Gainer samtidigt som deff ?!

Home Forums Deff och fettminskning Gainer samtidigt som deff ?!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej!
    Jag kör en liten minideff inför beach08. Med det menat att jag vill gå ner ett par kg av fett så att jag får bättre konturer på de muskler jag har.
    Jag tränar ungefär 2-3 gympass/v, 1-2 kampsport/v och ungefär 1-2 löppass innan frukost /v.
    Efter varje gympass tar jag en gainer. Jag har precis satt i mig en burk CLA och tyckte det var sådär.

Till mina frågor:
    – Är det bra/dåligt att dricka Gainer samtidigt som man försöker deffa och även äter CLA?
    -Jag funderar på att köra Omega-3 tillsammans med CLA. Är det överkurs för en halvnovis som mig eller vad tycker ni om kombinationen?

Jag sökte runt lite men hittade ingen liknande tråd. Hoppas jag har skött mig korrekt.

Med vänlig hälsning
    Erik

Birken237 wrote:
    Hej!
    Jag kör en liten minideff inför beach08. Med det menat att jag vill gå ner ett par kg av fett så att jag får bättre konturer på de muskler jag har.
    Jag tränar ungefär 2-3 gympass/v, 1-2 kampsport/v och ungefär 1-2 löppass innan frukost /v.
    Efter varje gympass tar jag en gainer. Jag har precis satt i mig en burk CLA och tyckte det var sådär.

Till mina frågor:
    – Är det bra/dåligt att dricka Gainer samtidigt som man försöker deffa och även äter CLA?
    -Jag funderar på att köra Omega-3 tillsammans med CLA. Är det överkurs för en halvnovis som mig eller vad tycker ni om kombinationen?

Jag sökte runt lite men hittade ingen liknande tråd. Hoppas jag har skött mig korrekt.

Med vänlig hälsning
    Erik

Jag citerar en känd profil här på forumet: ”Gainers under deff är ett perverst slöseri med kalorier”.

Jag är böjd att hålla med, faktiskt. De där kalorierna kan du laga god och mättande mat för istället. Risken är ju annars att du blir hungrig som satan.

Mätt och belåten (relativt sett, såklart) under en längre tid = större chans att man orkar dieta hela vägen in i kaklet.

Men hey, vill du köra gainers under din deff så tänker jag inte käfta emot: kalori in – kalori ut är vad som gäller och hur du lägger upp maten är upp till dig.

Jon Larsson wrote:
    Jag citerar en känd profil här på forumet: ”Gainers under deff är ett perverst slöseri med kalorier”.

Jag är böjd att hålla med, faktiskt. De där kalorierna kan du laga god och mättande mat för istället. Risken är ju annars att du blir hungrig som satan.

Mätt och belåten (relativt sett, såklart) under en längre tid = större chans att man orkar dieta hela vägen in i kaklet.

Men hey, vill du köra gainers under din deff så tänker jag inte käfta emot: kalori in – kalori ut är vad som gäller och hur du lägger upp maten är upp till dig.

Hur tycker du att man bör gå tillväga med kolhydratintaget direkt efter träning?

Carl-Gustav wrote:
    Hur tycker du att man bör gå tillväga med kolhydratintaget direkt efter träning?

Vanlig mat funkar lika bra. Jag tvivlar på att X gram av kolhydrater från gainer gör någon skillnad mot för X gram av kolhydrater från, t ex potatis.

Jon Larsson wrote:
    Vanlig mat funkar lika bra. Jag tvivlar på att X gram av kolhydrater från gainer gör någon skillnad mot för X gram av kolhydrater från, t ex potatis.

Är det inte smidigare med en gainer i träningsväskan än en burk med potatis? För det är väl viktigt att fylla på med kolhydrater direkt efter träning?

Är väl ändå en jävla skillnad på att kränga 10 potatisar direkt efter ett pass, och 70g malto….

Skitprat, man behöver inte fylla på med kolhydrater 30 sek efter passet om man inte ska träna samma muskelgrupp 8 timmar senare. Låt bli att älta en massa dravel.

Fritiof Gure wrote:
    +1

Ur energisynpunkt är det väl mer effektivt med potatis, men om man nu vill försöka motverka förfallet av muskelmassa under deff bör man, enligt mig i alla fall, förtära snabba kolhydrater efter ett pass.

Vara onödigt katabol är ju inget jag skulle eftersträva att vara..

Effekten av kolhydrat på proteinbalansen efter träning är både marginell och fördröjd jämfört med effekten EAA har. Kolhydrat utövar en viss antikatabol effekt, men som sagt, den är liten och fördröjd med flera timmar. Proteinsyntesen påverkas inte, och påverkan på proteinbalansen är inte tillräcklig för att vända denna till positiv.

Det är stimulering av proteinsyntesen, anabolism, som främst är ansvarigt för att vända proteinbalansen till positiv här, inte antikatabolism, och det är EAA/protein som gör det. Kolhydrat behövs inte för muskeltillväxten här. Däremot viktigt för glykogeninlagring och återhämtning, men som sagt, där spelar inte GI:t på kolhydraterna någon speciell praktisk roll för en styrketränande. För en idrottsman som skall träna ytterligare ett intensivt pass samma sad, där samma muskler är involverade igen, kan det vara av värde, däremot.

Grub, det hade väl räckt med att skriva +1 på mitt inlägg? Jävla besserwisser!

Bör kanske tilläggas att hela jag-blir-katabol-nojan är groteskt överdriven med tanke på att de flesta äter strax innan träningen, befinner sig i ett postprandialt tillstånd och har förmodligen en positiv proteinbalans efter träningspasset, även om man skulle vänta lång tid med att äta. Kom ihåg att de studier som visat att nedbrytning överskrider syntes är utförda på personer som tränat på fastande mage.

Martin112 wrote:
    Är det inte smidigare med en gainer i träningsväskan än en burk med potatis? För det är väl viktigt att fylla på med kolhydrater direkt efter träning?

Jo, definitivt, men mitt argument från början var att man bör minimera hungern under deff och då är god och mättande mat att föredra framför flytande kalorier.

Men, som sagt: Tycker man inte att hungern är ett problem så är det ju såklart inget fel med att förtära gainer efter passet.

Huruvida det är mer optimalt är en annan sak, likaså hur smidigt det är.

Jon Larsson: Det var inte vilken kolhydratkälla som är optimalast jag var ute efter, utan om man skulle låta bli att inta snabba kolhydrater efter träning eller inte.

King Grub: Jag hade fått uppfattningen av att risken för katabol effekt var överhängande om man inte tillförde kroppen kolhydrater med högt GI. Nu vet vi att så inte är fallet!

Vill passa på att tacka samtliga för er tid och engagemang som bidrar till ens bildande! +1

VARNING

BEEEEEEEEEP

tOCK…tOCK…tOCK………………………

KATABOL EFFEKT INITIERAD

EVAKUERA OMRÅDET SNARAST OCH INTAG 109 GRAM MALTODEXTRIN—

Grandmaster wrote:
    Grub, det hade väl räckt med att skriva +1 på mitt inlägg? Jävla besserwisser!

Haha, den va bra! :D

Jag diggar att det finns de som är kunniga och tar sitt ansvar och undervisar de mindre kunniga, istället för att bara tala om hur korkade de är, som vissa andra gör. *host* Grandmaster *host* :whistle:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.