Home › Forums › Deff och fettminskning › Går inte ner mer?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 maj, 2009 at 09:23 #643373Anonym anvandareMember
Tjenix,
Jag började smådeffa redan 1 mars och gjorde det med stora framsteg då det gick väldigt snabbt i början. Jag gick från 77,5kg till nuvarandra 70-71kg.
Man ser ådror på biceps osv. osv. som man borde på en hyffsat deff.
Problemet: Skiten på magen är FORTFARANDE kvar och vägrar försvinna. Vet att man inte kan punktförbränna då det är väl bara att köra på antar jag.
Har fortsatt deffen i 2 veckor nu men stannat i vikt sen dess.____
Börjar dagen med 75 min rask promenad på löpbandet eller på crosstrainern
Frukost :
100-150g kalkon
2 dl minimjölk ,
2 äggkolesterolvärde
2 kaplsar omega3
½ kapsel ”only one”
1 shake Pro fx
Mellanmål 1 :Kesella med fun light
1 äggLunch :
Tonfisk
Kidneybönor
Paprika
2st Omega-3Träning + 30 min cross efter
Efter träning :
1 portion ProFX + ½ dl gainer
Middag :
Tonfisk
Kidneybönor
Paprika
2st Omega-3Mellanmål 2 :
Kesella med fun light
1 äggInnan läggdags :
1 Double Pro – från eiselt
Som ni kan se äter jag rätt mycket samma om dagarna, har starkt psyke
Någon som vet något jag kanske kan ändra i min kost eller i mitt upplägg?
Tack
20 maj, 2009 at 09:23 #76772Anonym anvandareMember20 maj, 2009 at 10:56 #643374Anonym anvandareMemberÄt mindre, alternativt rör på dig mer.
Det kan vara en idé att ta en paus på 10-14 dagar också för att normalisera hormonnivåerna (leptin, T3, T4, osv).
20 maj, 2009 at 11:15 #643375Anonym anvandareMemberdet är väl bara antingen sänka Kcal intaget eller öka cardion? om du inte minskar i vikt så gör du inte av med mer energi än vad du behöver.
20 maj, 2009 at 11:48 #643376Anonym anvandareMemberDet som en gång var ett energiunderskott, kan mycket väl idag vara energibalans.
Du har väl en slags ”fettdepå” vid just magen som vägrar att försvinna, och tyvärr så kan man inte bestämma vart den lagrade energin ska försvinna heller.
Forstätter man gå ner i vikt, för att få bort fettet på magen i ditt fall, får man nog räkna med att resten utav får sig en avmagring.
20 maj, 2009 at 11:56 #643377Anonym anvandareMemberVarje kg fettmassa du besitter kan inte frisätta mer än 70kcal/dygn så ju mindre fett du har på kroppen desto långsammare kommer din viiktnedgång gå.
Men detta blir ingen större skillnad på de 5-6kg du gått ner nu. Bara 350-420kcal där en del utav den förlorade vikten kan ha varit vatten så troligtvis ännu något mindre.
Men du har förmodligen såpass mycket fett kvar på kroppen så det är inte fettmassan som hindrar nedgången utan snarare det faktum att du äter för mycket elller rör dig för lite!
20 maj, 2009 at 13:30 #643378Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:Men detta blir ingen större skillnad på de 5-6kg du gått ner nu. Bara 350-420kcal där en del utav den förlorade vikten kan ha varit vatten så troligtvis ännu något mindre.Vad menar du med det fetstilta?
20 maj, 2009 at 13:50 #643379Anonym anvandareMember5-6 kg fett * 70 = 350-420 som han behöver sänka sitt energiintag med, men troligtvis mindre, som sagt, eftersom det är mestadels vätska. Tolkade jag det som.
20 maj, 2009 at 14:33 #643380Anonym anvandareMemberJa jag förstod matematiken, men inte innebörden av 350-420 kcal. Hur kommer man fram till den slutsatsen då ett kilo kroppsfett i vila förbrukar ca 4.5 kcal/kg?
20 maj, 2009 at 16:51 #643381Anonym anvandareMemberSiffran blev uträknad på de 5-6kg*70kcal per dygn som kan frisättas. 70kcal per kg kroppsfett är en siffra jag läst ett antal gånger men 4,5kcal/kg kroppsfett i vila va en ny siffra för mig.
Säg att man då har 10kg kroppsfett uppdelat på 70kg bränner då kroppen 45kcal. Men under vilket tidsintervall? Är det räknat per timma eller dygn?20 maj, 2009 at 17:26 #643382Anonym anvandareMemberSiffran 70 kcal är mängden energi varje kilo kroppsfett maximalt kan frisätta under ett dygn (siffran är inte huggen i sten).
4.5 kcal är mängden energi varje kilo kroppsfett kostar bara för att finnas till per dygn. Motsvarande siffra för ett kilo muskelmassa är 13 kcal. Ökar man sin kroppsvikt med ett kilo fett ökar man alltså sin dygnsenergiförbrukning med 4.5 kcal bara pga det, medan man ökar sin energiförbrukning med 13 kcal per dygn, om man lägger på sig ett kilo muskler.
20 maj, 2009 at 18:30 #643383Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Siffran 70 kcal är mängden energi varje kilo kroppsfett maximalt kan frisätta under ett dygn (siffran är inte huggen i sten).4.5 kcal är mängden energi varje kilo kroppsfett kostar bara för att finnas till per dygn. Motsvarande siffra för ett kilo muskelmassa är 13 kcal. Ökar man sin kroppsvikt med ett kilo fett ökar man alltså sin dygnsenergiförbrukning med 4.5 kcal bara pga det, medan man ökar sin energiförbrukning med 13 kcal per dygn, om man lägger på sig ett kilo muskler.
Detta + att
1) en lättare kropp ”kostar” mindre energi att förflytta
2) en adaptiv nedreglering av metabolismen
…dessa två är de primära orsakerna till varför man måste räkna om sina ekvationer då man gått från t.ex. 100kg till 90kg.20 maj, 2009 at 19:09 #643384Anonym anvandareMemberSå det ni försöker säga att jag får i mig för mkt energi alt. rör mig för lite?
Vad ska jag då kunna ta bort från kosten tycker ni?
20 maj, 2009 at 19:25 #643385Anonym anvandareMemberSkär ner där du kan, men försök äta största målet mat i samband med träning.
21 maj, 2009 at 01:49 #643386Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Siffran 70 kcal är mängden energi varje kilo kroppsfett maximalt kan frisätta under ett dygn (siffran är inte huggen i sten).Det där visste jag verkligen inte, tack för informationen.
Det innebär väl egentligen att en person som har mindre andel kroppsfett, räknat i kilo, inte bör ligga på högre energiunderskott, då fettvävnaden bara kan frisätta en viss mängd energi?
Kort sagt; man kan bara förbruka X antal kcal från fettvävnad / dygn, resterande kcal på ett energiunderskott kommer tas från något annat än fettvävnad?
Cyklar jag alldeles för mycket om jag tänker sådär?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.