Gå ner i vikt i Thailand – mat & träning

Home Forums Deff och fettminskning Gå ner i vikt i Thailand – mat & träning

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Det är så att jag har fyra månader ledigt i Thailand och jag har tänkt att försöka gå ner i vikt. Jag är 35 år, tjej, överviktig, 169cm och väger ca 83kg. Dock har jag tränat kickboxning i Sverige det senaste 1,5 åren men också ätit alldeles för gott. Jag tränat thaiboxning här i Thailand de senaste 2 månaderna. Det har blivit alltifrån 0ggr per vecka till 5-6ggr i veckan.

Min plan nu är att ta tag i träningen och ätandet för att bli av med fett. Sen i början på året har jag tränat thaiboxning 5 ggr i veckan och har senaste veckan ökat med att även träna styrketräning 4-5ggr i veckan. Min plan nu är alltså: thaiboxning 5-6 ggr/vecka, styrketräning 4ggr/vecka där två av gångerna avslutas med Tabatapass 4set (intensiv intervallträning) och två med 30min kondition. Styrketräningen är uppdelad på att köra 2-3 övningar i 3 set per muskelgrupp och musklerna är biceps, triceps, axlar och bröst.

Mat: äter oftast müsli med low fat mjölk till frukost, lunchen blir räkor eller kyckling med grönsaker, ett stekt ägg och ris (inte kokosmjölk), ibland någon nudelrätt. Kvällsmaten försöker jag hålla mig till som tam med kyckling och ägg (papayasallad), tom yum kung (räksoppa) eller som lunchen men med halva mängden ris. Ofta blir det en pomelo eller papaya som kvällssnacks. Dricker vatten, sodavatten eller diet coke, ibland fruktdrink utan socker.

Jag vill höra vad ni har att säga om detta, alltifrån träningen till maten. För mycket? För lite? Helt fel? Rätt?

Välj taktik, jag skulle föreslå kött, grönsaker kokosmjölk ägg etc, skippa bröd, ris flingor etc och fruktdrink utan socker = lika mycket socker som i vanlig läsk. Kanske skippa frukten en tid med eller dra ner på den.

Så lite mer GI-inspirerad mat? Men träningen verkar ok?

Akta bara så du inte blir ”övertränad”/utbränd då du tränar väldigt mycket men om din kropp klarar av det så är det lugnt. Tänk på att känna efter riktit Tycker du borde splitta schemat mer och köra alla muskelgrupper om du inte har någon speciell anledningn för det, alltså lägga in muskler såsom vader, lår, rygg, mage. Kör 2-3 muskelgrupper per pass så är det en bra split, om du är osäker på hur du ska dela upp schemat så finns det färdiga schemn på http://www.cutandjacked.com . Att du varierar styrketräningen är viktigt då du dels får en bättre symetri samt som din hållning blir bättre då du tränar rygg.

Är ditt mål enbart att gå ner i vikt och inte bibehålla muskelmassa maximalt fungerar GI utmärkt. Men jag tycker du borde skippa läsken (även light) då detta kan resultera att du fortfarande kommer ha ett sötsug då drycken fortfarande är väldigt söt även om den inte innehåller mycket kalorier. Släng in lite extra nötter/mandlar/avokado som ger dig nyttiga fetter också! Det du kommer gå ner i vikt på är att du äter mindre kalorier än du förbrukar och det är den enkla ekvationen för att gå ner i vikt. Hur fort det går beror på hur mycket mindre du äter, 1kg = 7000-7500kcal, alltså om du ligger på -1000kcal per dag tar det ca 7-7,5 dagar för dig att gå ner 1kg.

MVH Vincent

Tack för svaret! :)

Min tanke med styrketräningen var nog som så att iom thaiboxningen får jag både ben och bål, sen är Tabataövningarna också hyfsat inriktade på ben och bål: burpees, knäböj, planka, sidoplanka, bencykel, bensax, benlyft och omvända armhävningar. Och att träna biceps, tricpes, axlar och bröst förhoppningsvis ger resultat som håller mig motiverad att fortsätta. Men det är nog som du skriver, bäst med varierat.

