Home › Forums › Deff och fettminskning › Går upp i vikt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 februari, 2010 at 21:52 #537262Anonym anvandareMember
Jag är 21 år och har börjat styrketräna ordentligt för ca 6 månader sedan. Min vikt vid start var 48kg (164 cm). Jag vill få en mer fit kropp, lite mer väldefinierade muskler.
Jag trodde jag lång på kaloriunderskott, men insåg att det måste vara fel har nämligen ökat i vikt till 54 kg.
Går morgon promenad innan frukost varje dag 45 min.
Tränar styrka o ev 20 min löpning på kvällen.
Vill också tillägga att det känns som fettet lägger sig kring benen, de kan ju inte enbart vara muskler. Känns inte kul alls.Frukost består av 2 ägg, en kopp the
Lunch kyckling/lax/qorn massa grönsaker ( innan träning 100g potatis/quinoa) ev keso
Mellanmål Keso o banan el proteindrink
Efter träning Proteindrink o kolhydratsopulver el frukt/riskakor
Middag samma som lunch
Kvällen kesella o bärUnder helgen blir det en del nötter .
Gör jag något fel ska jag minska intaget av mat ?
Tacksam för svar
/Förvirrade Carolin:D4 februari, 2010 at 21:52 #70431Anonym anvandareMember4 februari, 2010 at 22:01 #537263Anonym anvandareMemberDet är nyttig mat, men det är fullt tänkbart att den ger mer energi än balans för någon som väger runt 50 kilo
4 februari, 2010 at 22:02 #537264Anonym anvandareMemberEndera är det så att du är ett fysiologiskt under som kan skapa energi av ingenting och då kan du vara svaret på världens blivande energi-problem, eller så är det som så att du äter för mycket.
När man börjar styrketräna så går man oftast upp nått/några kilon i vätska. Men utöver det så är det ett energiöverskott som gjort att du gått upp i vikt.
4 februari, 2010 at 22:11 #537265Anonym anvandareMembercarolin wrote:Gör jag något fel ska jag minska intaget av mat ?Du får nog skriva ner lite mera utförligt vad du äter och speciellt hur mycket, men du ligger antagligen inte på ett undeskott…
4 februari, 2010 at 23:52 #537266Anonym anvandareMemberjag är ingen expert på området men ska man använda sig av kolhydratspulver under deff? Lite ska man naturligtvis ha men inte så man måste ta det som tillskott eller? Jag är absolut inte någon expert på området men jag trode att det var så iaf
5 februari, 2010 at 07:20 #537267Anonym anvandareMemberJag vet inte exakt hur mycket jag äter då jag inte väger min mat.
Men ungefär 100g kycling/fisk/qorn + en morot, broccoli, palsternacka m.m. varierar grönsakerna från mål till mål.
Skriver kanske i lite fel tråd men går inte på diet eller deff, utan äter precis som jag gjorde innan jag började styrketräna, och då stod min vikt stilla.
Eller så har jag börjat äta mer utan att veta om det men det tror jag knappast då jag gör lika mycket mat .
Frukosten kan variera lite ibland blir det två knäcke mackor med ägg och ibland äggröra med två knäckemackor, då lägger jag ju till lite kolhydrater.
Ska jag ta proteindrink ist eller ska jag ändra något annat?
När jag började träna gick jag upp så min vikt diffade från 49-50,8 kg kan mycket väl tänka mig att de handlar om vätskan i kroppen.
Under denna tid kunde jag små äta lite, men inte överäta.
Nu på senare tid småäter jag ingenting har mina fasta mattider osv och då ökar jag i vikt? Är det möjligt?
Ska jag strypa kolhydraterna ändå mera?
Kolhydratspulvret har jag inte använt många gånger btw ca 2 gånger, endast för att jag varit så slut efter träningen och ansåg att proteindrinken inte räcker?!
Vill ju få lite muskler också .Vill bara inte öka omkretsen kring mina ben, snarare minska som vanligt hos många tjejer ;P Har läst Sid’s (fitnessgurun) hemsida om att få snygga ben och där står det tung träning, o rätt mat. ?
Låter kanske lite fel men bryr mig inte om jag går upp så mycket i vikt men vill ju inte bli större snarare tightare.
