadkommes.
    pyspys wrote:

Måste bara! Du kan bränna upp till 30% mer effektivt vid morgon promenader. Men å andra sidan håller man inte kosten så spelar det ingen roll. Provat att springa?

beciec wrote:
    Måste bara! Du kan bränna upp till 30% mer effektivt vid morgon promenader. Men å andra sidan håller man inte kosten så spelar det ingen roll. Provat att springa?

Referens till påståendet att morgonpromenader bränner 30% mer kalorier samt att morgonträning totalt saknar effekt vid dålig kost?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.