Dock blir det bara två styrkepass + två Tabatapass denna vecka förutom thaiboxningen (ons-tis) för träningsvärken var inte av denna värld efter förra veckan. Plus att jag har varit extremt trött och slö de senaste 2-3 dagarna, behöver nog vänja mig.. Räcker kanske med thaiboxning 6 dagar/vecka och styrketräning + tabata 2 dagar/vecka..? Jag kan inget alls om hur lång tid kroppen behöver för att vänja sig vid ökad träning. Jag vill gå ner i vikt genom att träna och utan att svälta, men vill samtidigt ha kommit en hyfsad bit på vägen då jag åker hem i maj. Min långsiktiga plan är att gå ner ca 20kg och jag vill ha kommit en bit på vägen och gjort mig ”beroende” av träning när jag kommer hem så att det inte blir lika lätt att skippa ett pass för att jag är trött efter jobbet. Om ni förstår hur jag menar.. Nu har jag världens chans eftersom jag är ledig.

Det som är lite klurigt med maten är att det är svårt att räkna kalorier, eftersom jag äter ute. Det blir en grov uppskattning. Jag har ett utgångsvärde på 1400kcal/dag + kcal för träningen (som inte alltid äts upp).

Sötsuget är under kontroll trots diet coke då och då. Inget godis eller snacks hittills i år och det känns inte så jobbigt som det brukar göra hemma i Sverige faktiskt. Ingen alkohol alls hittills i år heller, vilket är lite kämpigt när jag hänger på stranden och ser folk dricka en iskall Singha. ;) Men planen är att hålla ut åtminstone till mars.

Taptox wrote:
    Tack för svaret! :)

Min tanke med styrketräningen var nog som så att iom thaiboxningen får jag både ben och bål, sen är Tabataövningarna också hyfsat inriktade på ben och bål: burpees, knäböj, planka, sidoplanka, bencykel, bensax, benlyft och omvända armhävningar. Och att träna biceps, tricpes, axlar och bröst förhoppningsvis ger resultat som håller mig motiverad att fortsätta. Men det är nog som du skriver, bäst med varierat.

Dock blir det bara två styrkepass + två Tabatapass denna vecka förutom thaiboxningen (ons-tis) för träningsvärken var inte av denna värld efter förra veckan. Plus att jag har varit extremt trött och slö de senaste 2-3 dagarna, behöver nog vänja mig.. Räcker kanske med thaiboxning 6 dagar/vecka och styrketräning + tabata 2 dagar/vecka..? Jag kan inget alls om hur lång tid kroppen behöver för att vänja sig vid ökad träning. Jag vill gå ner i vikt genom att träna och utan att svälta, men vill samtidigt ha kommit en hyfsad bit på vägen då jag åker hem i maj. Min långsiktiga plan är att gå ner ca 20kg och jag vill ha kommit en bit på vägen och gjort mig ”beroende” av träning när jag kommer hem så att det inte blir lika lätt att skippa ett pass för att jag är trött efter jobbet. Om ni förstår hur jag menar.. Nu har jag världens chans eftersom jag är ledig.

Det som är lite klurigt med maten är att det är svårt att räkna kalorier, eftersom jag äter ute. Det blir en grov uppskattning. Jag har ett utgångsvärde på 1400kcal/dag + kcal för träningen (som inte alltid äts upp).

Sötsuget är under kontroll trots diet coke då och då. Inget godis eller snacks hittills i år och det känns inte så jobbigt som det brukar göra hemma i Sverige faktiskt. Ingen alkohol alls hittills i år heller, vilket är lite kämpigt när jag hänger på stranden och ser folk dricka en iskall Singha. ;) Men planen är att hålla ut åtminstone till mars.

Dra ner på kolhydraterna rejält och snåla inte på fettet så tror jag inte du behöver räkna några kalorier. Satsa på styrketräning och lite cardio.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.