5 februari, 2010 at 07:24 #537268Anonym anvandareMemberKan även bli en smoothie på morgonen bestående av avocado/bär (1 dl bär) filmjölk ca 1 dl sojadryck 1 dl
5 februari, 2010 at 08:38 #537269Anonym anvandareMember86JW86 wrote:Lite ska man naturligtvis ha men inte så man måste ta det som tillskott eller?Du behöver inte kolhydrater i kosten alls och definitivt inte i form av pulver som inte bidrar med något som helst mer än just kolhydraterna.
5 februari, 2010 at 08:59 #537270Anonym anvandareMemberMen behöver man inte både kolhydrater o protein efter träning eller räcker det med protein?, jag säger inte att det är så . Har inte så stor koll, bara läser mig till all info
5 februari, 2010 at 09:15 #537271Anonym anvandareMembercarolin wrote:Men behöver man inte både kolhydrater o protein efter träning eller räcker det med protein?Enbart en proteindrink stimulerar nybildning av muskelmassan tillräckligt. Eller t.ex. en portion EAA eller BCAA (sök om du inte änner till vad det är).
Kolhydraterna är inget annat än ren energi. Givetvis inget NEGATIVT men heller inget som absolut behövs.
9 februari, 2010 at 11:22 #537272Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Du behöver inte kolhydrater i kosten alls och definitivt inte i form av pulver som inte bidrar med något som helst mer än just kolhydraterna.Tycker det är läskigt hur du kan gå ut och rekomendera folk att inte äta en endaste kolhydrat och dessutom säga att man inte behöver det i sin kost:|
Kolhydrater är energi och så vidare jag vet så behövs energi för att orka ett vanligt liv jobb fritid barn osv.
Innan ett utmattande gympass eller löpning eller nått annat som kommer tömma kroppen på all dess kraft är det ju oerhört viktigt att ladda upp kroppen med energi(kolhydrater) så den orkar.
När jag gjorde Fystestet inför Polishögskolan så laddade jag upp min kropp med kolhydrater några dagar innan men framförallt ca 3 timmar innan jag skulle iväg.
Men då klarade jag även alla tester lekande lätt och hade grym ork och energi i kroppen.
Det fanns några som inte hade ätit kolhydrater och hade de tänk som du att kolhydraterde det är något moder natur förmodligen var full när hon tillverkade för de bevöver inte kroppen mm
Men dom klarade å andra sidan inte testet, en hon svimmade till och med unde löpningen!Har hittills inte mött en endaste maratonlöpare eller friidrottare som kör på kolhydrat tömning i kosten innan tävling!
Sedan när man skall TÄVLA tex i bodyFitness eller andra muskelbyggnadgrenar skall man köra kolhydrats tömningar för att få ner så mkt som möjligt av fettnivån på kroppen, ingen vätska, man dricker inge alls minst 24 timmar innan tävling.
Men denna hälsodiet är inte nyttig och bra i längden sliter oerhört på kroppen man är matt orkeslös och lättirriterad ja listan kan göras lång.
Strax innan man skall upp på tävlingsscenen dricker amn kolhydrater och bumpar upp sig!Så kolhydrater är bra och bulkar man skall man se till att äta sånt.
Pasta, potatis ris, bulgur är 4 bra kolhydratskällor=)
Jag kan aldirg rekomendera en som vill bygga muskelmassa och gå upp i vikt att köra en kolhydrats tömning på kroppen!
Sorry!!9 februari, 2010 at 11:25 #537273Anonym anvandareMemberBlobas wrote:Tycker det är läskigt hur du kan gå ut och rekomendera folk att inte äta en endaste kolhydrat och dessutom säga att man inte behöver det i sin kost:|Om det är något som skrämmer dig lever du ett ganska problemfritt liv. Och var läser du att jag rekommenderar något?
Jag påpekar bara det konstaterade faktum att kroppen inte är i behov av kolhydrater från kosten. Oavsett vad du vill tro.
Och kolhydrattömning för marathonlöpare, vad dillar du om!?
9 februari, 2010 at 11:52 #537274Anonym anvandareMemberUndrar ju också vad syftet är med att tömma kroppen för en löpare??? i bf,cbb,bb så görs detta för att man vill framhäva muskelaturen så tydligt som möjligt,fyllningen gör man för att få mera ”tryck” i kroppen samt att fylla upp musklerna det har inget med ork att göra
9 februari, 2010 at 11:57 #537275Anonym anvandareMemberJag blir bara glad att någon verkar villig att ta upp stafettpinnen efter Cleofoster och hejsvejs55:p
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.